انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
اجتماعی
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
افزايش زباله‌گردي؛ نبايد شرم كنيم؟
افزایش افسردگی در سایه آلودگی‌های بصری
وجود ۱۴ هزار «زباله‌گرد» غیررسمی در کشور/۸۹ درصد زباله‌گردان مهاجران غیرقانونی‌اند
مصلحت کشور در کاهش اختلافات و افزایش وحدت است/ هیچ حاکمی نباید خود را بری از خطا و اشتباه بداند
مدارس به كاهش خشونت نياز دارند
تاثیرپذیری ۱۸ استان پرجمعیت کشور از فرونشست‌ها/آخرین رتبه بندی استان‌های درگیر با مخاطرات زمین
بازگشت سیل‌زدگان به خانه‌های ناامن/پرداخت فقط نیمی از کمک هزینه بلاعوض به مردم و عدم امکان برداشت آن از حساب بانکی/ کارگرانِ سیل‌زده بیکار نیازمند حمایت بیمه‌ای هستند
مرگ تدریجی جنگل‌ها در سایه ارائه برنامه‌های ناکارآمد
تهران با ۱۴۰۰ دوربین نظارتی رصد می‌شود/ پلیس حرفه‌ای‌تر شده است
مطبوعات همچنان در باتلاق بحران کاغذ گرفتارند
از یک تخلف عُرفی تا ماجرای آنتن‌فروشی به پزشکان
آغاز پرداخت مابه‌التفاوت افزایش مستمری‌های فرودین به همراه حقوق خرداد
طرح سلامت در سكوت؛ دستاوردها چه بود؟
جزئیات تردد در محدوده زوج یا فرد + قیمت‌ها
ثبت‌احوال در انتظار تولید انبوه بدنه کارت ملی هوشمند
کشف ۶۱ درصد مرفین جهان در ایران/ ۷۵ درصد کشفیات تریاک
۱۴ هزار کیلومتر راه و ۴۰۰ پل در کشور بر اثر سیل تخریب شدند
چیزی به نام ویزای تضمینی وجود ندارد/ گول تبلیغات کذب آژانس‌ها برای ویزا را نخورید/ افزایش ۴۰ درصدی شکایات با موضوع سفر به حوزه شینگن و کانادا
«طلاق‌های صوری» جیب تامین‌اجتماعی را خالی‌تر‌می‌کند
تابوشکنی ازدواج سالمندان
خودروهای سیاسی و دیپلماتیک حق استفاده از خطوط ویژه بی‌آرتی را ندارند/فقط سفرا و تعداد محدودی از مقامات کشوری و لشکری اجازه تردد دارند
ابطال مدارک دانشجویانِ با پایان‌نامه تقلبی قطعی است/ بی‌اعتمادی مردم به مدارک دانشگاهی/ هزاران مدرک جعلی در دست افراد
۶ هزار طلاق صوری گزارش شده است/ برای دریافت مستمری مرتکب فعل حرام می‌شوند/ عادت دادن مردم به طلاق و ترک کار، تبعات اجتماعی ناگواری دارد
کودکان زنان ایرانی با پدر خارجی در آمارهای رسمی نیستند/ امیدوارم ایرادهای شورای نگهبان پیش از آغاز سال تحصیلی جدید برطرف شود
شیب کاهش تخلفات در شهرداری کُند است/ برخی تغییرات در رده‌های بالا و میانی شهرداری به دلیل دریافت رشوه رخ داد/ "حوزه شهرسازی" در رتبه اول اخذ رشوه از مردم
علت کمبود برخی داروهای خارجی / وضعیت تامین پانسمان بیماران "ای‌بی‌"
افزایش خشونت در سایه اعتیاد به گیم
ارسال پیامک‌های طرح ترافیک خبرنگاری از فردا
به رغم تمام فشارها، چیزی به نام کمبود داروهای اساسی نداریم
خشونت‌زدایی از مدارس ابتدایی در سال تحصیلی جدید
دانشجویان از حضور در کرسی‌های آزاد اندیشی می‌ترسند/ آزادی دانشجویان باید تضمین شود/فرهنگ آقازادگی در کشور ریشه کرده است
کتاب جزئی از دکوراسیون منزل شده است
۱۰۰مانور برای شبکه ملی اطلاعات/ مصرف اینترنت داخل ۴۰۰درصد رشد کرد
پاسخ وزارت بهداشت به خبر «کمبود پانسمان بیماران پروانه‌ای»
برخی مسئولان آموزش و پرورش با تاسیس مدرسه غیردولتی برای خود دکان راه انداخته‌اند/ نمایش اختلاف طبقاتی از سوی مدارس لاکچری
شرایط پرداخت وام ۳۰ میلیونی ازدواج اعلام شد
همسر دوم نجفی شهردار پیشین تهران به قتل رسید
امضاهای کثیف دارویی؛ دست چه کسانی در کار است؟
کاهش آلودگی‌ هوا در سایه توسعه حمل‌و‌نقل پاک
كارتن خواب‌ها؛ اسير راه حل‌هاي كارتوني
مدارس خاص، شهریه‌های لاکچری
اعلام شهریه مدارس غیردولتی شهر تهران؛ ۱۵ میلیون تومان بالاترین نرخ شهریه
جزئیات افزایش حقوق سربازان
زنان سرپرست خانوار؛ هم فشاراقتصادي هم ناامني
بارش باران در راه ۱۴ استان کشور
ساماندهی وضعیت معتادان منع پذیرش با اجرایی شدن پروتکل غربال/راه‌اندازی ۵ مرکز غربالگری در استان تهران
آثارمثبت و منفي الزام مهريه
اعلام جزییات فعالیت مراکز اهدای خون تهران در شب‌های قدر
ایجاد رشته‌های جدید در شاخه کاردانش/بیش از ۹۱۰ هزار دانش‌آموز در هنرستان‌ها در حال آموزش هستند
بیشتر
کد خبر: 88760 | تاریخ : ۱۳۹۸/۱/۲۰ - 13:59
خروش سیل در ایران و امواج رسانه‌ای

