انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
اقتصاد
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
کوچ طبقاتی
پرونده قیمت بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس بسته شد
بازار سرمایه اعتنایی به تحریم‌های جدید آمریکا ندارد
جزئیات اجرای قانون رسیدگی به اموال مسئولان
خنثی‌‌کردن تحریم با پاکسازی بودجه از نفت
مسخ‌شدگی اقتصاد ایران توسط شبه‌دولتی‌ها
با برندهای لبنی گران‌فروش برخورد می‌شود
دلالی سکه هم شغل رسمی شد!
آثار تحریم پتروشیمی پیش‌خور شده است
ژاپنی‌ها نگرانند که شرکت‌های چینی جای‌شان را در بازار ایران بگیرند/ میانجی‌ها آمریکا را متقاعد کنند که تلاش‌ برای ایزوله کردن ایران بی‌نتیجه است
توکیو علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در خاورمیانه است/در هفته‌های اخیر شاهد حضور مدیران بلندپایه شرکت‌های ژاپنی در ایران بودیم/ ژاپنی‌ها بهترین گزینه برای اجرای پروژه‌های مشترک هستند
شینزوآبه اولین کسی نیست که پیام غرب را به تهران می‌آورد/ رابطه بین ایران و ایالات متحده واسطه‌بردار نیست
ادعای دو خودروساز داخلی مبنی بر کمبود قطعه غیر واقعی است
اوراسیا؛ دریچه نوین تجارت خارجی ایران
روحانی: اعضای برجام به تعهدات خود عمل کنند/ در عراق و سوریه برای صلح جنگیده‌ایم
مهاجرت بازار سیاه خودرو به تلگرام
کلید بازگشت آرامش به منطقه چیست؟
ظریف: اروپایی‌ها در موقعیتی نیستند که به ایران انتقاد کنند/ ترامپ با مردم ایران در جنگ است
آثار اقتصادی سفر «آبه» به تهران
ارزان‌ترین خانه‌ها در تهران+ جدول
خجسته: با شفاف‌سازی اموال و دارایی‌های مسئولان جلوی بسیاری از مفاسد گرفته می‌شود
تصمیم‌گیری برای نرخ ارز ترجیحی اواخر خرداد خواهد بود/ بازار متشکل ارزی مقدمه بورس ارز است/ نظر مجلس حذف نرخ سامانه نیما است
بانک مسکن آمادگی راه‌اندازی بازار پیش‌فروش مسکن را دارد/ برنامه‌های بانک برای مستاجران به‌زودی اعلام‌ می‌شود
کاهش قیمت خودرو روزانه شده است
در مبارزه با مفاسد اقتصادی نباید تعلل و سستی به خود راه دهیم/ اصلاح روند‌ها برای جلوگیری از تکرار فساد‌های مشابه ضروری است
بروجردی: معاملات خود در پتروشیمی را ادامه می‌دهیم
وزارت راه باید در برابر اعتباراتی که برای تولید مسکن گرفته پاسخگو باشد/ مدیران قوا در چارچوب اعداد و ارقام موجود برنامه‌ریزی کنند/ آغاز برنامه ایجاد 988 هزار فرصت شغلی
تحویل خودروهای پیش‌فروش‌ شده در سال گذشته تا پایان شهریور
باید بپذیریم که در جنگ اقتصادی هستیم
پرداخت ۱۰۰ درصدی حقوق، عیدی و مزایای کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری و طرح رتبه بندی معلمان
حمایت دستوری از مستاجران
متهم: اگر مطالبم به خوبی شنیده شود در روند دادگاه تغییرات جدیدی رخ می‌دهد
۴+۱ هم چنان در "کما"
ژاپن در مسیر بازگشت به بازار ایران
قیمت سکه ۱۳۰ هزار تومان کاهش یافت
عامل شهادت ۲ مأمور نیروی انتظامی اعدام شد
آغاز تب‌وتاب در بازار اجاره+ قیمت
کلیدهای اصلی وزارت صنعت دست واردکنندگان است/ صنعت خودروسازی با روندهای مشکوک همراه است/ منافع ملی غریب‌ترین عنصر کشور شده است
پروژه‌های نیمه‌کاره و نگرانی شغلی کارگران پروژه‌ای/ برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز است
