انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
سال ۹۸، سال «رونق تولید» نام گرفت
سال جدید، سال مهار تورم، متعادل‌کردن قیمت ارز و دوستی بیشتر با همه همسایگانمان است
چهار تن از مرزبانان ایرانی آزاد شدند
تلاش دولت ، مردم و کارآفرینان بر تولید بیشتر با کمیت بالاتر و کیفیت بهتر باشد
بهمنی: نقدینگی‌ را برای «رونق تولید» هزینه کنیم/ اجازه ندهیم کالای بنجل تولید شود
سهم درآمدهای نفتی به یک سوم منابع عمومی دولت کاهش یافت/ دولت اسناد خزانه را سر موعد، نقد کرد/ اعتبارات عمرانی قانون بودجه را پرداخت کردیم
رییس جمهوری، قانون بودجه سال 98 کل کشور را برای اجرا ابلاغ کرد
حداقل دستمزد 1 میلیون و 516 هزار تومان تعیین شد/ 45 درصد افزایش دریافتی کارگران
«سی‌اف‌تی»، «پالرمو» و دیگر الزامات FATF، ضرری برای منافع ملی ندارد/ صادرات ایران بیش از معافیت‌های آمریکاست/با مکانیزم مالی «ساحت» به دنبال گسترش روابط تجاری با دنیا هستیم
امسال حقوق تمام کارکنان دولت پرداخت شد/ برای کنترل نرخ تورم در سال جدید تلاش می‌کنیم
گفت‌وگوهای آمریکا با کره شمالی چه تفاوتی با مذاکرات برجام دارد؟
اگر بابا زنده بود؛ FATF هرگز معطل نمي‌ماند
مجمع تشخیص و رفع یک سوءتفاهم
بیم و امید‌های سال ۹۸
دولت به فکر حقوق بگیران باشد
قانون بازنشستگي تبعيض‌بردار نيست
دولت در سال۹۷ به فکرحل مشکلات کشور بود
با انسجام ملی از شرایط سخت عبور می‌کنیم / کشورهای دشمن در آرزوی هرج و مرج در داخل هستند
دیدار محرمانه ظریف با مراجع‌قم
من طلبکارم!
دولت نه خسته شده و نه ناامید است/ توانستیم افزایش بی‌رویه قیمت‌ها را مهار کنیم/ دشمن اصلی را از یاد نبرید
هدایتی: موجبات اشتغال هزاران نفر را فراهم کردم/ فقط یک فرزندم بیرون از ایران متولد شده/ شما را به خدا واگذار می‌کنم
امنیت ایران را امنیت خود می‌دانیم/ از سیاست اعتماد سوز کشورهای خودمحور تبعیت نمی‌کنیم/ روابط اقتصادی خود را با تهران تقویت می‌کنیم
صالحی: بتن‌ریزی زیرساخت‌ راکتورهای نیروگاه‌های بوشهر ۲ و ۳ تا تابستان انجام می‌شود
انسجام ملی تنها راه‌حل عبور از مشکلات
آزادی اظهار نظر نمایندگان مجلس و چند نکته
چرخه قدرت و ثروت منشأ فساد در کشور است
افزايش تورم -كاهش‌ارزش پول؛ بن‌بست را بگشاييم
اصولگرايان براي ۱۴۰۰بازهم سراغ رئيسي مي روند
روحاني تنها نمي‌ماند
پایان واردات بنزین
عارف: امیدواریم مجمع تشخیص درباره پالرمو و CFT با رعایت منافع ملی تصمیم گیری کند
ظریف: سفرم به قم به FATF ربطی ندارد
«اینستکس» را به عنوان آغاز تعاملات اروپا می‌پذیریم؛ نه اتمام آن/ اروپایی‌ها از آبروی سیاسی و دیپلماتیک خود صیانت کنند
ضمانت اجرای قرارداد الجزایر ماهیت روابط سیاسی ایران و عراق است/ به لحاظ مبانی نمی‌توانیم چیزی را در این قرارداد تغییر دهیم
بررسی احتمال بازگشت آمریکا به برجام/ ایران تا پایان ریاست‌جمهوری ترامپ به توافق پایبند می‌ماند
اژدهای خطرناکی حقانیت انقلاب و نیازهای واقعی مردم را می‌بلعد/ سازمان‌های کشور با فرسودگی روبه‌رو شده‌اند/ اصلاح ساختار در تمامی حوزه‌ها صورت گیرد
رابطه با همسایگان را روز به روز توسعه خواهیم داد
برقراری کشیک دادسرا‌های نواحی دادسرا در ایام تعطیلات/ قرار‌های بازداشت به موارد ضروری محدود شود/ برخورد جدی با هنجارشکنی‌های سازمان یافته
لزوم کاهش فاصله مردم و مسئولان
تا دیر نشده اصلاح‌طلبان تدبیری بیندیشند
پشت پرده طرح عدم کفایت سیاسی رئیس‌جمهور
احمدآقا بينش بالا و متانت كم نظيري داشت
بیانیه خبرگان رهبری نظر تک‌تک اعضا نیست
روحاني از اصلاح‌طلبان دورتر نشود
مقایسه سفر ترامپ و روحانی به عراق/ سال‌ها حضور در عراق نتوانسته روابط واشنگتن و بغداد را در مسیر مطلوب قرار دهد
در تمام نظرسنجی‌ها بالای ٨٠ درصد مردم از امنیت کشور رضایت داشتند/ ذات عبور از مرزهای غیرقانونی حتی بدون کالا جرم است
برخی ملی کردن نفت را انزوا معنا می‌کنند/ روی هیچ مشتری راهبردی در زمان تحریم، جز خود آمریکا نمی‌توان حساب باز کرد
بهره‌مندی ۹۲ هزار و پانصد زندانی از بخشنامه عفو رهبری
راست افراطی در استرالیا و نیوزیلند
بیشتر
کد خبر: 88408 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۲/۲۲ - 10:10
نظام بانکی مبتنی بر نیازهای واقعی مردم کشور تعریف نشده است/ توجه به الگوهای بانکداری اجتماعی ضروری است/ مشکل ناترازی به معنای ورشکستگی نیست
یک کارشناس پولی و بانکی :

