انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
سیاسی
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
افزایش اعتماد مردم به کارآمدی نظام، موجب تقویت امنیت ملی است
ظریف: هرگز یک ایرانی را تهدید نکن؛ احترام را آزمایش کن، جواب می‌دهد
استیضاح وزیر نفت توجیه منطقی ندارد
اگر دولتي ديگر بود شرايط سخت‌تر از امروز بود
جناح اقتدارگرا عزم خود را برای ناکارآمد جلوه دادن دولت جزم کرده است/ راه نجات کشور، پذیرش عقلانیت مبتنی بر قانون است/ نباید انقلابی‌گری بهانه‌ای برای دور زدن قانون تلقی شود
موسویان: ایران پادزهر همه توطئه‌ها را فراهم کند/در مقطع فعلی جنگی در کار نیست
فضای امیدواری پرهیز از جنگ
لاریجانی: روند افزایش حقوق‌ها را پیگیری می‌کنیم
دستگاه‌های اجرایی موظف به انجام اقداماتی برای «رونق تولید» شدند
دو سال گذشت هنوز شاهد حمایت سران قوا نیستیم
ترامپ: من کسی نیستم که با ایران وارد جنگ شوم
تحریم ایران سودی برای روسیه ندارد
لزوم شفافیت و صداقت برای جلب اعتماد عمومی
عربستان و امارات تلاش می‌کنند تقابل فیزیکی بین ایران و آمریکا ایجاد کنند/ تهران با خویشتن‌داری اهداف ریاض را برای جامعه جهانی مشخص کند
بهمنی: کوپنی شدن کالاها مُسکن موقتی است/باید به سمت افزایش ظرفیت تولید حرکت کرد
عدم امکان اجماع ضدایرانی با وجود برجام
خطر اشتباه محاسباتی در جنگ روانی!
راهکارهای احیای سرمایه اجتماعی
با ناظم‌های چوب بدست نمی‌توان انتظار شادی در مدارس داشت/ انتقاد از تار کردن شیشه‌ کلاس‌های دخترانه/ صداوسیما ذهن‌ بچه‌ها را به سمت ناامیدی سوق داده‌ است
هنرمندان با ابزار هنر سرمایه اجتماعی را تقویت کنند
مذاکره با ترامپ نتیجه‌ای ندارد/ ایران باید یک بلوک اقتصادی با کشورهای منطقه و جهان تشکیل دهد/ چین و روسیه مستشارانی را به همراه موشک‌های زمین به هوا به ایران اعزام کنند
مجلس گره افزايش اختيارات رئيس‌جمهور را بگشايد
نمی‌توان گروهی را به اجبار متولی وحدت اصولگرایان کرد/ عملکرد دولت باعث شده یادها به سمت احمدی‌نژاد برود/ مردم با نگاه کردن به جیب‌شان قضاوت می‌کنند
نارضایتی مردم در شرایط فعلی خطرناک‌تر از تهدیدهای خارجی است
طرح «تسهیل و رفع موانع تولید» در جهت رونق تولید و توانمندسازی بنگاهها به تصویب رسید
نبرد اطلاعاتی بین ایران و آمریکا یک واقعیت جدی است
حساسیت‌هایی در سطح بالای نظام درباره مطالبات تامین اجتماعی ایجاد شده است/ منتظریم مجمع تشخیص، ایده‌های رهبری را به سیاست‌های کلی تبدیل کند
ظریف: کمیسیون مشترک برجام به تعهداتش عمل کند/ اسرائیل و حکام مرتجع در حال سیطره بر آمریکا هستند
حل مشکلات مردم؛ متضمن احیای سرمایه اجتماعی
قانونی نداریم که دوچرخه‌سواری خانم‌ها را ممنوع کرده باشد/ نگرانم که محدودیت‌هایی بدون چارچوب قانونی، اعمال شود
سیاست حضور زنان و نظام پارلمانی در ایران
تهديد «جنگ» براي رسيدن به «مذاكره» است