دولت به داد مستاجران می‌رسد؟ / بررسی نرخ اجاره خانه‌های کمتر از 100 متر
کم‌فروشی در نان همچنان ادامه دارد
قیمت مرغ فعلا همان ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است
غوغای قیمت‌ها در آستانه تعطیلات
در هیچ جای دنیا با شوک ارزی از تولید حمایت نمی‌شود/ هزینه مشکلات اقتصادی را مردم طبقه متوسط و پایین می‌دهند/ دولت باید ثبات را به اقتصاد کلان بازگرداند
نزدیک به ۱۰۰هزار نفر وام ازدواج گرفتند
بیمه‌ها؛ عصای شکسته بیماران
شرایط پرداخت وام ۹ درصدی ساخت خانه اعلام شد
در طول تاریخ هیچ گاه اعانه بگیر و یارانه بگیر نبودیم/ استفاده از دیپلماسی اقتصادی تنها راه‌حل موجود است/ دولت‌های رانتیر در هیچ کشوری کارآمدی ندارند
رمزگشایی از چالش‌های بازار کار
بیشتر
کد خبر: 88817 | تاریخ : ۱۳۹۸/۱/۲۲ - 13:40
رقابت‌پذیری پادزهر رکود بازار خودرو

رقابت‌پذیری پادزهر رکود بازار خودرو

آرمان- امیر داداشی: اقتصاد ایران به‌گونه‌ای پای در سال ۹۸ گذاشته است که همچنان بازارهای مختلف با دست‌اندازی به نام تحریم مواجه هستند. گویا دولت آمریکا هم در مسیر تشدید تحریم‌ها علیه ایران قصد کوتاه‌آمدن ندارد و هر روز روی تازه‌ای از خصومت خود را نشان می‌دهد. در چنین شرایطی هرچند دولت برنامه‌های متنوعی برای رونق تولید و صادرات داشته باشد، اما فشارهای خارجی به‌عنوان دست‌اندازی جدی در مسیر اجرای صحیح خواسته‌های مسئولان عمل می‌کنند. با این حال دولت تمام توان خود را در پیش گرفته تا از سد تحریم‌ها رهایی یابد. حال بازارهای مختلف، از جمله خودرو منتظر بررسی شرایط بازار ارز هستند تا خود را با آن وفق دهند و متاثر از آن قیمت‌های جدید خود را اعلام کنند. سال قبل هم مشاهده کردیم که پس از بالارفتن تب دلار، در بازار خودرو هم رکوردهای قیمتی بر جای گذاشته شد و پراید به‌عنوان ارزان‌ترین خودرو تولیدی کشور در مقاطعی به ۵۰ میلیون تومان هم رسید. البته این امر را نمی‌توان تنها به بازار ارز مرتبط دانست، بلکه تورم موجود در اقتصاد، کمبود قطعه و نصف‌شدن تولید و عرضه این محصول از جمله دیگر عواملی هستند که سالی تاریخ‌ساز برای این بازار رقم زدند تا شب‌های عید که به‌عنوان پیک تقاضای خودرو شناخته می‌شود، در سال ۹۷ دوره رکود را تجربه کند و آن را به سال جاری هم تسری دهد. حال این رکود همراه با تورم باعث خواب بهاره بازار خودرو شده و در این بخش رونقی دیده نمی‌شود. از این رو پیش‌بینی آینده این بازار در سال جاری چندان سهل نیست. اما به نظر می‌رسد پیش از این قیمت‌ها حتی بیش از تورم کلان اقتصادی بالا رفته‌اند و اصطلاحا پیش‌خور شده‌اند. خودروهای مختلف نیز در روزهای اخیر شرایط متفاوتی را تجربه کرده‌اند و روی یک خط حرکت نمی‌کنند، در حالی که بعضی محصولات کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت را به خود دیده‌اند، خودروهایی هم در حال عرضه هستند که نرخ آنها روزانه چند درصدی افزایش پیدا می‌کند. اما با وجود چنین قیمت‌هایی در بازار و کاهش قدرت خرید مردم، بعید به نظر می‌رسد متقاضیان رغبت چندانی به خرید خودروهای صفر داخلی نشان دهند. مگر اینکه خودروسازان با افزایش تولید و ارائه طرح‌های جدید، محصولاتی با قیمت متعادل‌تر ارائه دهند و رونق را به بازار برگردانند.