نظام بانکی مبتنی بر نیازهای واقعی مردم کشور تعریف نشده است/ توجه به الگوهای بانکداری اجتماعی ضروری است/ مشکل ناترازی به معنای ورشکستگی نیست

یک کارشناس پولی و بانکی اظهار داشت: تا زمانی که نظام بانکی و تامین مالی کشور به صورت جدی به ساماندهی روش‌های بانکداری و تامین مالی مبتنی بر جوامع محلی و اجتماعی نپردازد و به ویژه در ادغام بانک‌های دولتی با ماهیت توسعه‌ای که از دیگر برنامه‌های پیش رو در نظام بانکی است، به استفاده از الگوهای بانکداری اجتماعی توجه نکند، ادغام بانک‌ها و ساماندهی بانک‌ها و موسسات اعتباری فاقد مجوز نمی‌تواند منجر به بهبود وضعیت اقتصادی عموم مردم جامعه گردد.

آرمان- به گزارش آرمان به نقل از ایلنا، ارغوان فرزین معتمد در ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه گفت: اینکه ادغام بانک‌ها اقدام درستی است یا غلط، صحبت در این خصوص به نظرم کمی پیچیده است. اما یک نکته مهم وجود دارد که می‌تواند مورد تامل قرار گیرد و آن این که اقتصاد ایران از یک طرف بسیار وابسته به نظام بانکی است و از سوی دیگر نظام بانکی در کشور ما کارامد عمل نمی‌کند. نشانه‌هایی از نگرانی‌های این ناکارآمدی از حدود 5 سال پیش و با وقوع مشکلاتی برای سپرده گذاران موسسات اعتباری فاقد مجوز در جامعه به شدت دیده شده است. نگرانی‌هایی که در صورت عدم مدیریت می‌تواند منجر به بحران شود.

وی ادامه داد: شاید بهتر باشد کمی در دلایل وقوع چنین نگرانی‌ها و ناکارامدی‌ها عمیق‌تر بحث شود. واقعیت آن است که نظام بانکی و تامین مالی کشور مبتنی بر نیازهای واقعی عموم مردم کشور تعریف نشده است و به دلیل وجود چنین خلائی در نظام بانکی است که در شرایط بحران‌های اقتصادی به ویژه در دهه هشتاد که کشور با تورم شدید اقتصادی، رکود و در عین حال نابرابری اقتصادی مواجه بود، شکل گیری بازار غیر متشکل پولی جایگزین شکل گیری نظام تامین مالی و بانکی مبتنی بر نیاز واقعی جامعه شده است.

فرزین معتمد افزود: به عبارتی در فضایی که عموم مردم دسترسی به منابع مالی نداشته‌اند، فضای رکود تورمی بر اقتصاد حاکم بوده و نابرابری‌های اقتصادی وجود داشته است، موسسات اعتباری با پیشنهاد ارایه نرخ‌های بالای سود سپرده بانکی به جذب مشتریانی پرداختند که عموما از گروه‌های متوسط جامعه بوده‌اند و فرصتی برای سرمایه گذاری و ایجاد درآمد به دلیل فضای حاکم بر اقتصاد نبوده‌اند. در چنین شرایطی، چنین موسساتی بی‌شک می‌بایست برای تامین چنین نرخ سودی، وارد فعالیت‌هایی پر سودتر از سود سپرده تعهدی می‌شدند و این امر به یقین سبب شده است که این موسسات وارد فعالیت‌های پرریسک و یا فعالیت‌هایی شده‌اند که بیشتر جنبه سوداگری داشته است.