خروش سیل در ایران و امواج رسانه‌ای

آرمان- گروه اجتماعی: نقش رسانه‌های اجتماعی در پوشش اخبار سیلاب اخیر که ویرانی‌های فراوانی را در اقصی نقاط کشور به‌ویژه در روستاها و شهرهای شمالی، جنوبی و غربی کشور به جای گذاشت نقش پررنگی بود؛ نقشی که به گفته برخی از تحلیل‌گران عرصه روابط‌ عمومی و رسانه عمدتا موجب شد تا انتظارات و درخواست‌های مردمی از مسئولان با صدای بلندتری اعلام شود. نقشی که مسئولان را بر آن داشت تا هرکدام در این رسانه‌های اجتماعی پیام‌های گوناگونی را به مردم ارسال کنند. همچون محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که در این‌باره پیشرو بود.

سیل اخیر به واسطه آنکه در واپسین روزهای سال 1397 و در نوروز 1398 و در ایام تعطیلات به وقوع پیوست موجب شد تا رسانه‌های اجتماعی نقش رسانه‌های جمعی را بدون دروازه‌بانی اخبار، ایفا کنند. شاید به همین واسطه نیز تحلیل‌های گوناگونی از این واقعه منتشر شد،‌ تحلیل‌هایی که بعضا با سیاه‌نمایی همراه شدند و به گفته برخی نیز ناخواسته، ضد وفاق‌ ملی عمل کردند. گفته می‌شود به‌دنبال رخداد سیل درکشور، رسانه‌های جمعی از جمله خبرگزاری‌ها برای آنکه از رسانه‌های اجتماعی عقب نباشند برخی در کانال‌های تلگرامی اخبار خود را بازنشر دادند که بازنشر اخبار در شبکه‌های اجتماعی، موجب دیده شدن اخبار منتشر شده از سوی برخی از خبرگزاری‌ها در ایام تعطیلات نوروز، شد. با این حال در نقطه مقابل آن برخی از روزنامه‌نگاران معتقدند تحلیل‌های درست بعد از سیل و توسط برخی از روزنامه‌نگاران مطرح شده است.

