انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
سیاسی
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
مراقب باشیم بهانه به دست کسی ندهیم
معیارهای قضاوت فراکسیون امید
جلوي دولت پنهان را نمي‌گيرند
تنش ايران- آمريكا مهار شده است
بحران اقتصادي ما با برخورد جزيره اي جواب نمي دهد
جوانگرایی مهم است اما بدون رانت
پاسخ دندان شکن به آمریکا تکرار پذیر است
کارهایی شبیه شانتاژ، به حل پرونده نازنین زاغری کمک نمی‌کند/خیلی منتظر اروپا نخواهیم ماند/ نباید از وزارت خارجه توقع دخالت در کار اقتصادی داشت
موسسات غیرمجاز 36 هزار میلیارد تومان به دولت خسارت وارد کردند/ با کسری 51 درصدی بودجه مواجه هستیم
واگذاری 100 هزار واحد مسکونی به نیروهای صف/ مدیران سهمی از این واحدها ندارند/ جاسوس اعدام شده بازنشسته بود/ برای لایه‌های بیرونی هم سپر امنیتی داریم
«آشنا» به فکر بعد از دولت دوازدهم است/ تکلیفی برای حمایت از اشتباهات دولتمردان نداریم
سرنگونی پهپاد، قدرت ایران را نشان داد/ کاخ سفید عامل تنش‌های اخیر است/ اسرائیل تمام تلاش خود را برای آغاز درگیری انجام می‌دهد
«علاءالدین» متواری است
حضور در انتخابات را ترجيح مي‌دهم
بزرگان جهانگیری را برگرداندند
توطئه‌های منطقه‌ای ریاض؛ علل و عوامل
بازدارندگی همه‌جانبه
حقوق مردم در استفاده از ظرفیت‌ها نباید دچار آسیب شود
چالش دیدار بهارستانی‌ها با زنجانی
ظریف: مذاکرات درباره پیمان‌های پولی با کشورهای مختلف در حال انجام است
ترامپ براي انتخابات به ايران نياز دارد
حقوق اعلامی مدیران شهری در سایت شفافیت دقیق نیست/بخشی از دریافتی‌های مدیران فراتر از حقوق و دستمزد ثابت است
خط قرمزی برای مبارزه با فساد نداریم
از آقای ولایتی چندین شغله می‌خواهیم کارها را به جوان‌ترها واگذار کند/ میلیاردها تومان هزینه تله کابین بلااستفاده دانشگاه آزاد شده است
شلیک به پهپادها، مانور نظامی برای قدرت‌نمایی است/ سرنگونی پهپاد، بهانه خوبی برای آغاز جنگ نیست/ جنگ با ایران یک فاجعه است
چه چیز ترامپ را منصرف کرد؟
آمریکا پایان‌دهنده جنگ نخواهد بود
حسرت کشورهای منطقه به توان دفاعی و موشکی ایران
جنگ نمی ‌شود
تاکید رئیس جمهور بر اصلاح ساختار بودجه بدون تاثیر منفی بر زندگی روزمره مردم
غرور نا«آشنا»
رئيس‌جمهور‌بعدي از‌دل انتخابات مجلس بیرون می‌آید
هشدار فیفا برای ورود زنان به ورزشگاه ها / دولت روحانی به قولش عمل نکرد
گاف مخالفان اصلاحات در بهشت!
ترساندن ايران از‌جنگ؛ راهكارآمريكا براي مذاکره
رسیدگی به پرونده نجفی هنوز تعیین وقت نشده است/ پرونده قتل شیرمحمدعلی به صورت ویژه رسیدگی می‌شود
تهران را به خویشتن‌داری دعوت می‌کنم/ اینستکس را به زودی اجرایی می‌کنیم/ نمی‌خواهیم بعد از نابودی برجام افسوس بخوریم
«روحانی» دست از سکوت بردارد/ مجلس دهم، مجلس اصلاح‌طلبان نیست
دلار به کمترین نرخ ۵ ماه اخیر رسید
ظهره‌وند: بقای برجام در گرو ایجاد توازن از سوی طرف‌های آن است
پرچم عدالت خواهی و مبارزه با ظلم و فساد را امام برافراشت
حاج‌ علی‌اکبری: اگر جنگ را شروع کنید تمام کننده آن نخواهید بود/آمریکا از ملت ایران عذرخواهی کند
از دستور کار خارج شدن پالرمو و CFT به معنای بایگانی شدن آن‌ها نیست/ زمان بررسی دولایحه باقی‌مانده به رفتار ترامپ بستگی دارد
آخرین اخبار و واکنش‌ها پس از سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا
اقدام سپاه پاسداران قدرت نظامی کشور را نشان داد/ این آمریکاست که باید تنش‌ها را کم کند/ برنده نهایی ، جمهوری اسلامی ایران است
خط حرکتی ما در عرصه‌های علمی، سیاسی و اقتصادی بایستی مقاومت فعال باشد/ ضمن مقاومت باید در خط مقتدرسازی خودمان و نابودی دشمن حداکثر فعالیت را نشان دهیم/ ترامپ عرضه عکس‌العمل در برابر ایران را ندارد
طرح تحول سلامت قابل مقایسه با مسکن مهر است/ سیاست‌های تورم‌زا راهبردی‌ترین خطای دولت است/ دولت و جلسه سران قوا بنیه اندیشه‌ای تصمیمات را بالا ببرند
گزارشی از عقب‌نشینی ترامپ برای انجام اقدام تنش‌زا علیه ایران
شرایط پیچیده و مشکوکی در منطقه حاکم است/ سعودی‌ها کورکورانه در کنار آمریکایی‌ها قرار دارند
بیشتر
کد خبر: 88849 | تاریخ : ۱۳۹۸/۱/۲۳ - 14:58
خیرِ هیچ‌کدام از پروژه‌های عمرانی به مردم نرسید!/ پل خواجو و بند امیر ماندگار هستند ولی پروژه‌های ما، نه!/ مردم ما را حلال کنند
اولین استاندار خوزسنان پس از انقلاب مطرح کرد:

