انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 رونمایی از کتاب برلیان نت
سلامت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
رژیم غذایی ‌‌ برای سالمندان
موادغذایی‌ برای تقویت قدرت ذهنی
خواص ادویه‌جات
خوراکی‌هایی برای تقویت روحیه
عوارض فقر اسیدهای چرب امگا ۳ دربدن
میوه‌های ضدالتهاب فوق‌العاده
این مواد غذایی کلسترول بد را افزایش می‌دهند
همه چیز درباره «گرمازدگی»
هشدارهای کاهش اسید معده
خوراکی‌هایی برای بهبود سلامت ریه‌ها
خواص شگفت‌انگیز دانه‌های چیا
روش‌های علمی برای کاهش زوال عقل
خوراکی‌هایی که بدن را خنک می‌کنند
مواد غذایی برای تقویت سیستم‌ایمنی
خوراکی‌های سالم برای کمک به ترک سیگار
هندوانه از فواید تا عوارض
کنترل فشارخون با میوه‌های تابستانی
خوراکی‌هایی برای دیابتی‌ها
استفاده از غذاهای سالم و مغذی
راهکارهایی برای سلامت قلب
کیوی، سرشاراز مواد مغذی
نکاتی در مورد سیب‌زمینی
خوراکی‌هایی که باعث جوش می‌شوند
جلوگیری از خشکی پوست با تغذیه
10 ماده غذایی که کلسیم بالایی دارند
راهکارهای تعامل با بچه‌های بدغذا
بهترین خوراکی‌ها برای پوست
خواص مهم آلو برای سلامتی
عوارض مصرف بیش‌ از حد گوجه‌فرنگی
محافظت در برابر سرطان با کلم بروکسل
تغذیه مناسب برای کودکان
خوراکی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان
مشکلات گوارشی مرتبط با روزه
کودکان و مصرف تخم‌مرغ
کنترل فشارخون با این خوراکی‌ها
خوراکی‌های رقیق‌ کننده خــون
تقویت سیستم‌ایمنی با پیازچه
مواد غذایی مفید برای افراد بالای ۵۰ سال
این غذاها را هنگام سرگیجه مصرف نکنید
غذاهایی که باعث بروز «جوش» می‌شوند
مواد غذایی مضر برای مغز
خواص باورنکردنی فلفل‌ قرمز
بهبود عملکرد مغز با آب‌ هویج
خوراکی‌های سرشار از ویتامین C
آشنایی با سبزیجات کم قند
خوراکی‌های ممنوعه در صبحانه
آسپرین‌های طبیعی و گیاهی
موادغذایی مفید برای بدن
همه خواص تره‌فرنگی
بیشتر
کد خبر: 89512 | تاریخ : ۱۳۹۸/۲/۱۷ - 14:34
مواد غذایی مضر برای مغز

مواد غذایی مضر برای مغز

آرمان- غذایی که استفاده می‌کنید، می‌تواند تاثیری منفی بر مغز، حافظه، عملکرد شناختی و سلامت عاطفی داشته باشد. اگر می‌خواهید مغز سالمی داشته باشید و از شر آلزایمر و زوال مغزی در امان بمانید، لازم است که به رژیم غذایی خود توجه بیشتری داشته باشید. برخی مواد غذایی خاص هستند که باید از آنها اجتناب کنید. در ادامه با مواد غذایی مضر برای مغز آشنا می‌شوید.