بستن تنگه هرمز - ورود به جنگ؛ هر دو تئوري اسرائيلي
موسوی: آمریکا مردم ونزوئلا را تحت مجازات دسته‌جمعی قرار داده است
فرجی‌راد: اینستکس باید سیستم بانکی جدیدی را فعال کند
تهاتر نفت با کالا یا ارز تفاوتی ندارد/ مسیرهای‌ جدیدی برای تسویه حساب ارزی پیدا می‌کنیم
نجات برجام وظیفه جامعه بین‌المللی است
موانع حضور زنان تصميم‌گير را برطرف كنيم
تفویض اختیار به معنای عدم نظارت نیست/ دشمن عنوان می‌کند ایران یک استثناء است/فرهنگ تولید ما باید دانش‌بنیان باشد/ اگر ارتباط بودجه و نفت کاهش پیدا کرد آن را افزایش ندهیم
ضرورت آمادگی همه‌جانبه
عربده‌های امروز رییس‌جمهور آمریکا را ۴۰ سال تجریه کرده‌ایم/ مردم در مقاوم‌سازی مردم مکلف هستند
واردات خودروهای دست دوم، دردی از بی‌خودرویی اقشار کم‌درآمد دوا نمی‌کند
جنگ اقتصادی در حال از دست دادن کارکرد خود است
ظریفیان: در اظهارنظرها خیلی مراقب باشیم
مطامع شخصی باعث اختلاف در جبهه اصلاحات شد/ دود بی‌تجربگی اعضای شورا به چشم مردم می‌رود
کاخ سفید استراتژی مشخصی در قبال ایران ندارد/ ترامپ مانند کودکی است که اگر از او تعریف کنید، هر کاری برایتان انجام می‌دهد/ از تاثیر سیاست‌های آمریکا بر زندگی مردم ایران متاسفم
مجموع خسارات سیل در استان گلستان ۵ هزار میلیارد تومان است/ مسئولان جهت جلوگیری از بروز بیماری‌ها، در مناطق سیل‌زده حضور داشته باشند
تیم «ب» یک حرف می‌زند و ترامپ حرف دیگر
رئیس‌جمهور از تمام اختیاراتش استفاده کند
بیشتر
کد خبر: 88362 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۲/۲۰ - 13:40
علل و عوامل عدم توفیق در مبارزه بافساد

علل و عوامل عدم توفیق در مبارزه بافساد

بهمن کشاورز - حقوقدان و وکیل دادگستری

آرمان- مقوله فساد مطلب جدیدی نیست و در مورد رشاء و ارتشاء اگر به ادبیات کهن ایران مراجعه کنیم در آثار عبید زاکانی، سعدی شیرازی، سوزنی سمرقندی و دیگران مطالب بسیار زیادی در مورد آن و در مورد سایر جلوه‌های فساد خواهیم یافت. اینگونه نیست که این پدیده ناگهان در زمان خاصی از بطن عدم سر بر آورده باشد، اما آنچه که جلب توجه می‌کند این است که در چهل سال اخیر هم تعداد و شمار موارد فزونی یافته و هم مبالغ بزرگ‌تر شده است. بدیهی است افزایش جمعیت و پیچیده‌تر شدن روابط اقتصادی توام با افزایش درآمد ناشی از نفت مطمئنا در بروز این حال موثر بوده است. اما حیرت انگیز این است؛ بسیاری از کسانی که مرتکب اینگونه اعمال می‌شوند از نظر سنی افرادی هستند که بعد از پیروزی انقلاب رشد یافته و قاعدتا می‌بایستی تعلیماتی که در مدارس و دانشگاه‌ها می‌دهند، آنچه در اجتماع ملاحظه کرده و تریبون‌های عمومی و رسمی کشور اعلام نموده‌اند در وضعیت آنها چنان ثاثیر کرده باشد که از فساد بگریزند. اینکه چرا چنین نشده درخور اظهار نظر روانشناسان و جامعه‌شناسان کیفری و کسانی است که قضایا را از این