انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 رونمایی از کتاب برلیان نت
سلامت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
رژیم غذایی ‌‌ برای سالمندان
خواص ادویه‌جات
خوراکی‌هایی برای تقویت روحیه
کنترل فشارخون با میوه‌های تابستانی
خوراکی‌هایی که بدن را خنک می‌کنند
میوه‌های ضدالتهاب فوق‌العاده
خواص شگفت‌انگیز دانه‌های چیا
موادغذایی‌ برای تقویت قدرت ذهنی
همه چیز درباره «گرمازدگی»
روش‌های علمی برای کاهش زوال عقل
هندوانه از فواید تا عوارض
هشدارهای کاهش اسید معده
عوارض فقر اسیدهای چرب امگا ۳ دربدن
خوراکی‌هایی برای بهبود سلامت ریه‌ها
این مواد غذایی کلسترول بد را افزایش می‌دهند
کیوی، سرشاراز مواد مغذی
خوراکی‌های سالم برای کمک به ترک سیگار
مواد غذایی برای تقویت سیستم‌ایمنی
10 ماده غذایی که کلسیم بالایی دارند
خوراکی‌هایی که باعث جوش می‌شوند
محافظت در برابر سرطان با کلم بروکسل
نکاتی در مورد سیب‌زمینی
بهترین خوراکی‌ها برای پوست
خوراکی‌هایی برای دیابتی‌ها
جلوگیری از خشکی پوست با تغذیه
استفاده از غذاهای سالم و مغذی
عوارض مصرف بیش‌ از حد گوجه‌فرنگی
راهکارهایی برای سلامت قلب
خواص مهم آلو برای سلامتی
خوراکی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان
راهکارهای تعامل با بچه‌های بدغذا
کودکان و مصرف تخم‌مرغ
تغذیه مناسب برای کودکان
مشکلات گوارشی مرتبط با روزه
کنترل فشارخون با این خوراکی‌ها
خوراکی‌های رقیق‌ کننده خــون
تقویت سیستم‌ایمنی با پیازچه
مواد غذایی مفید برای افراد بالای ۵۰ سال
غذاهایی که باعث بروز «جوش» می‌شوند
این غذاها را هنگام سرگیجه مصرف نکنید
خوراکی‌های سرشار از ویتامین C
مواد غذایی مضر برای مغز
آشنایی با سبزیجات کم قند
بهبود عملکرد مغز با آب‌ هویج
خواص باورنکردنی فلفل‌ قرمز
خوراکی‌های ممنوعه در صبحانه
همه خواص تره‌فرنگی
موادغذایی مفید برای بدن
آسپرین‌های طبیعی و گیاهی
بیشتر
کد خبر: 88394 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۲/۲۱ - 13:34
غذاهای آرامبخش برای عصبانی‌ها

غذاهای آرامبخش برای عصبانی‌ها

آرمان- اپیوئیدها ترکیبات آرامبخشی هستند که نه تنها خاصیت ضد درد دارند، بلکه بر روحیه هم اثر مطلوب می‌گذارند.همچنین تحقیقات نشان می‌دهد مصرف حتی مقدار کمی قند، قدرت یادگیری و حافظه انسان را بهبود می‌بخشد و مصرف یک تا ۲ قطعه کوچک شکلات در روز می‌تواند تاثیر خوبی بر روحیه فرد داشته باشد.

مواد معدنی، تقویت‌کننده اعصاب

یکی از مواد معدنی که در سلامت جسمی و روحی تاثیر زیادی دارد، آهن است. آهن اکسیژن را از ریه به بافت‌ها و اندام‌های بدن می‌رساند و کم‌خونی ناشی از فقر آهن، اکسیژن رسانی به بافت‌ها، از جمله مغز و اعصاب را مختل می‌کند. به‌علاوه، آهن در ساخت و عملکرد میانجی‌های عصبی نیز دخالت دارد. غذاهای غنی از آهن مانند جگر، گوشت، مرغ، ماهی و حبوبات هستند و بهتر است همراه منابع ویتامین C مصرف شوند تا آهن آنها بهتر جذب شود.

چربی‌های ضدافسردگی

چربی‌ها، به‌ویژه چربی‌های غیراشباع مانند اسیدهای چرب امگا -3 و امگا -6 در ساختمان سلول‌های عصبی به کار می‌روند به همین دلیل مصرف مقادیر مناسبی از روغن‌های گیاهی مایع مانند روغن ذرت، سویا، کانولا، روغن زیتون و همچنین روغن ماهی برای سلامت و عملکرد سیستم عصبی ضروری است. مطالعات جدید نشان می‌دهد که مصرف روغن ماهی و یا مکمل اسیدهای چرب امگا - 3 در پیشگیری و درمان افسردگی و پریشانی تاثیر شگفت‌انگیزی دارد.

اسیدفولیک

علائم کمبود اسیدفولیک خستگی مزمن، پریشانی، بی‌خوابی فراموشی و گیجی هستند. منابع غذایی آن عبارتنداز: مخمر، لوبیا، کلم‌بروکلی، کاسنی، حبوبات (به‌خصوص نخود)، سویا، سبزی‌ها (به‌خصوص اسفناج، کلم و بامیه)، بادام، چغندر، هویج،‌ گردو،‌ برنج قهوه‌ای و ذرت.

پیش‌ساز ناقلان عصبی

زیر واحدهای اسیدآمینه پروتئین‌ها منبع سرشاری از پیش‌سازهای ناقلان عصبی است. می‌توان به اسید آمینه تریپتوفان، گلوتامات و تیروزین اشاره نمود که به ترتیب پیش‌ساز سروتونین، دوپامین و GABA هستند و به وفور در پروتئین‌های حیوانی و گیاهی پراکنده‌اند.

ویتامین‌های روحیه‌بخش

استفاده از ویتامین‌های E و C که آنتی‌اکسیدان‌هایی قوی هستند در حفظ سلامت سیستم عصبی بسیار مفید خواهد بود. انواع میوه‌ها و سبزی‌ها منابع غنی ویتامین C هستند (به‌ویژه فلفل، مرکبات، گوجه‌فرنگی و کلم بروکلی). ویتامین E نیز در روغن‌های گیاهی به وفور یافت می‌شود.

ویتامین 1B

علائم کمبود این ویتامین عبارتنداز: افسردگی، بداخلاقی، کاهش تمرکز و حافظه و احساس خستگی. این ویتامین در غلات صبحانه نخودفرنگی، تخمه آفتابگردان، ارزن، جوانه گندم، کنجد، سویا و آجیل (به‌خصوص بادام هندی، بادام و گردو) موجود است.

بیوفلاوونوییدها ‌

این ترکیبات طبیعی که به وفور در میوه‌ها و سبزی‌ها، چای سیاه و سبز، شکلات و... یافت می‌شوند، به واسطه خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود از سیستم عصبی در برابر آسیب‌ها محافظت می‌کنند. همچنین، از بسیاری بیماری‌های عصبی جلوگیری کرده و در بهبود روحیه و خلق‌وخو موثر هستند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.