انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
سلامت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
خوراکی‌هایی برای تقویت روحیه
عوارض فقر اسیدهای چرب امگا ۳ دربدن
خوراکی‌هایی برای بهبود سلامت ریه‌ها
خواص شگفت‌انگیز دانه‌های چیا
خوراکی‌هایی که بدن را خنک می‌کنند
روش‌های علمی برای کاهش زوال عقل
مواد غذایی برای تقویت سیستم‌ایمنی
خوراکی‌های سالم برای کمک به ترک سیگار
هندوانه از فواید تا عوارض
کنترل فشارخون با میوه‌های تابستانی
خوراکی‌هایی برای دیابتی‌ها
استفاده از غذاهای سالم و مغذی
راهکارهایی برای سلامت قلب
کیوی، سرشاراز مواد مغذی
نکاتی در مورد سیب‌زمینی
خوراکی‌هایی که باعث جوش می‌شوند
جلوگیری از خشکی پوست با تغذیه
خواص مهم آلو برای سلامتی
راهکارهای تعامل با بچه‌های بدغذا
بهترین خوراکی‌ها برای پوست
10 ماده غذایی که کلسیم بالایی دارند
عوارض مصرف بیش‌ از حد گوجه‌فرنگی
تغذیه مناسب برای کودکان
کودکان و مصرف تخم‌مرغ
خوراکی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان
محافظت در برابر سرطان با کلم بروکسل
مشکلات گوارشی مرتبط با روزه
کنترل فشارخون با این خوراکی‌ها
خوراکی‌های رقیق‌ کننده خــون
تقویت سیستم‌ایمنی با پیازچه
مواد غذایی مفید برای افراد بالای ۵۰ سال
غذاهایی که باعث بروز «جوش» می‌شوند
این غذاها را هنگام سرگیجه مصرف نکنید
خوراکی‌های سرشار از ویتامین C
مواد غذایی مضر برای مغز
بهبود عملکرد مغز با آب‌ هویج
آشنایی با سبزیجات کم قند
خواص باورنکردنی فلفل‌ قرمز
خوراکی‌های ممنوعه در صبحانه
همه خواص تره‌فرنگی
آسپرین‌های طبیعی و گیاهی
موادغذایی مفید برای بدن
غذاهایی برای پوست
تغذیه و سلامت دهان و دندان
غذاهایی که موجب اختلال در ‌خواب می‌شوند
خواص بادام‌زمینی برای سلامتی
نشانه‌های مهم پیش‌دیابت
نکاتی در مورد ویتامین A
بهترین و بدترین غذاها برای شام
بیشتر
کد خبر: 88976 | تاریخ : ۱۳۹۸/۱/۲۷ - 13:33
پیاز و کاهش‌خطر‌سرطان

پیاز و کاهش‌خطر‌سرطان

آرمان- هنگام خردکردن پیاز خام اشک انسان بی‌اختیار جاری می‌شود، اما این ماده غذایی میزبان فواید سلامت جالب توجه‌ای است. پیاز محصولی متنوع بوده و هزاران سال است که در آشپزی کاربرد دارد. اما مصرف روزانه پیاز می‌تواند فواید سلامت شگفت‌انگیزی را نیز ارائه کند که در ادامه با برخی از آنها بیشتر آشنا می‌شوید.

کاهش سرطان

مصرف منظم پیاز می‌تواند به نابودی مواد سرطان‌زایی که از رژیم غذایی خود دریافت می‌کنیم، کمک کند.به‌طور خاص، ترکیبات ارگانوسولفور از متابولیزشدن عوامل سرطان‌زا به روشی خطرناک پیشگیری می‌کنند. نتایج یک مطالعه نشان داد که ترکیب پیاز با زردچوبه اثری هم نیروزا دارد که توانایی سرطان برای بقا در روده را کاهش داده و به‌طور قابل توجهی خطر سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد.حتی مصرف متوسط پیاز نیز می‌تواند برخی فواید سلامت را ارائه کند، اما به گفته پژوهشگران هرچه مصرف این ماده غذایی بیشتر باشد، بهتر است.