«کساده؛ کساد»؛ این جمله‌ای است که این روزها فعالان بازار خودرو در پاسخ به چگونگی وضعیت بازار می‌دهند و بر سر آن متفق‌القول هستند. بین فعالان و تحلیلگران اقتصاد هم کمتر کسی دیگر قدرت پیش‌بینی آینده این بازار را دارد، چراکه تولید، فروش و قیمت خودرو در شرایط بی‌ثباتی به‌سر می‌برد. تنها نکته مشخص این است که کاهش تقاضا از اسفند سال گذشته بر سر این بازار سایه انداخته و اکنون برای اندک عرضه‌ای هم که وجود دارد مشتری پیدا نمی‌شود. فقط طرح‌های فروش فوری و پیش‌فروشی که خودروسازان گاه ارائه می‌دهند بخشی از تقاضا را پاسخ می‌دهد که به نظر می‌رسد آن هم ناشی از شکاف قیمتی به وجود آمده بین قیمت بازار و کارخانه است. در این طرح‌ها هم عده‌ای برای دستیابی به سود چند میلیونی اقدام به خرید می‌کنند و برخی شهروندان هم این طرح‌ها را آخرین فرصت خود برای خرید خودرو می‌دانند و معتقدند دیگر موفق به خرید خودرو با قیمتی پایین‌‌تر از نرخ‌های کنونی کارخانه‌ها نمی‌شوند. اما از لحاظ بنیان‌های اقتصادی آنچه مسلم است وجود چند نرخ در هر بازاری منجر به بروز رفتارهای سودجویانه و فساد می‌شود. بنابراین انتظار می‌رود در سال جاری وزارت صمت با اعمال نظارت بر بازار خودرو و تعدیل قیمت‌ها، از گسترده‌شدن فسادها جلوگیری کند و علاوه‌بر آن، به نیاز واقعی بازار پاسخ دهد و مانعی در برابر ایجاد تقاضای کاذب بگذارد. چنین رفتارهایی باعث می‌شود تا قیمت خودرو به شکل حباب‌گونه افزایش یابد و دلالان عنان بازار را در دست بگیرند. همچنین هماهنگ‌کردن قیمت کارخانه با بازار سال گذشته اتفاق افتاد که نشان داد این سیاست چندان کارساز نیست، زیرا واسطه‌گران به همان میزان، بار دیگر قیمت خودرو را افزایش دادند تا خط و نشانی برای دولت بکشند. به هر حال سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت سیاست‌های مختلفی را به آزمون و خطا گذاشت و هزینه‌های زیادی را به دولت و مردم تحمیل کرد. اکنون انتظار می‌رود حداقل از نتایج این سیاست‌ها بهره بگیرد و دیگر اقتصاد را به محلی برای آزمون و خطای خود تبدیل نکند.

