انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
سیاسی
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
افزایش اعتماد مردم به کارآمدی نظام، موجب تقویت امنیت ملی است
فضای امیدواری پرهیز از جنگ
لزوم شفافیت و صداقت برای جلب اعتماد عمومی
بهمنی: کوپنی شدن کالاها مُسکن موقتی است/باید به سمت افزایش ظرفیت تولید حرکت کرد
اگر دولتي ديگر بود شرايط سخت‌تر از امروز بود
ظریف: هرگز یک ایرانی را تهدید نکن؛ احترام را آزمایش کن، جواب می‌دهد
جناح اقتدارگرا عزم خود را برای ناکارآمد جلوه دادن دولت جزم کرده است/ راه نجات کشور، پذیرش عقلانیت مبتنی بر قانون است/ نباید انقلابی‌گری بهانه‌ای برای دور زدن قانون تلقی شود
عدم امکان اجماع ضدایرانی با وجود برجام
ترامپ: من کسی نیستم که با ایران وارد جنگ شوم
عربستان و امارات تلاش می‌کنند تقابل فیزیکی بین ایران و آمریکا ایجاد کنند/ تهران با خویشتن‌داری اهداف ریاض را برای جامعه جهانی مشخص کند
تحریم ایران سودی برای روسیه ندارد
استیضاح وزیر نفت توجیه منطقی ندارد
دو سال گذشت هنوز شاهد حمایت سران قوا نیستیم
موسویان: ایران پادزهر همه توطئه‌ها را فراهم کند/در مقطع فعلی جنگی در کار نیست
راهکارهای احیای سرمایه اجتماعی
خطر اشتباه محاسباتی در جنگ روانی!
دستگاه‌های اجرایی موظف به انجام اقداماتی برای «رونق تولید» شدند
هنرمندان با ابزار هنر سرمایه اجتماعی را تقویت کنند
حساسیت‌هایی در سطح بالای نظام درباره مطالبات تامین اجتماعی ایجاد شده است/ منتظریم مجمع تشخیص، ایده‌های رهبری را به سیاست‌های کلی تبدیل کند
نارضایتی مردم در شرایط فعلی خطرناک‌تر از تهدیدهای خارجی است
لاریجانی: روند افزایش حقوق‌ها را پیگیری می‌کنیم
مذاکره با ترامپ نتیجه‌ای ندارد/ ایران باید یک بلوک اقتصادی با کشورهای منطقه و جهان تشکیل دهد/ چین و روسیه مستشارانی را به همراه موشک‌های زمین به هوا به ایران اعزام کنند
مجلس گره افزايش اختيارات رئيس‌جمهور را بگشايد
نمی‌توان گروهی را به اجبار متولی وحدت اصولگرایان کرد/ عملکرد دولت باعث شده یادها به سمت احمدی‌نژاد برود/ مردم با نگاه کردن به جیب‌شان قضاوت می‌کنند
با ناظم‌های چوب بدست نمی‌توان انتظار شادی در مدارس داشت/ انتقاد از تار کردن شیشه‌ کلاس‌های دخترانه/ صداوسیما ذهن‌ بچه‌ها را به سمت ناامیدی سوق داده‌ است
طرح «تسهیل و رفع موانع تولید» در جهت رونق تولید و توانمندسازی بنگاهها به تصویب رسید
نبرد اطلاعاتی بین ایران و آمریکا یک واقعیت جدی است
قانونی نداریم که دوچرخه‌سواری خانم‌ها را ممنوع کرده باشد/ نگرانم که محدودیت‌هایی بدون چارچوب قانونی، اعمال شود
ظریف: کمیسیون مشترک برجام به تعهداتش عمل کند/ اسرائیل و حکام مرتجع در حال سیطره بر آمریکا هستند
حل مشکلات مردم؛ متضمن احیای سرمایه اجتماعی
سیاست حضور زنان و نظام پارلمانی در ایران
تهديد «جنگ» براي رسيدن به «مذاكره» است
بستن تنگه هرمز - ورود به جنگ؛ هر دو تئوري اسرائيلي
ضرورت آمادگی همه‌جانبه
موانع حضور زنان تصميم‌گير را برطرف كنيم
جنگ اقتصادی در حال از دست دادن کارکرد خود است
موسوی: آمریکا مردم ونزوئلا را تحت مجازات دسته‌جمعی قرار داده است
تهاتر نفت با کالا یا ارز تفاوتی ندارد/ مسیرهای‌ جدیدی برای تسویه حساب ارزی پیدا می‌کنیم
تیم «ب» یک حرف می‌زند و ترامپ حرف دیگر
کاخ سفید استراتژی مشخصی در قبال ایران ندارد/ ترامپ مانند کودکی است که اگر از او تعریف کنید، هر کاری برایتان انجام می‌دهد/ از تاثیر سیاست‌های آمریکا بر زندگی مردم ایران متاسفم
فرجی‌راد: اینستکس باید سیستم بانکی جدیدی را فعال کند
نجات برجام وظیفه جامعه بین‌المللی است
تفویض اختیار به معنای عدم نظارت نیست/ دشمن عنوان می‌کند ایران یک استثناء است/فرهنگ تولید ما باید دانش‌بنیان باشد/ اگر ارتباط بودجه و نفت کاهش پیدا کرد آن را افزایش ندهیم
عربده‌های امروز رییس‌جمهور آمریکا را ۴۰ سال تجریه کرده‌ایم/ مردم در مقاوم‌سازی مردم مکلف هستند
واردات خودروهای دست دوم، دردی از بی‌خودرویی اقشار کم‌درآمد دوا نمی‌کند
مطامع شخصی باعث اختلاف در جبهه اصلاحات شد/ دود بی‌تجربگی اعضای شورا به چشم مردم می‌رود
ظریفیان: در اظهارنظرها خیلی مراقب باشیم
مجموع خسارات سیل در استان گلستان ۵ هزار میلیارد تومان است/ مسئولان جهت جلوگیری از بروز بیماری‌ها، در مناطق سیل‌زده حضور داشته باشند
رئیس‌جمهور از تمام اختیاراتش استفاده کند
بیشتر
کد خبر: 88431 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۲/۲۲ - 14:27
مجمع تشخیص و اقتدار دیگر نهاد‌ها

