انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
بهترین و بدترین غذاها برای شام
دلایلی برای مصرف دانه‌ کدو تنبل
پیاز و کاهش‌خطر‌سرطان
بهترین غذاهایی که از قلب محافظت می‌کنند
خوراکی‌های سرشار از پروتئین
فواید تغذیه‌ای خرما
ناشتایی‌های ممنوعه
بیماری‌هایی که با نوشیدن آب قابل کنترل هستند
میوه‌های چربی‌سوز
نکات کلیدی تغذیه‌ای
پروتئین‌های گیاهی
فواید پزشکی میوه‌ها و سبزیجات
خوراکی‌هایی برای تقویت سیستم ایمنی
پیامدهای مصرف فیبر ناکافی
خوراکی‌هایی که موجب سردرد می‌شوند
خوراکی‌های دارای ویتامین C بیشتر
گرمک یک میوه خوشمزه
غذاهای آرامبخش برای عصبانی‌ها
همه خواص تخمه آفتابگردان
دلایل نیاز به کلسیم
نشانه‌های هشدار‌دهنده اولیه فقر آهن
«شوید» سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی
فواید برخی سبزیجات خام
راهکارهای طبیعی برای تقویت بینایی
ریه سالم با تغذیه
تغذیه مناسب پادزهری برای سرطان
همه مزایای سبزی «تره»
فواید سلامت مصرف یک سیب در روز
خواص فوق‌العاده تربچه سیاه
مواد غذایی سرشار از کلسیم
همه خواص بامیه
همه خواص تمبرهندی
تغذیه درمبتلایان به فشارخون  بالا
کنترل اشتها با مصرف این مواد غذایی
خوراکی‌هایی برای تسکین درد
همه فواید تمشک سیاه
مروری بر خواص کره بادام‌زمینی
غذاهای مناسب کبد
حفظ سلامت استخوان‌ها
تاثیر ترس بر سلامت انسان
همه خواص مرکبات
تقویت سیستم‌ایمنی با زنجبیل
غذاهای حاوی منیزیم
همه خواص فلفل دلمه‌ای
فواید فلفل و زردچوبه برای سلامتی
خوراکی‌هایی برای مقابله با فشارخون بالا
فواید سلامتی برنج قهوه‌ای
غذاهایی سرشار از کلسترول بد
آنتی‌اکسیدان‌ها چطور از بیماری‌ها پیشگیری می‌کنند؟
خوراکی‌هایی که چربی‌ها را می‌سوزانند
بیشتر
کد خبر: 87286 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۱/۹ - 14:24
آنتی‌اکسیدان‌ها چطور از بیماری‌ها پیشگیری می‌کنند؟

آنتی‌اکسیدان‌ها چطور از بیماری‌ها پیشگیری می‌کنند؟

آرمان- آنتی‌اکسیدان‌ها که در میوه‌ها، سبزیجات و انواع چای یافت می‌شوند، از بدن شما در برابر رادیکال‌های آزاد و در نهایت ابتلا به برخی بیماری‌ها محافظت می‌کنند.اگر رژیم غذایی خود را عاقلانه انتخاب کنید، می‌توانید روزانه از تمامی منابع آنتی‌اکسیدان‌ها بهره ببرید:

محافظت از قلب

آنتی‌اکسیدان‌ها با کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب، سلامت قلب را تضمین می‌کنند. مطالعات نشان داده‌اند، در افرادی که مقادیر زیادی میوه‌ها و سبزیجات غنی از آنتی‌اکسیدان مصرف می‌کنند، نرخ ابتلا به مشکلات قلبی از جمله حمله قلبی کمتر است. فلاونوئیدها، آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که مصرف زیاد آنها تا 65 درصد، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. مصرف شیرینی و نشاسته را کاهش دهید چون ثابت شده این محصولات غذایی سطح رادیکال‌های آزاد را در بدن افزایش می‌دهند. مطالعات محققان دانشگاه کالیفرنیا نیز نشان داده کسانی که رژیم غذایی شان شامل مواد غذایی با شاخص گلیسمیک بالا است، با افزایش میزان کلسترول اکسید شده، بیشتر در معرض حمله قلبی قرار می‌گیرند.

محافظت از ساختار ژنی

رادیکال‌های آزاد با بعضی قسمت‌های سلول مثلDNAو غشای سلولی واکنش نشان داده و باعث تخریب عمل سلول یا حتی مرگ آنها می‌شود. در این حالت این رادیکال‌ها برای سلامتی بدن مضر و خطرناک هستند و خطر ابتلا به تومورهای سرطانی را افزایش می‌دهند. مطالعات نشان داده افرادی که مقادیر زیادی از آنتی‌اکسیدان‌ها را از طریق میوه‌ها و سبزیجات دریافت می‌کنند، با کاهش خطر ابتلا به سرطان مواجه هستند. فیتوکمیکال‌ها رشد تومورها را از راه‌های مختلفی از جمله تخلیه رادیکال‌های آزاد خنثی می‌کنند. این خبر باید الهام بخش مصرف بیشتر سبزیجات قرمز، نارنجی یا زرد باشد زیرا کاروتنوئیدهای موجود در آنها، از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها برای مبارزه با سرطان هستند.

کنترل عوارض دیابت

به‌نظر می‌رسد که قندخون به سرعت تولید برخی از رادیکال‌های آزاد غیر معمول را افزایش می‌دهد. این مولکول‌های مخرب باعث بسیاری از عوارض ناشی از دیابت از جمله نابینایی، آسیب عصبی و نارسایی کلیه می‌شوند. برخی از مطالعات امیدوارکننده نشان می‌دهد که آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند علائم دیابت را کاهش دهند. به‌عنوان مثال مطالعات اروپایی نشان می‌دهد که مکمل‌های غذایی که در اسفناج، بروکلی و گوشت گاو یافت می‌شود، ممکن است درد و ناراحتی نوروپاتی دیابتی را کاهش دهند. دانشمندان هندی نیز دریافته‌اند ترکیب آنتی‌اکسیدانی کورکومین که در زردچوبه یافت می‌شود، منجر به کاهش آسیب‌های کلیوی در دیابتی‌ها می‌شود.

دفاع در برابر زوال عقل

سلول‌های مغزی افرادی که دچار انواع زوال عقل از جمله آلزایمر هستند، شواهدی از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد را نشان می‌دهد. به‌نظر می‌رسد رادیکال‌های آزاد یکی از علل تجمع آمیلوئید در مغز هستند که مشخصه بیماری آلزایمر است. هیچ کس مطمئن نیست که آنتی‌اکسیدان‌ها چطور از آلزایمر جلوگیری می‌کنند اما ثابت شده که مصرف نوعی از آنتی‌اکسیدان‌ها یعنی ویتامین‌های ‌E و C، از مغز در برابر این آسیب‌ها جلوگیری می‌کند. محققان هلندی با مطالعه روی بیش از 5 هزار فرد بالای 55 سال به مدت 6 سال، متوجه شدند در افرادی که بیشترین میزان ویتامین ث را دریافت می‌کردند، نرخ ابتلا به آلزایمر 34 درصد کاهش داشت.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.