انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
اقتصاد
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
کاهش ۵۰۰ هزار تومانی سکه در ده روز گذشته/ احتمال کاهش سکه هنوز وجود دارد
گشایش درهای اقتصاد به روی مردم
بهمنی: کوپنی شدن کالاها مُسکن موقتی است/باید به سمت افزایش ظرفیت تولید حرکت کرد
دستگاه‌های اجرایی موظف به انجام اقداماتی برای «رونق تولید» شدند
دخالت دولت در اقتصاد ريشه در بوروكراسي دارد/ تسهیلات تکلیفی عامل سودهای بادآورده غیرتولیدی / سازمان پرقدرت؛ راهکار رفع دخالت‌‌های غیرلازم در اقتصاد
اصولگرایان در انتخابات هیات رئیسه دوره قبل هویت خودشان را زیر سوال بردند/کلی‌گویی مُد شده است/ هر ارگان روزانه یک گام در جهت امید مردم بردارد
نماینده دادستان: رضوی متهم خُرد نیست/ متهم با تشریفات در خیابان تردد می‌کرد/ رضوی بعد از اخذ تسهیلات به ۵۰ کشور سفر کرده است
تاثیرات مخرب شوک ارزی بر "اجاره‌نشین‌ها"
عبرت‌گیری از سیاست‌های ارزی سال ۹۷
جزئیات شرایط جدید بازگشت ارز صادراتی در سال ۹۸
پتروشیمی‌ها 20 درصد گران‌تر از قیمت صادراتی به ما کالا می‌دهند/ برای تامین ظروف شب‌های قدر آماده‌ایم/ به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، فقط به صادرات امید داریم
مهاجرت بي‌صداي‌كار آفرينان
فروش نفت‌مان به صفر نخواهد رسید/ راه‌های دور زدن تحریم‌ها را به خوبی می‌دانیم/ هند و چین غیر از چای و برنج کالاهای دیگری هم برای مبادله دارند
۲سناریو برای اشتغال۹۸/ چرا یک میلیون شغل در کشور ایجاد نشد؟
احتمال واگذاری سهام دولت در سایپا و ایران‌خودرو به زودی
ظریف: کمیسیون مشترک برجام به تعهداتش عمل کند/ اسرائیل و حکام مرتجع در حال سیطره بر آمریکا هستند
طرح «تسهیل و رفع موانع تولید» در جهت رونق تولید و توانمندسازی بنگاهها به تصویب رسید
دولت‌ها به تشكل‌ها ی‌صنفي تكيه نمي‌زنند
تهاتر نفت با کالا یا ارز تفاوتی ندارد/ مسیرهای‌ جدیدی برای تسویه حساب ارزی پیدا می‌کنیم
جنگ اقتصادی در حال از دست دادن کارکرد خود است
راهی جز سهمیه‌بندی نداریم/ دولت باید از غول‌های مالتی‌میلیاردر که در تحریم رشد می‌کنند، مالیات بگیرد/ هنوز اقتصاد مقاومتی را جدی نگرفته‌ایم
افت دلار، قیمت طلا را کاهشی کرد
واردات خودروهای دست دوم، دردی از بی‌خودرویی اقشار کم‌درآمد دوا نمی‌کند
صادرات نفت به مشتریان سنتی ایران ادامه دارد
فشار بر صنایع ایران با عدالتِ مدنظر سازمان جهانی کار در تضاد است/ تلاش انجمن‌های صنفی کارفرمایی برای نشان دادن چهره ضد حقوق بشری تحریم‌ها
مؤدیان مالیاتی در اتاق شیشه‌ای
کوپنی‌شدن به معنای بازگشت به دهه ۶۰ نیست / 49 میلیون نفر آمریکایی هم کوپن غذا دریافت می‌کنند
چه‌کسانی بیشترین شکر را دریافت کردند؟
وحید شقاقی: در مورد ارز ۴۲۰۰ تومانی با یک جعبه سیاه مواجه هستیم/ سوری: حذف نرخ ارز ترجیحی بار تورمی ندارد
آغاز توقف برخی تعهدات برجامی بر اساس دستور شورای عالی امنیت ملی
ترخیص ۳۵۰ خودرو دپو شده از گمرک
کمالوندی: اگر موضوع هسته‌ای به شورای امنیت برود دیگر برجامی در کار نخواهد بود
جهانگیری: وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی به ۳۰ درصد کاهش یافته است
روش‌های جایگزین برای مالیات‌ستانی
آیا قانون ریزگردها به ۱۰۰میلیون دلار ارز نیاز دارد؟
ميانجي‌گري گره تحريم را مي‌گشايد
نماینده دادستان: رضوی میلیاردها تومان صرف عیش و نوش کرده است/متهم: داماد نتانیاهو نیستم/ استرس دارم مبادا برای من اتفاقی بیفتد/ فایل صوتی ارائه می‌کنم
خرازی: به دنبال رقابت با عربستان نیستیم/ آمریکا سیستم بانکی و مالی دنیا را گروگان گرفته است
تهران با وجود تحریم‌ها نفت خود را خواهد فروخت/ ایران با توافق‌های دوجانبه با همسایگان، اقتصادش را تقویت کند/ جهانیان برای کاهش تاثیر تحریم‌ها بر مردم عادی تلاش کنند
ایران طرف‌های برجام را به تهران دعوت کند/ کنفرانس مشترک برای مهار مهاجرت و کنترل مواد مخدر با حضور اروپایی‌ها برگزار شود
رای حسین هدایتی تا چند روز دیگر اعلام می‌شود
کشف قیمت واقعی در بازار متشکل ارزی میسر نیست
کمالوندی: اقدامات جدید خود را در چارچوب برجام آغاز کرده‌ایم/ آژانس ناظر است نه قاضی
آمار به‌روز بازار مسکن/ کاهش ۳۷ درصدی معاملات
شبهه‌ای در امر صادرات نمی‌بینیم
اعتماد عمومی؛ پل گذر از بحران اقتصادی
عدم دخالت در بازار متشکل ارزی به ثبات بازار کمک می‌کند/ شبه‌صادرکنندگان تعهدی برای بازگشت ارز ندارند/ پیمان سپاری ارزی مشکلات جدی ایجاد کرده است
افزایش جمعیت ملخ‌های بومی در برخی استان‌ها/ هنوز خبری از طغیان نیست
یک سال کار برای خرید ۲.۵ متر خانه
بیشتر
کد خبر: 88468 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۲/۲۵ - 10:05
مخالفت قطعه سازان با تصمیم اخیر بانک مرکزی