خیرِ هیچ‌کدام از پروژه‌های عمرانی به مردم نرسید!/ پل خواجو و بند امیر ماندگار هستند ولی پروژه‌های ما، نه!/ مردم ما را حلال کنند

سیدمحمد غرضی وضع مدیریتی را پس از گذشت حدود چهل سال همچنان ایستا ارزیابی کرد و گفت: پروژه‌هایی نظیر پل خواجو و بند امیر از پروژه‌های سالیان اخیر، بهتر ساخته شده است.

آرمان- به گزارش آرمان به نقل از ایلنا، پروژه‌های عمرانی بسیاری در چهار دهه اخیر احداث شده که از نظر گستردگی در طول تاریخ بی‌مانند بوده و از این جهت، می‌توان دوران پس از انقلاب را به عنوان نقطه عطف تاریخ عمران ایران از جهت تعدد پروژه‌های اجرا شده، در نظر گرفت. با این حال، ویرانی بسیاری از جاده‌ها، پل‌ها، خطوط ریلی و منازل انبوه‌سازی شده در بلایای طبیعی، به ویژه سیل اخیر، نشان دهنده کیفیت نه چندان مناسب اجرای پروژه‌های عمرانی در ایران است. مهندس «سیدمحمد غرضی» وزیر اسبق نفت و ارتباطات و همچنین بنیان‌گذار سازمان نظام مهندسی کشور که سابقه استانداری خوزستان در ابتدای انقلاب را نیز در کارنامه خود داشته است، در گفتگوی پیش‌رو در رابطه با مدیریت پروژه‌ها در دوران پیش و پس از بحران سخن گفته است.

