انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
سال ۹۸، سال «رونق تولید» نام گرفت
سال جدید، سال مهار تورم، متعادل‌کردن قیمت ارز و دوستی بیشتر با همه همسایگانمان است
چهار تن از مرزبانان ایرانی آزاد شدند
تلاش دولت ، مردم و کارآفرینان بر تولید بیشتر با کمیت بالاتر و کیفیت بهتر باشد
بهمنی: نقدینگی‌ را برای «رونق تولید» هزینه کنیم/ اجازه ندهیم کالای بنجل تولید شود
سهم درآمدهای نفتی به یک سوم منابع عمومی دولت کاهش یافت/ دولت اسناد خزانه را سر موعد، نقد کرد/ اعتبارات عمرانی قانون بودجه را پرداخت کردیم
رییس جمهوری، قانون بودجه سال 98 کل کشور را برای اجرا ابلاغ کرد
حداقل دستمزد 1 میلیون و 516 هزار تومان تعیین شد/ 45 درصد افزایش دریافتی کارگران
«سی‌اف‌تی»، «پالرمو» و دیگر الزامات FATF، ضرری برای منافع ملی ندارد/ صادرات ایران بیش از معافیت‌های آمریکاست/با مکانیزم مالی «ساحت» به دنبال گسترش روابط تجاری با دنیا هستیم
امسال حقوق تمام کارکنان دولت پرداخت شد/ برای کنترل نرخ تورم در سال جدید تلاش می‌کنیم
گفت‌وگوهای آمریکا با کره شمالی چه تفاوتی با مذاکرات برجام دارد؟
اگر بابا زنده بود؛ FATF هرگز معطل نمي‌ماند
مجمع تشخیص و رفع یک سوءتفاهم
بیم و امید‌های سال ۹۸
دولت به فکر حقوق بگیران باشد
قانون بازنشستگي تبعيض‌بردار نيست
دولت در سال۹۷ به فکرحل مشکلات کشور بود
با انسجام ملی از شرایط سخت عبور می‌کنیم / کشورهای دشمن در آرزوی هرج و مرج در داخل هستند
دیدار محرمانه ظریف با مراجع‌قم
من طلبکارم!
دولت نه خسته شده و نه ناامید است/ توانستیم افزایش بی‌رویه قیمت‌ها را مهار کنیم/ دشمن اصلی را از یاد نبرید
هدایتی: موجبات اشتغال هزاران نفر را فراهم کردم/ فقط یک فرزندم بیرون از ایران متولد شده/ شما را به خدا واگذار می‌کنم
امنیت ایران را امنیت خود می‌دانیم/ از سیاست اعتماد سوز کشورهای خودمحور تبعیت نمی‌کنیم/ روابط اقتصادی خود را با تهران تقویت می‌کنیم
صالحی: بتن‌ریزی زیرساخت‌ راکتورهای نیروگاه‌های بوشهر ۲ و ۳ تا تابستان انجام می‌شود
انسجام ملی تنها راه‌حل عبور از مشکلات
آزادی اظهار نظر نمایندگان مجلس و چند نکته
چرخه قدرت و ثروت منشأ فساد در کشور است
افزايش تورم -كاهش‌ارزش پول؛ بن‌بست را بگشاييم
اصولگرايان براي ۱۴۰۰بازهم سراغ رئيسي مي روند
روحاني تنها نمي‌ماند
پایان واردات بنزین
عارف: امیدواریم مجمع تشخیص درباره پالرمو و CFT با رعایت منافع ملی تصمیم گیری کند
ظریف: سفرم به قم به FATF ربطی ندارد
«اینستکس» را به عنوان آغاز تعاملات اروپا می‌پذیریم؛ نه اتمام آن/ اروپایی‌ها از آبروی سیاسی و دیپلماتیک خود صیانت کنند
ضمانت اجرای قرارداد الجزایر ماهیت روابط سیاسی ایران و عراق است/ به لحاظ مبانی نمی‌توانیم چیزی را در این قرارداد تغییر دهیم
بررسی احتمال بازگشت آمریکا به برجام/ ایران تا پایان ریاست‌جمهوری ترامپ به توافق پایبند می‌ماند
اژدهای خطرناکی حقانیت انقلاب و نیازهای واقعی مردم را می‌بلعد/ سازمان‌های کشور با فرسودگی روبه‌رو شده‌اند/ اصلاح ساختار در تمامی حوزه‌ها صورت گیرد
رابطه با همسایگان را روز به روز توسعه خواهیم داد
برقراری کشیک دادسرا‌های نواحی دادسرا در ایام تعطیلات/ قرار‌های بازداشت به موارد ضروری محدود شود/ برخورد جدی با هنجارشکنی‌های سازمان یافته
لزوم کاهش فاصله مردم و مسئولان
تا دیر نشده اصلاح‌طلبان تدبیری بیندیشند
پشت پرده طرح عدم کفایت سیاسی رئیس‌جمهور
احمدآقا بينش بالا و متانت كم نظيري داشت
بیانیه خبرگان رهبری نظر تک‌تک اعضا نیست
روحاني از اصلاح‌طلبان دورتر نشود
مقایسه سفر ترامپ و روحانی به عراق/ سال‌ها حضور در عراق نتوانسته روابط واشنگتن و بغداد را در مسیر مطلوب قرار دهد
در تمام نظرسنجی‌ها بالای ٨٠ درصد مردم از امنیت کشور رضایت داشتند/ ذات عبور از مرزهای غیرقانونی حتی بدون کالا جرم است
برخی ملی کردن نفت را انزوا معنا می‌کنند/ روی هیچ مشتری راهبردی در زمان تحریم، جز خود آمریکا نمی‌توان حساب باز کرد
بهره‌مندی ۹۲ هزار و پانصد زندانی از بخشنامه عفو رهبری
راست افراطی در استرالیا و نیوزیلند
بیشتر
کد خبر: 88362 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۲/۲۰ - 13:40
علل و عوامل عدم توفیق در مبارزه بافساد