مخالفت قطعه سازان با تصمیم اخیر بانک مرکزی

به گفته دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، به دنبال تخصیص تسهیلات ۴۰۰۰ میلیارد تومانی به قطعه‌سازان، اعلام بانک مرکزی برای پرداخت ۷۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات دیگر به صورت یورویی با بازپرداخت ۹ ماهه و به قیمت روز، برای این انجمن قابل قبول نیست.

آرمان- به گزارش آرمان به نقل از ایسنا، مازیار بیگلو  اظهار کرد: طبق مصوبه هیئت دولت قرار بود ۱۱ هزار میلیارد تومان به صورت ۴۰۰۰ میلیارد تومان به صورت ریالی و ۷۰۰۰ میلیارد تومان دیگر به صورت ارزی ( ۸۴۴ میلیون یورو) در اختیار قطعه‌سازان و خودروسازان قرار گیرد.

به گفته وی، ۴۰۰۰ میلیارد تومان اولیه پرداخت شد و تاکنون ۸۵ درصد آن توزیع شده و تا پایان امسال توزیع ۱۰۰ درصدی صورت خواهد گرفت.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو تصریح کرد: اما بحث اصلی، ۷۰۰۰ میلیارد تومان باقی مانده است که طبق اعلام بانک مرکزی، معادل آن قرار است در قالب ۸۴۴ میلیون یورو پرداخت شود. حالا بانک مرکزی اعلام کرده که این مبلغ به صورت یورو به قطعه‌سازان داده می‌شود اما بازپرداخت آن باید ۹ ماهه و به قیمت روز تسویه شود.

وی تاکید کرد: چگونه می‌توانیم اجازه دهیم خودروساز و قطعه‌ساز، ۹ ماه از ارزی استفاده کنند که زمان بازپرداخت مبلغ آن مشخص نیست. اگر اکنون نرخ یورو ۱۰ هزار تومان باشد، ممکن است در زمان بازپرداخت نرخ آن به ۲۰ هزار تومان برسد؛ لذا پیشنهاد ما این است که این مبلغ همانند ۴۰۰۰ میلیارد تومان اولیه به صورت ریالی در اختیار قطعه‌سازان و خودروسازان قرار گیرد.