پس از وقوع سیل، مدیران اجرایی و غیراجرایی در نخستین واکنش‌های خود، برای تسکین غم عمومی و ایجاد جریان امید در کشور، وعده‌های فراوانی دادند. آیا وعده‌های ستادی دولت با امکانات امروزِ این قوه همخوانی دارد؟

اتفاقی که افتاد این بود که بدنه دولت بسیار فعال‌تر از ستاد دولت شد و من که حداقل شصت سال است که اقتصاد را می‌شناسم و در دولت کار می‌کنم، اذعان دارم که بدنه دولت به شدت نگران بود و به دنبال کمک به مردم بود؛ البته ابعاد این فاجعه بر هیچ‌کس روشن نبود و هرقدر هم که فاجعه تندتر و شدیدتر شد، ستاد هم تحرک بیشتری پیدا کرد، منتهی دیگر بدنه و مردم یکی شده بودند و الان هم می‌بینید که استعداد جالبی از سپاه، ارتش و کمک‌های مردمی و موکب‌های اربعین به رفع مشکلات فاجعه می‌پردازند.

آنچه که در این قضیه روشن شد این بود که دانش مردم نسبت به این بحران طبیعی افزایش یافت و امروز مردم به تخصص مورد نیاز برای مواجهه با بحران‌ها دست یافته‌اند. آنچه که من همیشه دلم می‌خواهد در مورد زلزله و سایر اتفاقات فاجعه‌آمیز و همینطور جنگ، تخصص عمومی بالا برود و البته زمینه این کار فراوان شده است و اگر دولت و سایر قوا بتوانند این زمینه مثبت را به دانشگاه بزرگی تبدیل کنند، که چطور شهر و خانه بسازیم و بلاهای طبیعی را پیش‌بینی کنیم، تنها دستاوردی‌ست که می‌توانیم از این ماجراها داشته باشیم در غیر این صورت، به گذشته نگاه کردن و ایراد گرفتن به اندازه کافی انجام شده است!

من دلم می‌خواهد که شهرسازی، جاده‌سازی، راه‌آهن، فرودگاه و خانه‌سازی، با مشخصات فیزیکی به تمامی شهرها ابلاغ شود و همه مردم، مهندسین مشاور و نظام مهندسی و دستگاه‌های دولتی و وزارتخانه‌های مختلف، هرچه در آینده می‌خواهند انجام دهند، مبدا تصمیم‌گیری‌شان نرم‌ها و استانداردهای موجود متناسب با پهنه‌بندی سیل در هر استان باشد.

اما می‌توان این‌طور هم جمع‌بندی کرد که دولت با توجه به اینکه در تحقق وعده‌های قبلی‌اش در شرایط بحران کامروا نبود، در حال حاضر هم اولین نوع مواجهه‌اش با پدیده بحران، بیان وعده است مثلا اینکه فلان شهر بهتر از قبلش در اسرع وقت ساخته می‌شود! آیا این روش یعنی صرف پرداختن به توزیع وعده در مدیریت بحران کار درستی است؟

من بیشتر توجهم، معطوف به آینده است و اگر یک درصد هم اجرا شود، بسیار عالی است چون هرچه سرمایه در گذشته در مجموعه شهرسازی کشور کرده‌اند در حال حاضر دچار گرفتاری است و ما صد سال است که فعالیت می‌کنیم که چند فرودگاه و راه‌آهن و سد بسازیم اما چنین حرف‌های منفی‌ای زده می‌شود. اگر قضیه به این صورت باشد در مواردی که دولت اقدام می‌کند با این دلیل که دولت مثلا ورشکسته است -نه این دولت- این سوال مطرح می‌شود که آیا دولتی که توان اداره خودش را ندارد، می‌تواند اداره کشور را به عهده بگیرد یا خیر؟ برای ما مسئله اصلی این است! لذا وقتی که دولت هزینه می‌کند، هزینه‌ها به بار نمی‌نشیند. من چهل سال پیش استاندار خوزستان بودم که یک سیل ده هزار و چهارصد متر مکعبی آمد و کل استان دچار دردسر شد و اکثر پل‌ها از بین رفت. ما در آن زمان گزارش تهیه کردیم که مهندسین مشاور و کسانی که این جاده‌ها و پل‌ها را می‌سازند بایستی تنها این را بدانند که طول پل باید از عرض رودخانه بیشتر باشد ولی شش سال بعد سیل آمد و به سرعت پل‌ها را برد و این بار سوم است که جاده را می‌برد و سایر زیرساخت‌ها را هم با خودش می‌برد. هیچ چیز در این چهل سال از نظر مدیریتی تغییر نکرده است. پل خواجو و سی‌وسه پل طولشان از عرض رودخانه بیشتر است علاوه بر آن برای ساخت آنها؛ کارگر و مهندس و همه با دل و جان کار می‌کردند و اعمالشان هم ماندگار شد.

