انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
فرهنگ و هنر
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
پاتوق «خسرو آواز ایران» تخریب می‌شود؟
داستان همه اعصار
ارتباط کتاب با تحریم در «افتتاح نمایشگاه کتاب»
دانشجویان دارالفنون سفیران سینمای ایران
رانش تپه‌های باستانی در لرستان/ ۲۰ تپه باستانی در کوهدشت زیر آب رفت
«متری شیش‌ونیم» رکورد زد
برگزاری نمایشگاه کتاب تهران از ۴ اردیبهشت/ ارسال نامه به ساکنان اطراف مصلا
رویای آمریکایی در دل تاریکی
کمدی‌ها برنده ماراتن آنتن تلویزیون
آتش، بازهم بر دامن تاریخ افتاد
نصب سردیس ۲۶ هنرمند در خیابان‌های تهران+ آدرس
گام‌های بی‌صدای مرگ
فیلم‌های خوب را قطعا اسم‌های بزرگ نمی‌سازند
بازتاب جهانی‌ ادبیات عرب قابل‌توجه است
کمک سینماگران چگونه به سیل‌زدگان می‌رسد؟
خجالتی هستم ولی جلوی دوربین آدم دیگری می‌شوم/ استفاده از زبان بدن، شیوه من برای ایفای نقش‌هاست
«برسر دوراهی» را با ۲ خط فیلمنامه آغاز کردیم
شعری که انسان است
با مهران مدیری کار نمی‌کنم
در «نون‌.خ» از «مهمان مامان» الهام گرفتم
برخی ناشران عوام‌فریبی می‌کنند
کاش می‌توانستم فیلمی مانند «اجاره‌نشین‌ها»‌ بسازم
هنرمندی که به‌جای سانسور افکار بزرگانی چون فردوسی، حافظ، سعدی و عطار را تجویز می‌کرد
کار خوب ساخته شود، مردم می‌بینند
می‌گفتند نباید به تلویزیون برگردی/ می‌توان ۱۰۰ قسمت دیگر از نون.خ را ساخت/ قصه‌های تهران تکراری شده است
آسیب ۳۰۰ میلیاردی سیل به میراث فرهنگی /یونسکو از ایران گزارش خواست
دست سينما را بگيريد و از بستر بلند كنيد!
ترجمه‌های مجدد من اختلاف فاحشی با ترجمه‌های قبلی دارد
بدرقه «مشایخی» با اشک‌های «نصیریان»
از تکیه‌کلام‌های سعید آقاخانی تا حاشیه‌های نقادی «دورهمی»
مطبوعات سال بعد از نفس می‌افتند!
کمال الملک سینمای ایران رفت
وداع آخر با کمال‌الملک سینمای ایران/مشایخی «پهلوانی» را زندگی کرد
فروش 35 میلیاردی اکران نوروزی / حکایت فرصت‌های از دست داده تا امیدها
واکنش هنرمندان عرصه‌های مختلف هنری به درگذشت جمشید مشایخی
پاسخ به ابهامات درباره قیمت نوروزی بلیت سینما/طبق روال عمل میکنیم
هشدار درباره دام سودجویان سفرهای ارزان
محمد مطیع درگذشت/ شرح ماوقع
بهای جدید بلیت سینماها اعلام شد
شفاف‌سازی اولویت‌های نمایشی در سال آتی
صدای پای گذشته
خبری از «کلاه‌قرمزی» نیست
هشدار درباره مرزهای زمینی و تورفروشی بدون «مجوز پرواز»
فانوس پا به ماه
اجرای پروژه اپراهای عروسکی در سال ۹۸
لحظه گرگ و میش با فشارهای بیرونی زیادی مواجه بود/ دلیل ازدواجِ پنهانی حامد و یاسمن سانسور شد/ مدیران محافظه‌کارتر شده‌اند
پیام روز تئاتر را محمدعلی کشاورز امضا کرد
نوروزخوانی؛ از اردوگاه‌های‌ کار تا متروی لندن
فیلم‌های اکران نوروز مشخص شدند
نمی‌توانم عروسکم را به کسی بسپارم
بیشتر
کد خبر: 88765 | تاریخ : ۱۳۹۸/۱/۲۰ - 14:14
کاش می‌توانستم فیلمی مانند «اجاره‌نشین‌ها»‌ بسازم