خودروهای ناقص کف کارخانه، به زودی تکمیل می‌شوند

بیگلو در رابطه با اینکه در حال حاضر نزدیک به ۲۰ تا ۲۵ هزار دستگاه خودروی ناقص در شرکت خودروسازی سایپا وجود دارد که بیشترین سهم آن هم به پراید و تیبا اختصاص دارد، اظهار کرد: دلایل متعددی برای توقف این ۲۰ و چند هزار خودروی مانده در کف کارخانه‌ها وجود دارد؛ اما مهمترین علت آن مربوط به کمبود قطعات الکترونیکی و قطعات با تکنولوژی بالا همچون ایربگ است. علاوه بر این قطعه‌سازان در واردات و تأمین مواد اولیه داخلی نیز دچار مشکلات فراوان هستند.

وی افزود: تسهیلات پرداخت شده مقداری دست تأمین‌کنندگان و خودروسازان را باز کرد تا بتوانند قطعات با منشأ خارجی را به تولید داخل برسانند. پرداخت این تسهیلات سبب شد که نقدینگی به دست قطعه‌سازان و خودروسازان برسد و بتوانند قطعات را تأمین کنند. البته قطعه‌سازان منتظر بخش دوم نقدینگی نیز هستند. خودروسازان بزرگ هم اعلام کرده‌اند که در ایام عید فعال بوده و با تکمیل قطعات، آن حجم از خودروهای متوقف شده را تکمیل کرده و تحویل خواهند داد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: با توجه به اینکه بعد از گذشت چند ماه از آغاز تحریم‌ها، قطعه‌سازان راهکارها و کانال‌های خود را برای دور زدن تحریم‌ها در دست دارند، با رسیدن این نقدینگی می‌توانند مسائلی همچون دپوی خودروهای ناقص در کف کارخانه را جبران کنند. همین میزان نقدینگی رسیده به دست آنها باعث شده تیراژ بالا رفته و تولید افزایش یابد.

۹۷، سال پر فراز و نشیب قطعه‌سازان

بیگلو سالی که پشت سر گذاشته شد را اینگونه توصیف کرد که سال ۹۷، سال بسیار پر فراز و نشیبی برای قطعه‌سازان بوده است؛ به طوری که افت تیراژ تولید برای همه محسوس بوده است. ضمن اینکه قطعه‌سازان و خودروسازان نیز متحمل زیان‌های هنگفت از بابت افزایش قیمت مواد اولیه که البته شامل ارز هم می‌شود، شده‌اند. اما با وجود همه فراز و نشیب‌ها، اقدام مثبتی توسط انجمن قطعه‌سازان با کمک خودروسازان صورت گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شورای رقابت تعیین‌کننده قیمت‌ها به صورت دستوری بود، قطعه‌سازان نیز مجبور بودند با قیمت دستوری قطعه به خودروسازان تحویل دهند؛ در نتیجه از آنجایی که خودروسازان حاضر به افزایش قیمت‌ها نبودند، مسیر تغییر کرد و شورای رقابت از قیمت‌گذاری‌ها کنار گذاشته شد. سپس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان وارد شد و مجددا قیمت‌ها را بررسی و قیمت‌های جدید را اعلام کرد.

او افزود: عملاً این مبحث را باز کردیم که اگر نرخ مواد اولیه و نرخ ارز افزایش می‌یابد، قطعه‌ساز نیز باید به ناچار قیمت کالای خود را بالا ببرد.

واردات بدون انتقال ارز باید باز هم آزاد شود

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با بیان اینکه سال آینده نیز همین روند ادامه‌دار خواهد بود، گفت: در ابتدا تمرکز را بر خودکفایی بیشتر خواهیم گذاشت؛ چرا که هدف ما این است که مصرف ارز را کاهش داده و خود را از وابستگی به خارج رها کنیم. همچنین برنامه دوم این است که روی افزایش تیراژ تولید هم برنامه‌ریزی داشته باشیم؛ چرا که وقتی تیراژ افزایش می‌یابد جلوی افزایش قیمت خودرو گرفته می‌شود.

بیگلو خاطرنشان کرد: علاوه بر این، موضوع دیگری که برای ما بسیار حائز اهمیت است و حتماً در سال جدید پیگیری خواهیم کرد، این است که واردات بدون انتقال ارز مجدداً فعال شود. قبلاً این نوع از واردات آزاد بود و ما از صرافی‌ها برای آن استفاده می‌کردیم، اما از ابتدای امسال بانک مرکزی جلوی آن را گرفت. واردات بدون انتقال ارز ابزاری در دست قطعه‌سازان و خودروسازان بود برای آنکه تحریم‌ها را دور بزنند؛ اما اکنون این ابزار از آنها گرفته شده است؛ لذا لازم است مجدداً به ما برگردانده شود تا همچون سال ۱۳۹۱ بازیابی تولید خودرو داشته باشیم و تیراژ تولید را بالا ببریم.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.