سلامت قلب

پیاز محصولی بسیار مغذی و حاوی ویتامینC ، فیبر، اسید فولیک، کلسیم و آهن است. اما آنچه پیاز را خاص می‌سازد، آنتی‌اکسیدانی بنام کوئرستین است که روند آسیب اکسیداتیو به سلول‌ها و بافت‌های بدن را کند می‌سازد.زمانی که موضوع سلامت قلب مطرح می‌شود، کوئرستین موجود در پیاز به حفظ فشارخون سالم و انعطاف‌پذیری و نرمی سرخرگ‌ها کمک می‌کند.همچنین، به‌نظر می‌رسد که کوئرستین به کاهش سطوح کلسترول بد(LDL) در افرادی که با خطر اختلالات قلبی‌وعروقی مواجه هستند، کمک می‌کند. این فواید در کنار هم نقش چشمگیری در حفظ سلامت قلب ایفا می‌کنند.

کاهش مسمومیت

شاید شنیده باشید که پیاز برش خورده مستعد جذب و رشد باکتری است. اما باید توجه داشت که این ماده غذایی حاوی ترکیبات ضد باکتری است. آبی که هنگام خردکردن پیاز تولید می‌شود می‌تواند انواع مختلفی از میکروارگانیزم‌ها که به‌عنوان دلیل مسمومیت غذایی شناخته می‌شوند را نابود کرده یا رشد آنها را بسیار کند سازد.از این‌رو، مصرف پیاز به‌همراه وعده‌های غذایی به معنای کاهش احتمال بیماری است. درباره نگهداری از پیاز خرد شده باقیمانده نیز نگران نباشید.

جلوگیری از دیابت

مصرف پیاز می‌تواند مقدار انسولین موجود در بدن انسان پس از یک وعده غذایی را افزایش دهد. انسولین برای پردازش قند موجود در غذا ضروری است و آلیل پروپیل دی‌سولفید موجود در پیاز می‌تواند انسولین آزاد بیشتری را برای مدیریت سطوح قند خون باقی بگذارد.دیابت نوع 2 زمانی رخ می‌دهد که انسولین در پردازش گلوکز ناکارآمد عمل می‌کند.

کاهش آلرژی

از آنجایی که کوئرستین ترکیبات آلرژی‌زا و التهابی را مسدود می‌کند، این ماده می‌تواند برای افرادی که از آلرژی‌های فصلی رنج می‌برند نیز بسیار مفید باشد. به‌جای استفاده از داروهای ضد حساسیت، مصرف پیاز را برای توقف تولید و ترشح هیستامین‌ها امتحان کنید.هیستامین دلیل خارش چشم‌ها، احساس خراشیدگی در گلو، و آبریزش بینی مرتبط با آلرژی‌های فصلی محسوب می‌شود. اگر بو و طعم پیاز را نمی‌توانید تحمل کنید، مکمل‌های کوئرستین نیز در دسترس هستند.

هموسیستئین، اسید آمینه‌ای است که توسط بدن برای شکستن پروتئین‌ها تولید می‌شود. مقدار بیش از حد آن در تولید هورمون‌های سروتونین، دوپامین، و نوراپی‌نفرین اختلال ایجاد می‌کند که هر سه در پایداری خلق و خو، احساسات خوب، خواب، و اشتها نقش دارند. پیاز سرشار از فولات است که از انباشت هموسیستئین پیشگیری می‌کند.از این‌رو، مصرف فولات به میزان کافی برای کاهش خطر ابتلا و شدت افسردگی کلیدی است. کمبود فولات می‌تواند موجب خستگی و مشکلات رشد شود که با خواب ضعیف هرچه بیشتر تشدید می‌شوند.اگر به بو و طعم پیاز علاقه‌ای ندارید، همچنان می‌توانید با مصرف پیاز پخته از فواید سلامت این ماده غذایی بهره‌مند شوید. اگرچه حرارت فواید سلامت پیاز را کاهش می‌دهد، اما به‌طور کامل از بین نمی‌برد.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.