علل و عوامل عدم توفیق در مبارزه بافساد

بهمن کشاورز - حقوقدان و وکیل دادگستری

آرمان- مقوله فساد مطلب جدیدی نیست و در مورد رشاء و ارتشاء اگر به ادبیات کهن ایران مراجعه کنیم در آثار عبید زاکانی، سعدی شیرازی، سوزنی سمرقندی و دیگران مطالب بسیار زیادی در مورد آن و در مورد سایر جلوه‌های فساد خواهیم یافت. اینگونه نیست که این پدیده ناگهان در زمان خاصی از بطن عدم سر بر آورده باشد، اما آنچه که جلب توجه می‌کند این است که در چهل سال اخیر هم تعداد و شمار موارد فزونی یافته و هم مبالغ بزرگ‌تر شده است. بدیهی است افزایش جمعیت و پیچیده‌تر شدن روابط اقتصادی توام با افزایش درآمد ناشی از نفت مطمئنا در بروز این حال موثر بوده است. اما حیرت انگیز این است؛ بسیاری از کسانی که مرتکب اینگونه اعمال می‌شوند از نظر سنی افرادی هستند که بعد از پیروزی انقلاب رشد یافته و قاعدتا می‌بایستی تعلیماتی که در مدارس و دانشگاه‌ها می‌دهند، آنچه در اجتماع ملاحظه کرده و تریبون‌های عمومی و رسمی کشور اعلام نموده‌اند در وضعیت آنها چنان ثاثیر کرده باشد که از فساد بگریزند. اینکه چرا چنین نشده درخور اظهار نظر روانشناسان و جامعه‌شناسان کیفری و کسانی است که قضایا را از این دیدگاه‌ها می‌نگرند. اما از نظر برخورد قضایی و جرم‌انگاری این اعمال تا آنجا که می‌دانیم و می‌بینیم با خلأ و مشکلی مواجه نیست و قانون‌گذاری‌ها به شکلی بوده که در صورت اجرای جدی از نظر مجازات مفسدان کافی به نظر می‌رسد. آنچه در خور توجه می‌باشد بحث نظارت است که کاملا بر پیگیری و مجازات اولویت دارد. به عبارت دیگر آنچه که همواره به عنوان سوال قابل طرح است، این است که نهادها و سازمان‌های نظارتی که تعدادشان نیز فراوان است و از بیت‌المال و خزانه هزینه بسیار صرف آنها می‌شود، در زمانی که این رویدادها در حال رخ دادن بوده چه می‌کردند و چرا متوجه نشدند؟ اگر مطلب این باشد که این سازمان‌ها حضور داشته‌اند و متوجه نشده‌‌اند؛ آنگاه باید بدین فکر افتاد که در ترکیب آنها، شرح وظایف و نحوه عملشان تجدید نظر کلی شود و اگر حضور داشته‌ و متوجه شده‌اند، اما اقدامی نکرده و چیزی نگفته‌اند قضیه بدتر است و شبهاتی را در ذهن ایجاد می‌کند که بهتر است راجع به آن صحبتی نکنیم. به طور کلی اگر به موارد فساد مالی مراجعه کنیم همواره یک سر قضیه به شکلی مستقیما یا غیر مستقیم به دولت و خزانه مربوط می‌شود. به عبارت دیگر اگر بخش خصوصی از رقابت مکارانه خودداری کند، مالیات دولت را نیز بدهد و مرتکب کم‌فروشی و گران‌فروشی یا امثال اینها نشود، اصولا در مورد او بحث فساد مالی قابل طرح نیست یا کمتر قابل طرح است، اما وقتی که یک طرف قضیه به نوعی به دولت و خزانه وصل شد اینجاست که امکان مفسده و انواع تخلفات و انحرافات مالی ایجاد می‌شود. بنابر این همچنان که گفته شد به نظر می‌رسد لازم است در مورد ترکیب، نحوه انجام وظیفه و حدود اختیارات و امکانات سازمان‌های نظارتی بازنگری دقیق معمول شود و سازمان‌هایی مانند بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و دادسراهای عمومی برای برخورد با اینگونه جرائم به طور خاص مجهز شوند و ماموران و وابستگان آنها برای این مورد آموزش ویژه ببینند. آنچه مسلم است تا وقتی که بشر با طبع و ویژگی‌های خاصش در دنیا حضور دارد، فساد نیز موجود خواهد بود. در نهایت کشورهایی از این نظر موفق و مصون از تعرض هستند که به موقع با قضایا برخورد کرده و علاج واقعه را پیش از وقوع می‌کنند. به طور مشخص می‌توان گفت که آفت فساد شفافیت است. وقتی همه پرداخت‌ها و دریافت‌ها شفاف باشد و مشخص شود که افراد از کجا، چه مقدار و برای چه وجهی دریافت می‌کنند و به چه کسانی، برای چه منظوری و به چه مقدار وجهی پرداخت می‌کنند، عملا امکان افساد و فساد وجود نخواهد داشت یا به حداقل خواهد رسید. آنچه که به نظر می‌رسد در حال حاضر در مسیر این حرکت هستیم، اما آنچه باید مورد توجه قرار گیرد یکسان بودن و تساوی همه افراد، اشخاص و سازمان‌ها از این نظر است که کس یا شخصی از دایره این شفافیت بیرون نماند وا‌... اعلم.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.