انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
سلامت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
عوارض مصرف بیش‌ از حد گوجه‌فرنگی
تغذیه مناسب برای کودکان
خوراکی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان
محافظت در برابر سرطان با کلم بروکسل
مشکلات گوارشی مرتبط با روزه
کنترل فشارخون با این خوراکی‌ها
خوراکی‌های رقیق‌ کننده خــون
تقویت سیستم‌ایمنی با پیازچه
مواد غذایی مفید برای افراد بالای ۵۰ سال
غذاهایی که باعث بروز «جوش» می‌شوند
این غذاها را هنگام سرگیجه مصرف نکنید
خوراکی‌های سرشار از ویتامین C
خواص باورنکردنی فلفل‌ قرمز
مواد غذایی مضر برای مغز
آشنایی با سبزیجات کم قند
خوراکی‌های ممنوعه در صبحانه
بهبود عملکرد مغز با آب‌ هویج
آسپرین‌های طبیعی و گیاهی
موادغذایی مفید برای بدن
غذاهایی برای پوست
خواص بادام‌زمینی برای سلامتی
نشانه‌های مهم پیش‌دیابت
تغذیه و سلامت دهان و دندان
نکاتی در مورد ویتامین A
بهترین و بدترین غذاها برای شام
پیاز و کاهش‌خطر‌سرطان
دلایلی برای مصرف دانه‌ کدو تنبل
فواید تغذیه‌ای خرما
خوراکی‌های سرشار از پروتئین
بهترین غذاهایی که از قلب محافظت می‌کنند
غذاهایی که موجب اختلال در ‌خواب می‌شوند
ناشتایی‌های ممنوعه
کودکان و مصرف تخم‌مرغ
همه خواص تره‌فرنگی
بیماری‌هایی که با نوشیدن آب قابل کنترل هستند
میوه‌های چربی‌سوز
نکات کلیدی تغذیه‌ای
پروتئین‌های گیاهی
پیامدهای مصرف فیبر ناکافی
خوراکی‌هایی برای تقویت سیستم ایمنی
خوراکی‌های دارای ویتامین C بیشتر
«شوید» سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی
همه خواص تخمه آفتابگردان
گرمک یک میوه خوشمزه
غذاهای آرامبخش برای عصبانی‌ها
دلایل نیاز به کلسیم
نشانه‌های هشدار‌دهنده اولیه فقر آهن
فواید پزشکی میوه‌ها و سبزیجات
خوراکی‌هایی که موجب سردرد می‌شوند
بیشتر
کد خبر: 88523 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۲/۲۶ - 13:23
پیامدهای مصرف فیبر ناکافی

پیامدهای مصرف فیبر ناکافی

آرمان- فیبر از جمله مواد مغذی است که شاید کمتر به آن توجه داشته باشید، اما باید بدانید که یکی از موثرترین گزینه‌ها برای کاهش وزن و حفظ سلامت بدن محسوب می‌شود. فیبر احساس سیری را برای مدت زمان طولانی‌تر حفظ کرده، از این‌رو، می‌تواند به کاهش کیلوهای اضافه بدن کمک کند.فیبر به میزان فراوان در مواد غذایی مانند میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات کامل، و حبوبات وجود دارد و یک ماده مغذی سیرکننده با فواید سلامت بسیار محسوب می‌شود. شورای ملی فیبر آمریکا مصرف روزانه ۳۲ گرم فیبر را برای بزرگسالان توصیه کرده است، اما میزان مصرف فیبر بسیاری از ما حتی به این سطح نیز نزدیک نیست و آمار و ارقام چیزی بین ۱۰ تا ۱۵ گرم در روز را نشان می‌دهند. در ادامه با شرایطی که ممکن است در صورت مصرف فیبر ناکافی با آنها مواجه شوید، بیشتر آشنا می‌شوید.

