انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
نکاتی در مورد ویتامین A
بهترین و بدترین غذاها برای شام
دلایلی برای مصرف دانه‌ کدو تنبل
پیاز و کاهش‌خطر‌سرطان
بهترین غذاهایی که از قلب محافظت می‌کنند
خوراکی‌های سرشار از پروتئین
فواید تغذیه‌ای خرما
ناشتایی‌های ممنوعه
بیماری‌هایی که با نوشیدن آب قابل کنترل هستند
میوه‌های چربی‌سوز
نکات کلیدی تغذیه‌ای
پروتئین‌های گیاهی
فواید پزشکی میوه‌ها و سبزیجات
خوراکی‌هایی برای تقویت سیستم ایمنی
پیامدهای مصرف فیبر ناکافی
خوراکی‌هایی که موجب سردرد می‌شوند
خوراکی‌های دارای ویتامین C بیشتر
گرمک یک میوه خوشمزه
غذاهای آرامبخش برای عصبانی‌ها
همه خواص تخمه آفتابگردان
دلایل نیاز به کلسیم
نشانه‌های هشدار‌دهنده اولیه فقر آهن
«شوید» سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی
فواید برخی سبزیجات خام
راهکارهای طبیعی برای تقویت بینایی
ریه سالم با تغذیه
تغذیه مناسب پادزهری برای سرطان
همه مزایای سبزی «تره»
فواید سلامت مصرف یک سیب در روز
خواص فوق‌العاده تربچه سیاه
مواد غذایی سرشار از کلسیم
همه خواص بامیه
همه خواص تمبرهندی
تغذیه درمبتلایان به فشارخون  بالا
کنترل اشتها با مصرف این مواد غذایی
خوراکی‌هایی برای تسکین درد
همه فواید تمشک سیاه
مروری بر خواص کره بادام‌زمینی
غذاهای مناسب کبد
حفظ سلامت استخوان‌ها
تاثیر ترس بر سلامت انسان
همه خواص مرکبات
تقویت سیستم‌ایمنی با زنجبیل
غذاهای حاوی منیزیم
همه خواص فلفل دلمه‌ای
فواید فلفل و زردچوبه برای سلامتی
خوراکی‌هایی برای مقابله با فشارخون بالا
فواید سلامتی برنج قهوه‌ای
غذاهایی سرشار از کلسترول بد
آنتی‌اکسیدان‌ها چطور از بیماری‌ها پیشگیری می‌کنند؟
بیشتر
کد خبر: 86850 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۲۴ - 14:07
پیامدهای کمبود ویتامین D

پیامدهای کمبود ویتامین D

آرمان- در فصل زمستان به‌واسطه کوتاه‌شدن روز و کاهش دمای هوا، دریافت ویتامین D به میزان کافی دشوار می‌‌شود. سطوح ناکافی این ماده مغذی می‌تواند موجب بروز مشکلات سلامت، از جمله بیماری‌های قلبی و ضعف استخوان‌ها شود. کودکان مبتلا به کمبود ویتامین D در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به نرمی استخوان قرار دارند. ویتامین D هورمونی است که به‌واسطه قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید در بدن تولید می‌شود. این ماده مغذی به بدن در جذب کلسیم و حفظ سطوح سالم فسفر کمک می‌کند. برخی مکمل‌ها و مواد غذایی مانند ماهی‌های چرب، به بدن در تولید ویتامین D کمک می‌کنند، اما راحت‌ترین روش دریافت آن از خورشید است. مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای ویتامین D برابر با ۴۰۰ واحد بین‌المللی برای کودکان تا یک سال، ۶۰۰ واحد بین‌المللی برای افرادی که در بازه سنی یک تا ۷۰ سال قرار دارند، و ۸۰۰ واحد بین‌المللی برای افرادی است که بیش از ۷۰ سال سن دارند. با این وجود، ممکن است بزرگسالان سالم به دریافت میزان بیشتری از این ویتامین نیاز داشته باشند.مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۰ نشان داد که ۴۱.۶ درصد از جمعیت بزرگسالان آمریکا با کمبود ویتامین D مواجه هستند. بنابر این مطالعه، کمبود ویتامین D زمانی رخ می‌دهد که سطوح این ماده مغذی در خون کمتر از ۲۰ نانوگرم در هر میلی‌لیتر باشد. برای برخورداری از سطوح کافی ویتامین D، افراد حاضر در این مطالعه نیازمند دریافت ۵,۰۰۰ واحد بین‌المللی برای رسیدن به سطح ۳۰ نانوگرم در هر میلی لیتر از خون خود بودند.در ادامه با برخی از پیامدهای ناخوشایند کمبود ویتامین D بیشتر آشنا می‌شوید.