کاش می‌توانستم فیلمی مانند «اجاره‌نشین‌ها»‌ بسازم

آرمان- مدت‌هاست که در محافل سینمایی بحثی درباره پایان فعالیت فیلمسازان پیشکسوت و باسابقه سینمای ایران به راه افتاده است و برخی معتقدند که این سینماگران بهتر است به فعالیت خود در عرصه فیلمسازی پایان بدهند.این مساله موافقان و مخالفان بسیاری دارد، برخی موافق این نظر هستند و برخی هم معتقدند که هر کس حق دارد فیلم بسازد و این تماشاگران و مخاطبان هستند که باید آن را قضاوت کنند. همایون اسعدیان، کارگردان باسابقه سینمای ایران، در پاسخ به این پرسش که «آیا دوره فیلمسازان قدیمی تمام شده است و دیگر نباید فیلم بسازند و تماشاگران حق هوکردن فیلم‌ها را دارند یا ندارند»، به خبرآنلاین گفت: «آدم‌ها تا زمانی که زنده هستند حق دارند کار کنند و فیلم بسازند، ما نمی‌توانیم بگوییم که تمام شدند، مخاطب‌شان هم حق نپسندیدن دارد. این هوکردن هم مربوط به ما نیست، در فستیوال «کن» هم هو می‌کنند، کیارستمی را بابت فیلم «شیرین» در فستیوال ونیز هو کردند.» او ادامه داد: «من از این مساله دفاع نمی‌کنم، من خودم وقتی در جشنواره فیلم فجر در برج میلاد آن واکنش‌ها را درباره فیلم‌های کیومرث پوراحمد یا کارگردانان دیگری می‌دیدم حالم بد می‌شد. تماشاگر حق دارد قضاوت خود را کند اما لغت تمام شدن را نمی‌پذیرم چون به‌نظرم از آن قضاوت‌های سریعی است که انجام می‌دهیم.» این کارگردان با اشاره به فیلم‌های ماندگار کارگردانانی چون مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی و ناصر تقوایی، بیان کرد: «نسل ما و خود من حسرت این را دارم که فیلمی مانند «گوزن‌ها» در کارنامه‌ام باشد، حسرت این را دارم که کاش می‌توانستم «ناخدا خورشید» یا فیلمی مانند «اجاره‌نشین‌ها»ی آقای مهرجویی بسازم. اصلا کاری ندارم که امروز مهرجویی، کیمیایی یا تقوایی چه می‌سازند، اینها در واقع نه اینکه دین خودشان را به سینمای ایران ادا کرده باشند، بلکه فیلم‌هایی ساختند که حسرت ماست و همین برای پرونده یک فیلمساز کافی است که یک «قیصر» یا «گوزن‌ها» در کارنامه‌اش داشته باشد.» اسعدیان با تاکید بر اینکه حرفه کارگردانی مانند مهندسی نیست، توضیح داد: «قشنگی حرفه ما این است که مهندسی نیست، یک ساختمان نیست که یکبار بسازیم و همه بگویند چقدر خوب است و عین آن را همینطور بسازیم، ما شروع به ساختن یک فیلم می‌کنیم و قصد داریم که خوب هم بسازیم اما اینکه چه از آب دربیاید را دیگران باید بعدها قضاوت کنند. ممکن است آقای مهرجویی سال آینده یک فیلمی بسازد که همه بگوییم وای، همه فیلم‌های قبلی‌اش را فراموش کنید چون این فیلم اوست. هیچکس نمی‌تواند بگوید چنین چیزی غیرممکن است. «کوروساوا» چند فیلم خوب ساخته، «جان فورد» یا «هیچکاک» چند فیلم خوب ساختند، چرا راجع به خودمان این صبوری را نداریم؟ پرونده هر فیلمسازی پس از مرگش باید مرور شود چون تا قبل از مرگش هنوز ممکن است فیلم بسازد.»او همچنین تاکید کرد: «کیومرث پوراحمد خالق «قصه‌های مجید» است و این برای تمام کارنامه یک فیلمساز کافی است.»

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.