هدایت اخبار سیل توسط رسانه‌های اجتماعی

حسین امامی پژوهشگر ارتباطات در همین رابطه، ضمن تفکیک رسانه‌های جمعی همچون رادیو، تلویزیون، روزنامه و خبرگزاری با رسانه‌های اجتماعی همچون تلگرام و توئیتر به «آرمان» گفته است: در ماجرای سیل شاهد بودیم که برنده اصلی پوشش اخبار سیل، تلگرام و سپس توئیتر بود. علت این موفقیت و برنده‌بودن هم این بود که عموما مردمی که خود در صحنه حاضر بودند و بعضا به آنها انتقاد می‌شد که چرا با وجود خطر، محل حادثه را ترک نمی‌کنند، خود به ارسال اخبار و عکس اقدام می‌کردند. وی با اشاره به تعطیل‌بودن روزنامه‌ها و همچنین کم کاری برخی از خبرگزاری‌ها در ایام تعطیلات نوروز، نقش رسانه‌های اجتماعی را در پوشش اخبار سیل، نقشی پررنگ برمی‌شمارد و می‌افزاید: اخبار رسانه‌های اجتماعی اخباری بود که مبتنی بر روزنامه‌نگاری شهروندی هدایت جریان سیل را در ایام تعطیل عهده‌دار شد. اخبار منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی به‌ویژه تلگرام، بر اساس گزارش‌های مردمی بود و منبع اصلی آن نیز کسانی بودند که عمدتا در محل حادثه حضور داشتند. بنابراین تلگرام با اختلاف فراوانی نسبت به سایر رسانه‌های اجتماعی و جمعی جلودار پوشش اخبار سیل اخیر بوده است. امامی در مورد عملکرد رسانه ملی؛ صدا و سیما در پوشش اخبار سیل، شبکه خبر را موفق‌تر از سایر شبکه‌ها می‌داند و می‌گوید: هرچند شبکه خبر، نسبت به سایر شبکه‌های رسانه ملی و همچنین صدا، بهتر عملکرد کرد. اما در مقایسه با رسانه‌های اجتماعی به‌ویژه در روزهای نخست، عقب‌تر بوده است. این پژوهشگر روابط‌عمومی و رسانه تاکید کرده است: در گروه‌های تلگرامی مردم حمایت همدلانه و عاطفی داشتند و معتقدم با وجود آنکه گفته می‌شود برخی از گروه‌های تلگرامی ضد وفاق ملی عمل کردند، در این گروه‌ها بیشتر شاهد همبستگی ملی، احساس عاطفی وهمدلی بودیم.

بازار پررونق روزنامه‌نگاری آنلاین در سیل

وی با تاکید بر اینکه توییتر فضای نخبگان است، انتقال اخبار سیل را در این فضا که با تحلیل‌های گوناگونی نیز توسط گروه‌های نخبه در جریان بود به فضای تلگرام، مثبت ارزیابی کرده و گفته است: بیشتر نقطه نظرات، تحلیل‌ها و نقدها در فضای توییتر شکل گرفت و از توییتر بسیاری از سوژه‌ها به تلگرام منتقل شد. امامی تحلیل‌های روزنامه‌نگاران را در فضای توییتر تحلیل‌های مناسبی می‌داند و می‌گوید: تعطیلی روزنامه‌ها در ایام نوروز و پوشش اخبار توسط رسانه‌های اجتماعی، و بخشی نیز توسط خبرگزاری‌ها و سایت‌ها به‌عنوان رسانه‌های جمعی، زنگ خطری برای روزنامه‌ها بود. دیدیم که فضای آنلاین توانست جای روزنامه‌ها را بگیرد و این زنگ خطری برای روزنامه‌ها بود.

فعالیت کانال‌های تلگرامی رسانه‌ ملی در سیل

پژوهشگر روابط‌عمومی و عرصه رسانه با تاکید بر اینکه عامه مردم کمتر برای پیگیری اخبار به خبرگزاری‌ها مراجعه می‌کنند، می‌افزاید: در پوشش اخبار سیل، عموما اخبار خبرگزاری‌های بیشتر خوانده شد که دارای کانال تلگرامی بودند. معتقدم خبرگزاری‌هایی برنده شدند که توانستند کانال تلگرامی خود را در آن ایام فعال کنند. شاهد بودیم که حتی صدا و سیما در آن ایام، کانال تلگرامی خود را فعال کرد. وی در پاسخ به این پرسش که رسانه ملی تا چه میزان در پوشش اخبار سیل به‌ویژه در هنگام وقوع رخداد موفق عمل کرد، گفته است: بین شبکه‌های صدا و سیما، شبکه خبر در مجموع موفق‌تر نسبت به سایر شبکه‌ها عمل کرد.