تضعیف سیستم ایمنی

سطوح کافی ویتامین D برای حفظ سطوح مناسب کلسیم ضروری است، اما مطالعات نشان داده‌اند که این ویتامین برای حفظ سلامت سیستم ایمنی نیز ضروری است. کمبود ویتامین D می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری را افزایش دهد.مطالعه‌ای در فنلاند نشان داد، افرادی که با کمبود ویتامین D مواجه بودند، در مقایسه با افرادی که دارای سطوح بالا از این ویتامین بودند، دو و نیم برابر احتمال بیشتری داشت به سینه پهلو مبتلا شوند.

افزایش شکستگی استخوان

از آنجایی که ویتامین D به بدن در جذب کلسیم کمک می‌کند، سطوح ناکافی این ماده مغذی می‌تواند به تضعیف استخوان‌ها منجر شده و خطر شکستگی استخوان افزایش یابد.بدون ویتامین D کافی، کلسیم به‌خوبی در بدن جذب نمی‌شود. ویتامین D، به‌ویژه ویتامین D3 که جذب کلسیم را افزایش می‌دهد، برای پیشگیری از شکنندگی استخوان‌ها ضروری است.سطوح ناکافی ویتامین D در بزرگسالان، آنها را در معرض خطر پوکی‌استخوان قرار می‌دهد.پوکی‌استخوان نازکی و افزایش شکنندگی استخوان‌ها را به‌همراه دارد.

خستگی بیش از حد

مطالعه‌ای در سال 2015 با حضور پرستاران زن، ارتباطی قوی بین خستگی و کمبود ویتامین D را نشان داد. مطالعه‌ای دیگر نشان داد که مصرف مکمل ویتامین D می‌تواند به بهبود احساس خستگی کمک کند. شواهدی مبنی بر ارتباط کمبود ویتامین D با خستگی و اختلالات خواب وجود دارند.

خطر ابتلا به ام.‌اس

برخی مطالعات نشان داده‌اند که سطوح پایین ویتامین D می‌تواند خطر ابتلا به بیماری ام‌.اس را افزایش دهد و برای افرادی مبتلا به این بیماری، سطوح کافی ویتامین D می‌تواند به کاهش شدت علائم بیماری منتج شود.افزون بر این، به‌نظر می‌رسد بین قرار گرفتن ناکافی در معرض نور خورشید و ابتلا به بیماری ام‌اس رابطه‌ای وجود دارد.

خطر ابتلا به شیزوفرنی

نتایج یک بررسی در سال 2014 که شامل هشت مطالعه می‌شد، نشان داد، افرادی که با کمبود ویتامین D مواجه هستند، دو برابر احتمال بیشتری دارد به شیزوفرنی مبتلا شوند، اما برای تایید قطعی این رابطه به انجام آزمایش‌های بالینی بیشتر نیاز است.

ابتلا به بیماری‌های قلبی

نتایج مطالعه‌ای نشان داد که افراد دارای سطوح پایین ویتامین D احتمال بیشتری دارد به بیماری عروق کرونر مبتلا شوند و شدت بیماری نیز در این افراد بیشتر است.مطالعه‌ای در سال 2013 نیز ارتباط بین پرفشاری خون یا فشار خون بالا را با کمبود ویتامین D نشان داد.

تعریق در قسمت سر

تعریق بیش از حد در قسمت سر می‌تواند یکی از نشانه‌های نخست و کلاسیک کمبود ویتامین D باشد.

افزایش ابتلا به زوال عقل

افراد پیر که با کمبود متوسط تا شدید ویتامین D مواجه هستند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آلزایمر قرار دارند.

افزایش ابتلا به افسردگی

ویتامین D می‌تواند بر خلق و خو تاثیرگذار باشد. مطالعات مختلف ارتباط بین کمبود ویتامین D و افسردگی را نشان داده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.