انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
فرهنگ و هنر
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
پاتوق «خسرو آواز ایران» تخریب می‌شود؟
داستان همه اعصار
ارتباط کتاب با تحریم در «افتتاح نمایشگاه کتاب»
دانشجویان دارالفنون سفیران سینمای ایران
رانش تپه‌های باستانی در لرستان/ ۲۰ تپه باستانی در کوهدشت زیر آب رفت
«متری شیش‌ونیم» رکورد زد
برگزاری نمایشگاه کتاب تهران از ۴ اردیبهشت/ ارسال نامه به ساکنان اطراف مصلا
رویای آمریکایی در دل تاریکی
کمدی‌ها برنده ماراتن آنتن تلویزیون
آتش، بازهم بر دامن تاریخ افتاد
نصب سردیس ۲۶ هنرمند در خیابان‌های تهران+ آدرس
گام‌های بی‌صدای مرگ
فیلم‌های خوب را قطعا اسم‌های بزرگ نمی‌سازند
بازتاب جهانی‌ ادبیات عرب قابل‌توجه است
کمک سینماگران چگونه به سیل‌زدگان می‌رسد؟
خجالتی هستم ولی جلوی دوربین آدم دیگری می‌شوم/ استفاده از زبان بدن، شیوه من برای ایفای نقش‌هاست
«برسر دوراهی» را با ۲ خط فیلمنامه آغاز کردیم
شعری که انسان است
با مهران مدیری کار نمی‌کنم
در «نون‌.خ» از «مهمان مامان» الهام گرفتم
برخی ناشران عوام‌فریبی می‌کنند
کاش می‌توانستم فیلمی مانند «اجاره‌نشین‌ها»‌ بسازم
هنرمندی که به‌جای سانسور افکار بزرگانی چون فردوسی، حافظ، سعدی و عطار را تجویز می‌کرد
کار خوب ساخته شود، مردم می‌بینند
می‌گفتند نباید به تلویزیون برگردی/ می‌توان ۱۰۰ قسمت دیگر از نون.خ را ساخت/ قصه‌های تهران تکراری شده است
آسیب ۳۰۰ میلیاردی سیل به میراث فرهنگی /یونسکو از ایران گزارش خواست
دست سينما را بگيريد و از بستر بلند كنيد!
ترجمه‌های مجدد من اختلاف فاحشی با ترجمه‌های قبلی دارد
بدرقه «مشایخی» با اشک‌های «نصیریان»
از تکیه‌کلام‌های سعید آقاخانی تا حاشیه‌های نقادی «دورهمی»
مطبوعات سال بعد از نفس می‌افتند!
کمال الملک سینمای ایران رفت
وداع آخر با کمال‌الملک سینمای ایران/مشایخی «پهلوانی» را زندگی کرد
فروش 35 میلیاردی اکران نوروزی / حکایت فرصت‌های از دست داده تا امیدها
واکنش هنرمندان عرصه‌های مختلف هنری به درگذشت جمشید مشایخی
پاسخ به ابهامات درباره قیمت نوروزی بلیت سینما/طبق روال عمل میکنیم
هشدار درباره دام سودجویان سفرهای ارزان
محمد مطیع درگذشت/ شرح ماوقع
بهای جدید بلیت سینماها اعلام شد
شفاف‌سازی اولویت‌های نمایشی در سال آتی
صدای پای گذشته
خبری از «کلاه‌قرمزی» نیست
هشدار درباره مرزهای زمینی و تورفروشی بدون «مجوز پرواز»
فانوس پا به ماه
اجرای پروژه اپراهای عروسکی در سال ۹۸
لحظه گرگ و میش با فشارهای بیرونی زیادی مواجه بود/ دلیل ازدواجِ پنهانی حامد و یاسمن سانسور شد/ مدیران محافظه‌کارتر شده‌اند
پیام روز تئاتر را محمدعلی کشاورز امضا کرد
نوروزخوانی؛ از اردوگاه‌های‌ کار تا متروی لندن
فیلم‌های اکران نوروز مشخص شدند
نمی‌توانم عروسکم را به کسی بسپارم
بیشتر
کد خبر: 88222 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۲/۱۵ - 14:14
سینمای هنری از دست رفته است

سینمای هنری از دست رفته است

آرمان- علیرضا زرین‌دست فیلمبردار پیشکسوت سینمای ایران در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با فیلم «تیغ و ترمه» به کارگردانی کیومرث پوراحمد حضور یافت. او این روزها بیش از آنکه در سینما حضور داشته باشد به تدریس و انتقال تجربیات خود به نسل جوان می‌پردازد.او درباره کم‌کاری خود در سینما به «هنرآنلاین» گفت: من سال قبل سه فیلم کار کردم، اما دیگر نمی‌خواهم در این فضا ادامه فعالیت داشته باشم، چرا که نوع تولید فیلم و شکل اجرایی سینمای ایران بسیار تغییر کرده است و همه اینها دست به دست هم داده و روی تولید یک فیلم اثر گذاشته است. بخش اعظمی از انرژی ساخت یک فیلم بیش از آنکه صرف ساخت سکانسی که می‌خواهید بگیرد، صرف مجادلات مختلفی می‌شود که ربطی به آن سکانس ندارد. امروز در سینمای ایران اغلب فیلم‌ها صرف یک ماه تمام می‌شوند، اما پرداخت دستمزدها به هفت ماه بعد موکول می‌شود.زرین‌دست ادامه داد: فیلم‌های «فرزند خاک» و «ملکه» و چند فیلم دیگر تنها فیلم‌هایی بودند که من بعد از پایان فیلمبرداری دستمزد خودم را دریافت کردم. اغلب کارها در شکل اجرا و تولید به شدت مشکل دارند و این باعث می‌شود شما انگیزه‌ای برای کار کردن نداشته باشید. وقتی به درخواست تهیه‌کننده از تعداد روزها کاسته می‌شود و عوامل را مجبور به اضافه کاری می‌کنند حاصلش فیلم‌هایی می‌شود که تفکر و زیبایی‌شناسی پشت آنها نیست. بخشی از کار سینما این است که شما با عشق و علاقه کار کنید، وقتی فضای فیلمسازی تبدیل به این فضا می‌شود که بگیریم از شرش راحت شویم، دیگر کار هنری و خلاقانه انجام نمی‌دهید.فیلمبردار فیلم «مزار شریف» اظهار کرد: فضای سینمای امروز تجاری شده است و سینمای هنری از دست رفته است، چرا که کارگردان و سایر عوامل وابسته به آن ذهنیتی نسبت به سکانس‌ها ندارند. در حالی که شما باید انرژی خود را صرف تعامل با کارگردان و سایر عوامل کنید و ذهنتان خلاق باشد، اما وقتی این اتفاق رخ نمی‌دهد و صرف مسائل جانبی می‌شود، فضا خسته‌کننده می‌شود.وی در پاسخ به این سوال که سال 97 تا چه اندازه برای او تاثیرگذار بوده است، بیان کرد: سال 97 از حیث اینکه باید خودم از کارهایی که انجام دادم راضی باشم سال خوبی برای من نبود. البته همکاری با مهدی فخیم‌زاده را دوست داشتم، چرا که فیلمنامه خوبی داشت و کار خوبی هم شده است. در حال حاضر در سینمای ایران فیلم‌هایی که روی آن وقت صرف شود تا ماندگار شوند، بسیار اندک هستند و این را در میان فیلم‌های جشنواره فیلم فجر نیز می‌توان دید.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.