جای خالی رسانه‌های محلی در بحران‌ها

امامی به نقش ویژه رسانه‌های محلی در ایام بحران اشاره دارد و می‌گوید: در حوادث طبیعی و رخدادهایی این چنینی نقش رسانه‌های محلی برای کنترل بحران نقش موثری است. نقشی که در حال حاضر وجود ندارد و یا اگر هم هست نتوانسته جای خود را بین مردم باز کند. به‌نظر می‌رسد نیازمند این هستیم تا رسانه‌های محلی را در شبکه‌های گسترده برای مدیریت بحران داشته باشیم تا در ایام بحران‌ها بتوانند به مدد کشور بیایند. همچنین نقش دیگر این رسانه‌ها در پیشگیری ، نقشی چشمگیر خواهد بود. وی در پاسخ به این پرسش که تلگرام تا چه میزان در سیاه نمایی اخبار سیل نقش داشته است، تاکید می‌کند: معتقدم در برخی از سیاه‌نمایی‌ها، مقصر تلگرام نیست بلکه این سیاه‌نمایی‌ها به زمینه‌های فرهنگی مرتبط است. در عین‌حالی که همواره عده‌ای کم اما با جهت‌گیری می‌توانند از این ابزار کارآ استفاده‌های ناصحیحی نیز داشته باشد. امامی گسترش فضای بی‌اعتمادی مردم را در اینکه برخی از واقعیت‌ها با سیاه‌نمایی‌های گسترده اعلام شدند مرتبط می‌داند و می‌افزاید: در سیل اخیر شاهد بودیم که دعوای دولت با برخی از نیروها پررنگ جلوه داده شد و به‌دنبال آن بسیاری از رسانه‌های خارج از کشور نیز به آن دامن زدند. این واقعه به این علت رخ داد که دروازه بانی خبر که ویژگی رسانه‌های جمعی است را نداشتیم. به واقع رسانه‌های اجتماعی بدون آنکه کسی بخواهد دروازه بانی کند که کدام خبر منتشر شود و کدام خبر منتشر نشود، به انتشار اخبار مشغول بودند و طبیعی است که در این فضا، گاهی چنین مواردی نیز به چشم می‌خورد.

ضرورت تقویت باورهای عمومی به اخبار رسمی

وی تلگرام را آیینه‌ای از افکار عمومی معرفی کرده و گفته است: معتقدم می‌توان باور اجتماعی را در کانال‌های تلگرامی یافت. به‌عنوان نمونه، وقتی از سوی برخی از دست‌اندرکاران عنوان می‌شود که شهرهای جنوبی درگیر سیل ، بهتر از پیش ساخته خواهند شد باور عمومی برای آن پیام بسیار کم است. به همین دلیل است که گاها شاهدیم برخی از آسیب دیدگان و عموم جامعه به رسانه‌های اجتماعی متوسل می‌شوند و اخبار را از این کانال‌ها دنبال می‌کنند. امامی یادآور می‌شود: وقتی گاها آسیب‌دیدگان می‌بینند که کمک‌ها و امدادها به آنها نمی‌رسد. وقتی با تمام وجود درک می‌کنند که در مواقع بحرانی که هر دقیقه به اندازه یک ماه برای آنها اهمیت دارد، با لباس‌های خیس و گل آلود، با وضعیت روحی و روانی خاص، کمک‌ها دیرتر از موعد به آنها می‌رسد و گاها هم نمی‌رسد، این تصور را پیدا می‌کنند که در جزیره‌ای متروک افتاده‌اند که هر لحظه احتمال خطر مرگ آن هم به وضعی دلخراش برای آنها وجود دارد. همین ها، موجب می‌شود تا مردم با احساس یاس و ناامیدی که دارند به سمت اخبار منفی سوق داده شوند. این پژوهشگر رسانه، تلگرام را ابزاری مناسب برای خبررسانی سریع می‌داند و می‌گوید: به صراحت، اگر فشار مردم در فضای مجازی نبود و اگر انتظارات مردمی و آن نقدها نبودند، کمک‌رسانی‌ها و امدادها با این شیوه و با این سرعت انجام نمی‌شد. امامی توضیح می‌دهد: تلگرام مقصر نیست. بلکه راه‌های ارتباطی مردم آسیب دیده با دیگر مردم قطع بود، همه راه‌های ارتباطی قطع بودند و شرایط جوی شرایط نامساعدی بود، همین‌ها موجب شد تا مردم گرفتار سیل با این وسیله درخواست امداد داشته باشند. وی در پایان احساس یاس و ناامیدی مردم داغدار را طبیعی شمرده و می‌افزاید: مردم سیل‌زده، در فاصله کمتر از یک شبانه‌روز داغدار شدند. تحمل این همه رنج و مصیبت آن هم در مدت زمانی کوتاه بسیار دشوار است. بپذیریم که مردم سیل‌زده شرایط بسیار دشواری را تحمل می‌کنند. تمام ایران شاهد بود که در فاصله یک شبانه روز همه زندگی سیل زدگان بر باد رفت، به همین دلیل نیز احساسات مردم،‌جریحه دار شد وعموما پیام‌های یاس آور با رویکرد همدلانه منتشر شدند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.