انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
سلامت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
10 ماده غذایی که کلسیم بالایی دارند
عوارض مصرف بیش‌ از حد گوجه‌فرنگی
تغذیه مناسب برای کودکان
آشنایی با سبزیجات کم قند
غذاهایی که باعث بروز «جوش» می‌شوند
تقویت سیستم‌ایمنی با پیازچه
خوراکی‌های رقیق‌ کننده خــون
خوراکی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان
آسپرین‌های طبیعی و گیاهی
خوراکی‌های ممنوعه در صبحانه
کودکان و مصرف تخم‌مرغ
همه خواص تره‌فرنگی
بهبود عملکرد مغز با آب‌ هویج
مواد غذایی مفید برای افراد بالای ۵۰ سال
نکاتی در مورد ویتامین A
خوراکی‌های سرشار از پروتئین
خواص باورنکردنی فلفل‌ قرمز
محافظت در برابر سرطان با کلم بروکسل
نشانه‌های مهم پیش‌دیابت
بهترین غذاهایی که از قلب محافظت می‌کنند
موادغذایی مفید برای بدن
مشکلات گوارشی مرتبط با روزه
این غذاها را هنگام سرگیجه مصرف نکنید
خوراکی‌های سرشار از ویتامین C
غذاهایی برای پوست
دلایلی برای مصرف دانه‌ کدو تنبل
بهترین و بدترین غذاها برای شام
غذاهایی که موجب اختلال در ‌خواب می‌شوند
کنترل فشارخون با این خوراکی‌ها
خواص بادام‌زمینی برای سلامتی
تغذیه و سلامت دهان و دندان
مواد غذایی مضر برای مغز
پیاز و کاهش‌خطر‌سرطان
فواید تغذیه‌ای خرما
ناشتایی‌های ممنوعه
فواید پزشکی میوه‌ها و سبزیجات
بیماری‌هایی که با نوشیدن آب قابل کنترل هستند
خوراکی‌های دارای ویتامین C بیشتر
همه خواص تخمه آفتابگردان
خوراکی‌هایی برای تقویت سیستم ایمنی
نشانه‌های هشدار‌دهنده اولیه فقر آهن
میوه‌های چربی‌سوز
غذاهای آرامبخش برای عصبانی‌ها
خوراکی‌هایی که موجب سردرد می‌شوند
پروتئین‌های گیاهی
پیامدهای مصرف فیبر ناکافی
گرمک یک میوه خوشمزه
دلایل نیاز به کلسیم
نکات کلیدی تغذیه‌ای
بیشتر
کد خبر: 87858 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۲/۲ - 11:11
تغذیه درمبتلایان به فشارخون  بالا

تغذیه درمبتلایان به فشارخون  بالا

آرمان- در حالی که پزشکان ناچار به تجویز دارو برای درمان فشارخون بالا هستند، برخی از مردم در این میان به‌دنبال اشکال جایگزین غیردارویی برای درمان این عارضه می‌روند. این در حالی است که استفاده از برخی گیاهان، البته با احتیاط و با مشورت پزشک، می‌تواند برای درمان فشارخون بالا موثر واقع شود؛ به شرطی که با درمان‌های دارویی تداخل نداشته باشد.

زالزالک

این گیاه که قرن‌هاست در شمال اروپا برای درمان بیماری‌های قلبی استفاده می‌شود، دارای ترکیبات ضدالتهابی است. فشارخون بالا همراه با درجات پایین التهاب در دیواره‌های شریانی است و مصرف زالزالک موجب کمک به استراحت این دیواره‌ها و کاهش التهاب آنها می‌شود. یکی از خواص زالزالک این است که با پیشگیری از لخته‌شدن خون و تشکیل پلاک در رگ‌های خونی، جلوی افزایش فشارخون را می‌گیرد و با کاهش خطر ابتلا به پرفشاری خون، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را هم کاهش می‌دهد. البته اگر داروهای کاهش دهنده فشارخون مصرف می‌کنید، حتما در مورد میزان مصرف زالزالک در طول روز با پزشک‌تان مشورت کنید تا دچار افت فشارخون ناگهانی نشوید.

سیر

سیر اثر کاهنده بر فشارخون دارد و برای افراد مبتلا به فشارخون در کنار سایر درمان‌های طبیعی می‌تواند مفید باشد، در تحقیقی مشاهده شد افرادی که به مدت 12 هفته به‌طور روزانه سیر مصرف کرده‌اند با 10 درصد کاهش فشارخون روبه‌رو شده‌اند. توصیه می‌شود سیر به‌صورت خام مصرف شود و ظاهرا سیر پخته شده اثری بر کاهش فشارخون ندارد. آلیسین موجود در سیر فعالیت پروتئینی به‌نام آنژیوتانسین 2 را مهار می‌کند. این پروتئین مسئول افزایش فشارخون است، همچنین سیر حاوی ماده‌ای به‌نام پلی‌سولفید است که توسط گلبول‌های قرمز خون به گازی به‌نام سولفید هیدروژن تبدیل و باعث گشاد شدن عروق خونی می‌شود و با این مکانیزم کمک به کاهش فشارخون می‌کند.

دانه کنجد

دانه کنجد سرشار از منیزیم است که فشارخون را کاهش می‌دهد.علاوه بر این لیگنان‌ها، ویتامین E و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها در دانه کنجد ممکن است از تجمع پلاک در عروق خونی پیشگیری می‌کند که به‌طور بالقوه فشارخون را در وضعی سالم نگه می‌دارد. در یک تحقیق، مردان مبتلا به فشارخون بالا ۲/۵ گرم پودر کنجد سیاه، واریته کمتر معمول کنجد را به‌صورت کپسول، هر روز مصرف کردند. در انتها، ۶درصد کاهش فشارخون سیستولیک یعنی نمره بالایی فشارخون را در مقایسه با گروه شاهد داشتند.

روغن ماهی

روغن ماهی به‌عنوان یک مکمل غذایی ارزشمند شناخته شده و سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. امگا 3 دارای خواص ضدالتهابی و ضدانعقادی است به همین دلیل در کاهش فشارخون نقش دارد. البته میزان اسیدهای چرب امگا 3 در همه ماهی‌ها یا مغزها و دانه‌‌های خوراکی یکی نیست. ماهی‌های چرب مانند قزل‌آلا، ماهی آزاد و ماهی ماکرو مقادیر زیادی از اسیدهای چرب امگا3 دارند. گردو،دانه کتان و روغن کانولا هم منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا3 هستند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.