دیدگاه‌ها می‌نگرند. اما از نظر برخورد قضایی و جرم‌انگاری این اعمال تا آنجا که می‌دانیم و می‌بینیم با خلأ و مشکلی مواجه نیست و قانون‌گذاری‌ها به شکلی بوده که در صورت اجرای جدی از نظر مجازات مفسدان کافی به نظر می‌رسد. آنچه در خور توجه می‌باشد بحث نظارت است که کاملا بر پیگیری و مجازات اولویت دارد. به عبارت دیگر آنچه که همواره به عنوان سوال قابل طرح است، این است که نهادها و سازمان‌های نظارتی که تعدادشان نیز فراوان است و از بیت‌المال و خزانه هزینه بسیار صرف آنها می‌شود، در زمانی که این رویدادها در حال رخ دادن بوده چه می‌کردند و چرا متوجه نشدند؟ اگر مطلب این باشد که این سازمان‌ها حضور داشته‌اند و متوجه نشده‌‌اند؛ آنگاه باید بدین فکر افتاد که در ترکیب آنها، شرح وظایف و نحوه عملشان تجدید نظر کلی شود و اگر حضور داشته‌ و متوجه شده‌اند، اما اقدامی نکرده و چیزی نگفته‌اند قضیه بدتر است و شبهاتی را در ذهن ایجاد می‌کند که بهتر است راجع به آن صحبتی نکنیم. به طور کلی اگر به موارد فساد مالی مراجعه کنیم همواره یک سر قضیه به شکلی مستقیما یا غیر مستقیم به دولت و خزانه مربوط می‌شود. به عبارت دیگر اگر بخش خصوصی از رقابت مکارانه خودداری کند، مالیات دولت را نیز بدهد و مرتکب کم‌فروشی و گران‌فروشی یا امثال اینها نشود، اصولا در مورد او بحث فساد مالی قابل طرح نیست یا کمتر قابل طرح است، اما وقتی که یک طرف قضیه به نوعی به دولت و خزانه وصل شد اینجاست که امکان مفسده و انواع تخلفات و انحرافات مالی ایجاد می‌شود. بنابر این همچنان که گفته شد به نظر می‌رسد لازم است در مورد ترکیب، نحوه انجام وظیفه و حدود اختیارات و امکانات سازمان‌های نظارتی بازنگری دقیق معمول شود و سازمان‌هایی مانند بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و دادسراهای عمومی برای برخورد با اینگونه جرائم به طور خاص مجهز شوند و ماموران و وابستگان آنها برای این مورد آموزش ویژه ببینند. آنچه مسلم است تا وقتی که بشر با طبع و ویژگی‌های خاصش در دنیا حضور دارد، فساد نیز موجود خواهد بود. در نهایت کشورهایی از این نظر موفق و مصون از تعرض هستند که به موقع با قضایا برخورد کرده و علاج واقعه را پیش از وقوع می‌کنند. به طور مشخص می‌توان گفت که آفت فساد شفافیت است. وقتی همه پرداخت‌ها و دریافت‌ها شفاف باشد و مشخص شود که افراد از کجا، چه مقدار و برای چه وجهی دریافت می‌کنند و به چه کسانی، برای چه منظوری و به چه مقدار وجهی پرداخت می‌کنند، عملا امکان افساد و فساد وجود نخواهد داشت یا به حداقل خواهد رسید. آنچه که به نظر می‌رسد در حال حاضر در مسیر این حرکت هستیم، اما آنچه باید مورد توجه قرار گیرد یکسان بودن و تساوی همه افراد، اشخاص و سازمان‌ها از این نظر است که کس یا شخصی از دایره این شفافیت بیرون نماند وا‌... اعلم.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.