افزایش کلسترول

هرچه فیبر محلول، ماده مغذی که در جو دوسر، لوبیاها و جوانه‌های بروکسل به میزان قراوان یافت می‌شود، کمتری مصرف کنید، خطر افزایش سطوح کلسترول نیز بیشتر می‌شود. دانشمندان بر این باورند که فیبر زمانی که در روده حرکت می‌کند به‌عنوان یک آهنربا عمل کرده و پلاک‌های چربی که می‌توانند موجب انسداد سرخرگ‌ها و افزایش سطوح کلسترول شوند را به خود جذب می‌کند.

افزایش وزن

زمانی که فیبر کافی مصرف نمی‌کنید، همان گونه که پیش‌تر اشاره شد ممکن است با احساس گرسنگی بیشتر مواجه شده و پرخوری کنید. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که جایگزینی یک رژیم غذایی کم فیبر با یک رژیم غذایی که هدف مصرف 32 گرم فیبر در روز را محقق می‌کند، می‌تواند به کاهش مصرف 100 کالری در روز کمک کند. گرچه 100 کالری شاید چندان زیاد به‌نظر نرسد، اما می‌تواند کاهش وزن 10 پوندی 5/4 کیلوگرم) طی یک سال را ممکن سازد.

احساس گرسنگی

احساس گرسنگی مداوم می‌تواند یکی از نشانه‌های مصرف فیبر ناکافی باشد. فیبر به آهسته شدن روند گوارش غذا کمک کرده، از این‌رو، احساس سیری مدت زمان بیشتری حفظ خواهد شد. افزودن مواد غذایی سرشار از فیبر مانند آووکادو، لوبیاها، برنج قهوه‌ای و گلابی به وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها می‌تواند از مواجهه با احساس گرسنگی سریع پس از غذا خوردن پیشگیری کرده و در کاهش وزن شما نیز نقش داشته باشد.

مبتلا شدن به دیابت

افرادی که یک رژیم غذایی کم فیبر را دنبال کرده و مواد غذایی با گوارش سریع و شاخص گلیسمی‌بالا، مانند نان سفید، کلوچه، نوشابه‌های گازدار و برنج سفید را به میزان زیاد مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که فیبر فراوان مصرف می‌کنند، دو برابر احتمال بیشتری دارد به دیابت نوع 2 مبتلا شوند.

خطر سکته مغزی

زمانی که سطوح کلسترول در نتیجه یک رژیم غذایی کم فیبر یا هر دلیل دیگر از محدوده سالم خارج می‌شود، این شرایط می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد. بیماری قلبی و سکته مغزی از عوارض تشکیل پلاک در سرخرگ‌ها هستند.

 

خواب‌آلود بودن

جدا از خطر دیابت، نوسان سطوح قند خون می‌تواند موجب بی‌حالی و سستی شما شود، حتی اگر به میزان کافی استراحت کرده باشید. برای حفظ سطوح پایدار انرژی و قند خون در طول روز، به یک منبع سرشار از فیبر کربوهیدرات‌های پیچیده همراه با مقداری پروتئین و چربی نیاز دارید. یک برش نان غلات کامل به همراه یک قاشق غذاخوری کره بادام روشی ساده برای دریافت این مواد مغذی تقویت‌کننده انرژی است.

مواجه با کمبود مواد مغذی

اگر مواد غذایی سرشار از فیبر مانند غلات کامل، حبوبات، میوه‌ها و سبزی‌ها را به میزان کافی مصرف نکنید، این احتمال وجود دارد که با کمبود برخی مواد مغذی دیگر که در آنها وجود دارند، مواجه شوید. اگر به میزان کافی فیبر مصرف نمی‌کنید با پزشک خود درباره بررسی سطوح مواد مغذی اصلی در بدنتان صحبت کنید. یک مولتی ویتامین و یک رژیم غذایی متعادل و سالم می‌تواند شما را به مسیری سالم و درست بازگرداند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.