آزادسازی واردات خودرو برای انحصارزدایی

آزادسازی واردات خودروهای خارجی و مشارکت با شرکت‌های خودروساز خارجی سیاست دیگری است که بارها کارشناسان آن را پادزهری برای وضعیت بیمارگونه این بازار عنوان کرده‌اند، اما وزارت صمت همچنان بر سیاست ممنوعیت واردات پافشاری می‌کند و با قدرت به اجرای آن ادامه می‌دهد. اصلی‌ترین بهانه مخالفان آزادسازی واردات هم به تامین ارز مربوط می‌شود. اما باید توجه داشت اولا طی سال‌های گذشته بخش مهمی از منابع ارزی کشور با سیاست‌های نادرست به شکل یارانه‌ای به دست سودجویان رسید که در آن روزها این افراد سکوت کرده بودند که البته با سیاست‌های بانک مرکزی جلو ریخت‌وپاش‌های ارزی گرفته شد. در ثانی با ورود خودروهای باکیفیت خارجی به کشور انحصار از این بازار زدوده می‌شود که این امر می‌تواند به‌عنوان پادزهری دیگر عمل کند. در چنین شرایطی علاوه‌بر اینکه مشتری حق انتخاب پیدا می‌کند و با توجه به سلیقه و قدرت خرید خود دست به انتخاب کالا می‌زند، خودروسازان کشور هم دیگر به امید حمایت‌های دولتی نمی‌نشینند و سعی می‌کنند با ارائه خودروهایی باکیفیت و قیمت مناسب‌ محصولات خود را عرضه کنند. بنابراین آنها می‌توانند حتی وارد مشارکت خارجی شوند و خودروهایی در حد عرضه به بازارهای بین‌المللی تولید کنند. در این صورت دیگر واهمه‌ای درباره تامین ارز واردات خودرو هم وجود ندارد و می‌توان حساب ویژه‌ای روی ارزآوری این صنعت باز کرد. متاسفانه در تحلیل‌هایی که درباره دلیل وضعیت کنونی بازار ارائه می‌شود کمتر انحصار بازار خودرو مورد اشاره قرار می‌گیرد. برخی فعالان بازار خودرو تنها به تحریم، کمبود قطعه و افزایش قیمت ارز اشاره می‌کنند. طبیعتا زمانی که برنامه‌ای برای پویایی یک صنعت وجود نداشته باشد، با هر تکانه‌ای در اقتصاد آن صنعت دچار رکود یا تورم می‌شود. وضعیتی که اکنون برای خودروسازان به وجود آمده ناشی از برخی سیاست‌های ناکارآمدی است که در زمان وفور قطعه، ارزانی ارز و نبود تحریم به اجرا گذاشته شد؛ سیاست‌های ناشی انحصارطلبی. امروز گرانی ارز و تحریم فقط به دستاویزی تبدیل شده‌اند که شاید خودروسازان از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند. شاید امروز آمریکا درصدد فشار به ایران باشد، اما کشورهای منطقه و اروپایی‌ها همچنان حمایت خود را از ایران نشان ‌می‌دهند. پیش از این هم شرکت‌های ایرانی می‌توانستند با استفاده از ایده‌های نو به طراحی و ساخت خودروهای باکیفیت و با ایمنی بالا بپردازند. اما آنها ترجیح دادند راه آسان را برای خود انتخاب کنند و همچنان خودرویی را مونتاژ کنند که فروش آن بیش از دو دهه پیش در ژاپن متوقف شد. به دنبال همین راحت‌طلبی‌هاست که اکنون آنها توان همکاری با شرکت‌های خارجی را ندارند و حتی از آن استقبال هم نمی‌کنند، زیرا می‌دانند که در رقابت با خارجی‌ها ممکن است حمایت‌های دولتی هم پاسخگو نباشد و صرفا تولید باکیفیت‌تر و ایمن‌تر است که می‌تواند نظر مشتری را برای خرید محصول جلب کند. با این حال، اکنون که در سال رونق تولید قرار گرفته‌ایم انتظار می‌رود با تغییر سیاست‌های موجود شاهد رشد تولید خودرو و رونق‌گرفتن این صنعت در کشور باشیم، زیرا تحقق چنین امری از آنجایی که خودروسازی به‌عنوان دومین صنعت بزرگ کشور شناخته می‌شود می‌تواند نقش موثری در رونق اقتصادی ایجاد کند. موضوعی که تنها وظیفه یک وزارتخانه نیست و همه مراجع‌ ذی‌ربط باید دست به دست هم دهند تا با کاهش فشار تحریم‌ها و ایجاد روابط دوستانه با سایر کشورها، حتی اروپا، نحوه انتقال ارز و واردات به کشور تسهیل شود و با ایجاد فضای مطمئن سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به سرمایه‌گذاری در ایران ترغیب شوند. در این صورت است که می‌توان حتی تولیداتی صادرات‌محور به بازار ارائه داد.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.