مجمع تشخیص و اقتدار دیگر نهاد‌ها

علی اکبر گرجی - حقوقدان

آرمان- در امر حکمرانی مفهوم مصلحت مفهومی ناگزیر است، یعنی هیچ نظام سیاسی را نمی‌توان یافت که با مفهوم مصلحت یا به تعبیری با نظریه مصلحت بیگانه باشد، اما آنچه مهم است پرسش‌های دقیقی است که پیرامون مفهوم و نظریه مصلحت مطرح می‌شود. اولین پرسش این است که اساس برداشت از مصلحت چیست؟ امری مادی، معنوی و قریب الوقوع یا امری آرمانی است که تحقق آن زمان زیادی را می‌برد. پرسش دیگر این است که اساسا مرجع تشخیص دهنده مصلحت در نظام‌های حکمرانی باید چه مراجعی باشد و پرسش‌های مختلفی که در این زمینه قابل طرح است. در ذیل گفتمان دموکراسی سویه مصلحت و منفعت به سمت اصالت، منفعت و مصلحت عمومی است. گرچه مرجع تشخیص مصلحت در نظام سیاسی ایران مجمع تشخیص مصلحت نظام است. حال پرسش مقدماتی این است که آیا برای تشخیص مصلحتی که توسط نهادهای حاکمیتی صورت می‌گیرد تاسیس یک نهاد ویژه و یک نهاد اختصاصی ضروری است؟ پاسخ کاملا منفی است، چرا که مصلحت، دوراندیشی و توجه به منافع عمومی مردم جزو تکالیف و ماموریت‌های همه نهادهای سیاسی، اداری و زمامداران است. نمی‌توانیم بگوییم که فقط یک نهاد حق انحصاری دارد که به تشخیص مصلحت بپردازد بلکه همه نهادها بلا استثنا مکلف هستند که در انجام ماموریت‌ها و اعمال صلاحیت‌های خود مصلحت و منفعت همگانی و ضروریات روز را محترم بشمارند. از طرف دیگر در مورد صلاحیت و اختیارات مجمع تشخیص مصلحت نظام اصل 112 قانون اساسی تکلیف را روشن کرده و بیان می‌کند این مجمع برای تشخیص مصلحت در مواردی که مصوبه مجلس را شورای نگهبان خلاف موازین شرع ویا قانون اساسی بداند و مجلس نظر شورای نگهبان را تامین نکند مجمع تشخیص مصلحت نظام به دستور مقام معظم رهبری تشکیل شده و به اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان ورود می‌کند. گرچه مجمع وظایف دیگری نیز مثل نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام را دارد. قانونگذار در اصل 110 قانون اساسی در اختیارات رهبری به 2 مورد اشاره می‌کند که کاملا با مجمع تشخیص ارتباط می‌یابند. اولین مورد این است که قانونگذار اساسی تعیین سیاست‌های کلی نظام را از وظایف و اختیارات رهبری می‌داند، دومین صلاحیت نیز نظارت بر حسین اجرای سیاست‌های کلی نظام است که این هم امری منطقی است، اما زمانی که سیاست‌هایی وضع می‌شود باید به مرحله اجرا در آیند و پیگیری‌هایی برای اجرای آن پیش‌بینی شود. از این رو خود قانون اساسی در اینکه باید چه سازوکارهایی برای این نظارت داشته باشد، ساکت است و فقط صلاحیت نظارت بر حسن اجرای سیاست‌ها را برعهده شخص رهبری قرار داده که ایشان نیز با تفویض این اختیار این وظیفه را برعهده مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار داده است. گرچه مجمع نیز نباید به نام نظارت بر سیاست‌های کلی نظام به گونه‌ای عمل کند که دیگر نهادهای رسمی کشور از اقتدار خود تهی شوند. به بیان دیگر اعمال نظارت بر سیاست‌های کلی توسط مجمع نباید چنان باشد که مجلس از صلاحیت قانون‌گذاری یا نظارتی خود تهی شود. از این جهت اقدام اخیر هیأت نظارت مجمع گرچه اقدام قانونی است، اما نحوه اعمال و زمان ورود این هیأت به این مساله کاملا مورد ایراد و نقد است. نباید به نام نظارت بر حسن انجام سیاست‌های کلی نظام از یک طرف مصوبه قطعی مجلس را خنثی و بلا اثر کند و از سوی دیگر نباید بر امری که از نظر شورای نگهبان قضاوت شده خدشه وارد شود. این فرایند نظارت؛ باید تعاملی بر اجرای قانون اساسی و اجرای سیاست‌های کلی نظام باشد. پس با دست خود قانون اساسی فعلی را نقض نکنیم.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.