انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
سلامت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
مواد غذایی مضر برای مغز
خوراکی‌های سرشار از ویتامین C
پیاز و کاهش‌خطر‌سرطان
دلایلی برای مصرف دانه‌ کدو تنبل
غذاهایی که باعث بروز «جوش» می‌شوند
مشکلات گوارشی مرتبط با روزه
غذاهایی برای پوست
خوراکی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان
نکاتی در مورد ویتامین A
این غذاها را هنگام سرگیجه مصرف نکنید
کنترل فشارخون با این خوراکی‌ها
مواد غذایی مفید برای افراد بالای ۵۰ سال
آسپرین‌های طبیعی و گیاهی
نشانه‌های مهم پیش‌دیابت
بهترین و بدترین غذاها برای شام
تغذیه و سلامت دهان و دندان
10 ماده غذایی که کلسیم بالایی دارند
بهبود عملکرد مغز با آب‌ هویج
آشنایی با سبزیجات کم قند
تقویت سیستم‌ایمنی با پیازچه
خوراکی‌های رقیق‌ کننده خــون
غذاهایی که موجب اختلال در ‌خواب می‌شوند
خواص بادام‌زمینی برای سلامتی
بهترین غذاهایی که از قلب محافظت می‌کنند
خوراکی‌های سرشار از پروتئین
محافظت در برابر سرطان با کلم بروکسل
تغذیه مناسب برای کودکان
خوراکی‌های ممنوعه در صبحانه
موادغذایی مفید برای بدن
عوارض مصرف بیش‌ از حد گوجه‌فرنگی
خواص باورنکردنی فلفل‌ قرمز
کودکان و مصرف تخم‌مرغ
همه خواص تره‌فرنگی
بیماری‌هایی که با نوشیدن آب قابل کنترل هستند
ناشتایی‌های ممنوعه
خوراکی‌هایی برای تقویت سیستم ایمنی
پیامدهای مصرف فیبر ناکافی
خوراکی‌هایی که موجب سردرد می‌شوند
خوراکی‌های دارای ویتامین C بیشتر
گرمک یک میوه خوشمزه
غذاهای آرامبخش برای عصبانی‌ها
همه خواص تخمه آفتابگردان
نشانه‌های هشدار‌دهنده اولیه فقر آهن
دلایل نیاز به کلسیم
پروتئین‌های گیاهی
فواید تغذیه‌ای خرما
میوه‌های چربی‌سوز
نکات کلیدی تغذیه‌ای
فواید پزشکی میوه‌ها و سبزیجات
بیشتر
کد خبر: 88394 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۲/۲۱ - 13:34
غذاهای آرامبخش برای عصبانی‌ها

غذاهای آرامبخش برای عصبانی‌ها

آرمان- اپیوئیدها ترکیبات آرامبخشی هستند که نه تنها خاصیت ضد درد دارند، بلکه بر روحیه هم اثر مطلوب می‌گذارند.همچنین تحقیقات نشان می‌دهد مصرف حتی مقدار کمی قند، قدرت یادگیری و حافظه انسان را بهبود می‌بخشد و مصرف یک تا ۲ قطعه کوچک شکلات در روز می‌تواند تاثیر خوبی بر روحیه فرد داشته باشد.

مواد معدنی، تقویت‌کننده اعصاب

یکی از مواد معدنی که در سلامت جسمی و روحی تاثیر زیادی دارد، آهن است. آهن اکسیژن را از ریه به بافت‌ها و اندام‌های بدن می‌رساند و کم‌خونی ناشی از فقر آهن، اکسیژن رسانی به بافت‌ها، از جمله مغز و اعصاب را مختل می‌کند. به‌علاوه، آهن در ساخت و عملکرد میانجی‌های عصبی نیز دخالت دارد. غذاهای غنی از آهن مانند جگر، گوشت، مرغ، ماهی و حبوبات هستند و بهتر است همراه منابع ویتامین C مصرف شوند تا آهن آنها بهتر جذب شود.

چربی‌های ضدافسردگی

چربی‌ها، به‌ویژه چربی‌های غیراشباع مانند اسیدهای چرب امگا -3 و امگا -6 در ساختمان سلول‌های عصبی به کار می‌روند به همین دلیل مصرف مقادیر مناسبی از روغن‌های گیاهی مایع مانند روغن ذرت، سویا، کانولا، روغن زیتون و همچنین روغن ماهی برای سلامت و عملکرد سیستم عصبی ضروری است. مطالعات جدید نشان می‌دهد که مصرف روغن ماهی و یا مکمل اسیدهای چرب امگا - 3 در پیشگیری و درمان افسردگی و پریشانی تاثیر شگفت‌انگیزی دارد.

اسیدفولیک

علائم کمبود اسیدفولیک خستگی مزمن، پریشانی، بی‌خوابی فراموشی و گیجی هستند. منابع غذایی آن عبارتنداز: مخمر، لوبیا، کلم‌بروکلی، کاسنی، حبوبات (به‌خصوص نخود)، سویا، سبزی‌ها (به‌خصوص اسفناج، کلم و بامیه)، بادام، چغندر، هویج،‌ گردو،‌ برنج قهوه‌ای و ذرت.

پیش‌ساز ناقلان عصبی

زیر واحدهای اسیدآمینه پروتئین‌ها منبع سرشاری از پیش‌سازهای ناقلان عصبی است. می‌توان به اسید آمینه تریپتوفان، گلوتامات و تیروزین اشاره نمود که به ترتیب پیش‌ساز سروتونین، دوپامین و GABA هستند و به وفور در پروتئین‌های حیوانی و گیاهی پراکنده‌اند.

ویتامین‌های روحیه‌بخش

استفاده از ویتامین‌های E و C که آنتی‌اکسیدان‌هایی قوی هستند در حفظ سلامت سیستم عصبی بسیار مفید خواهد بود. انواع میوه‌ها و سبزی‌ها منابع غنی ویتامین C هستند (به‌ویژه فلفل، مرکبات، گوجه‌فرنگی و کلم بروکلی). ویتامین E نیز در روغن‌های گیاهی به وفور یافت می‌شود.

ویتامین 1B

علائم کمبود این ویتامین عبارتنداز: افسردگی، بداخلاقی، کاهش تمرکز و حافظه و احساس خستگی. این ویتامین در غلات صبحانه نخودفرنگی، تخمه آفتابگردان، ارزن، جوانه گندم، کنجد، سویا و آجیل (به‌خصوص بادام هندی، بادام و گردو) موجود است.

بیوفلاوونوییدها ‌

این ترکیبات طبیعی که به وفور در میوه‌ها و سبزی‌ها، چای سیاه و سبز، شکلات و... یافت می‌شوند، به واسطه خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود از سیستم عصبی در برابر آسیب‌ها محافظت می‌کنند. همچنین، از بسیاری بیماری‌های عصبی جلوگیری کرده و در بهبود روحیه و خلق‌وخو موثر هستند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.