وی گفت: بدین ترتیب زمینه بروز مشکلات اقتصادی برای موسسات اعتباری به اصطلاح فاقد مجوز فراهم آمده و به صورت فزاینده ادامه پیدا کرده است آن چنان که توان این موسسات را در تامین تعهدات به مشتریان با مشکل مواجه کرده و منجر به ایجاد نگرانی‌های جمعی در بین مشتریان شده است که حتی می‌تواند سر منشا بروز بحران های مالی شود.

این کارشناس پولی و بانکی در مورد تجربه سایر کشورها در اینگونه شرایط گفت: دنیا نیز چنین مسایلی را تجربه کرده است. بحران‌های مالی که بیشتر با بروز نگرانی برای سپرده گذاران و در پی آن هجوم مشتریان به بانک‌ها و موسسات اعتباری برای دریافت سپرده‌ها می‌شود و بدیهی است که حتی موفق ترین بانک‌ها نیز در صورت هجوم تمام سپرده گذاران به یک بانک، قادر به پرداخت سپرده‌های ایشان نیست. در هنگام بروز بحران‌هایی از این دست معمولا قوانین و مقرراتی برای مقابله با ورشکستگی بانک‌ها و یا اعلام ورشکستگی بانک‌ها وجود دارد و پس از بحران 2007 میلادی این قوانین مورد بازبینی و اصلاحات جدی نیز قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: اما نکته بسیار مهم در مدیریت مشکلاتی این چنینی در نظام بانکی این است که مشکلات می‌بایست با توجه جدی به مسایل اجتماعی و بحران‌های اجتماعی حل و فصل شود و عدم توجه به مسایل اجتماعی در این شرایط می‌تواند منجر به بحران‌های جدی شود که حاصل اضطراب و نگرانی مردم است. طی سال‌های اخیر مساله ادغام بانک‌ها بارها مطرح شده است و برخی از ادغام‌ها نیز برای حل و فصل مشکلات موسسات اعتباری فاقد مجور در بانک‌های دارای مجوز اتفاق افتاد. همچنین اخیر مساله ادغام پنج بانک و موسسه اعتباری با پشتوانه نظامی در بانک سپه مطرح شده است. اما می‌بایست به این مساله توجه داشت که ادغام یکی از راه حل‌هایی است که در صورت اجرای درست می‌تواند آغازی موثر در حل مشکلات پیش آمده در نظام بانکی باشد.

وی متذکر شد: اما به نظر می‌رسد تا زمانی که نظام بانکی و تامین مالی کشور به صورت جدی به ساماندهی روش‌های بانکداری و تامین مالی مبتنی بر جوامع محلی و اجتماعی نپردازد و به ویژه در ادغام بانک‌های دولتی با ماهیت توسعه‌ای که از دیگر برنامه‌های پیش رو در نظام بانکی است، به استفاده از الگوهای بانکداری اجتماعی توجه نکند، ادغام بانک‌ها و ساماندهی بانک‌ها و موسسات اعتباری فاقد مجوز  نمی‌تواند منجر به بهبود وضعیت اقتصادی عموم مردم جامعه گردد.

این کارشناس اقتصادی در مورد قانون ورشکستگی بانک‌ها گفت: اعلام ورشکستگی یک بانک فرایندی پیچیده دارد و مستلزم برخورداری از قوانین و مقررات کامل و جامع در این خصوص نیز هست. در کشور ما هنوز مقررات جامعی در این خصوص وجود ندارد. ضمن آنکه در دنیا نیز الزاما هر بانکی که دارای مشکلاتی نظیر ناترازی باشد ورشکسته اعلام نمی‌شود. به عنوان مثال برخی از بانک‌ها در اصطلاح too big to fail نامیده می‌شوند. به عبارتی اعلام ورشکستگی برخی از بانک‌های بزرگ ممکن است ریسک سیستمی بالایی داشته باشند، لذا چنین بانک‌هایی حتی در صورت مشکل‌دار بودن ورشکسته اعلام نمی‌شوند. بنابراین اینکه از ضرورت اعلام ورشکستگی بانک‌های مشکل دار با صراحت صحبت کنیم به نظرم کمی غیرحرفه‌ای است.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.