آیا این مورد در رابطه با پروژه‌های عمرانی جاری نیز صدق می‌کند؟ آیا با وجود نقصان در اجرای پروژه‌های کنونی، مردم می‌توانند وعده‌های بازسازی را با امیدواری قبول کنند؟

در مورد پروژه‌های عمرانی کشور شما ببینید که چه چیزی ماندگار است. هیچ‌کس با انگیزه و درست کار نمی‌کند! ما سی سال در نظام مهندسی کار کرده‌ایم و سعی کرده‌ایم فنون را به جامعه منتقل کنیم اما فنون که خود به خود عملیاتی نمی‌شوند. تقریبا می‌شود گفت که تمام ساختمان‌های کشور مانند ساختمان پلاسکو است. یعنی پولی هزینه می‌شود و ساختمان ساخته می‌شود، سی یا چهل سال بعد به بدترین شکل از بین می‌رود. از این صحبت‌ها می‌خواهم این نتیجه را بگیرم که شما در اداره کشور با کسر زندگی مردم، دولت موفق تشکیل نخواهید داد. همه چیز در اضطرار انجام می‌شود، ساخت کارخانه و فرآیند تولید هم در اضطرار انجام می‌شود. یک جایی باید کشور در حالتی عادی بایستد. این سوءاستفاده‌هایی که احزاب و گروه‌ها برای به‌جای هم نشستن دارند، به جایی نمی‌رسد.

چه نقشی برای دولت در رفع و رجوع این بحران‌ها قائل هستید؟ ورود مستقیم به بازسازی، توزیع پول یا تعریف کردن استاندارد و ناظر بر اجرای امور؟

شما ملاحظه کنید وقتی که جریان عامه مردم برای دسترسی به مایحتاج اولیه دچار زحمت می‌شود، نقش دولت نقش گویایی نیست بلکه نقشی در نزدیکی حوادث است! صاحب امتیازهای مختلف فقط برای مصادره امتیاز می‌آیند و جامعه رشد نمی‌کند. انقلاب سر جای خودش است ولی دولت‌ها توفیق بهره‌برداری از این استعداد را ندارند به این دلیل که امتیازطلبند. هشتصد سال پیش بند امیر ساخته شده است؛ پانصد سال پیش پیش پل‌های زاینده‌رود ساخته شده است و سر جایشان هستند. هیچ چیز به ثبات نمی‌رسد الا اینکه قرار طبیعی خودش را به دست بیاورد. قرار طبیعی با ذهنیت منطبق با نیاز و رضایت عامل حاصل می‌شود. با نارضایتی چیزی حاصل نمی‌شود. به دنبال این نباشید که دولت تکلیفش را انجام می‌دهد یا نمی‌دهد؛ حتی وقتی سرمایه عظیم دلار و ریال می‌رود، کارها به عمق نمی‌رسد! من چهار هزار کیلومتر جاده روستایی در سال 58 در کردستان ساختم و نظریه‌ام هم این بود که تا زمانی که روستا به شهر وصل نشود گرفتاری‌های روستا  کم نمی‌شود، همین‌طور که در زمینه مخابرات این کار را کردم ولی امروز یک متر از این جاده‌ها باقی نمانده است و تمام آنها را یا سیل برده است یا پل‌هایش خراب شده است. این را بدانید که هرچه پل و جاده و پروژه عمرانی دنبال کرده‌ایم، خیرش به مردم نرسیده است. مردم باید ما را حلال کنند. این سبک مدیریت به هیچ جایی نمی‌رسد!

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.