شکر انعطاف‌پذیری شناختی را کاهش می‌دهد و حافظه‌ کوتاه‌مدت و بلندمدت را ضعیف می‌کند. این‌بار که به جای نوشابه، آب پرتقال را انتخاب کردید، چندان هم مطمئن نباشید که انتخاب سالمی داشته‌اید. آبمیوه به اندازه‌ نوشابه شکر دارد و این مقدار از شکر عملکرد مغزی شما را به خطر می‌اندازد. پژوهشی نشان داد که موش‌هایی که رژیم غذایی پرشکر و پرچربی داشته‌اند، زوال عملکرد شناختی بسیار شایعی داشته‌اند. حافظه‌ کوتاه‌مدت و بلندمدت آنها آسیب‌دیده بود و انعطاف‌پذیری شناختی آنها که مسئول حل مساله در مواجهه با اطلاعات جدید است، کاهش یافته بود. گروهی که شکر بیشتری دریافت کرده بودند، زوال عملکرد مغزی بیشتری به‌خصوص در انعطاف‌پذیری شناختی داشتند.یک پژوهش نشان داد که چربی و شکر، سیستم باکتری‌های سالم شما را تغییر می‌دهند و به همین دلیل برای شما خوب نیستند. فقط غذا نیست که روی مغز شما تاثیر می‌گذارد، بلکه تعامل بین غذا و تغییرات میکروبی هم بر آن تاثیرگذار است.

 

غذاهایی با چربی اشباع بالا، به حافظه‌ شما صدمه می‌زنند و باعث التهاب مغزی می‌شوند.پنیر و پیتزا بزرگ‌ترین منابع چربی اشباع‌شده در رژیم غذایی آمریکایی هستند.رژیم‌های غذایی سرشار از چربی نه‌تنها با ضعف حافظه‌ در ارتباط هستند، بلکه به هیپوتالاموس که تنظیم وزن بدن را برعهده دارد، صدمه می‌زنند. در پژوهشی ابتدا مشخص شد که موش‌هایی که ۶۰‌درصد کالری دریافتی روزانه‌ آنها از چربی بوده است، به سبب التهاب روزافزون، هیپوتالاموس آسیب‌دیده‌ای دارند. سپس تصاویر مغزی افراد دارای اضافه وزن بررسی شد. مغز این انسان‌ها دقیقا در همان نواحی صدمه دیده بود. به عبارت دیگر، رژیم غذایی پرچرب قابلیت مغز شما را در تنظیم اشتها و مقدار غذایی که می‌خورید، از بین می‌برد و احتمال ابتلای شما به چاقی و افزایش وزن را افزایش می‌دهد.رژیم‌های غذایی پرچرب، باعث التهاب در نواحی دیگری به‌غیراز مغز نیز می‌شوند. شریان‌های شما ملتهب می‌شود و احتمال ابتلا به سکته افزایش پیدا می‌کند. به التهاب سیستم گردش خون فکر کنید. همان رگ‌هایی که از قلب شما می‌گذرند، به مغز شما می‌رسند.

غذاهای سرخ‌شده، احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهند. غذای سرخ‌شده، کلسترول و چربی‌های اشباع را افزایش می‌دهد.چربی اشباع غذاهای سرخ‌شده، به سد خونی مغزی (نوعی مکانیزم جداسازی که به موادی خاص اجازه‌ عبور به رگ‌های خونی درون مغز را نمی‌دهد) صدمه می‌زند.به‌نظر می‌رسد رژیم‌های غذایی با چربی‌های اشباع بیشتر، به سد خونی مغزی صدمه می‌زنند. این سد نوعی سیستم پیچیده‌ انتقال مواد مغذی در مغز است. وقتی این سد صدمه ببیند، مواد مضر وارد رگ‌های خونی مغز می‌شوند و به مغز آسیب می‌رسانند. این آسیب‌ها می‌توانند در روند جذب مواد مغذی لازم برای مغز هم اختلال ایجاد کنند.علاوه‌بر این، غذای سرخ‌شده، سطح کلسترول خون را افزایش می‌دهد. کلسترول اصلی‌ترین ماده‌ غذایی موثر در بروز آلزایمر است. بین زوال عقلی و سطح کلسترول خون رابطه وجود دارد.احتمال ساخته شدن پروتئین‌های بتا-آمیلوئید در مغز افرادی که سطح کلسترول بد (LDL) بالا و کلسترول خوب (HDL) کمی دارند، بیشتر است. این پروتئین‌ها از عوامل اولیه‌ بروز آلزایمر و زوال عقل هستند.

چربی‌های ترانس به عملکرد مغز و حافظه صدمه می‌زنند.غذاهای بسیاری هستند که مقدار زیادی چربی ترانس دارند. چربی‌های ترانس در دمای اتاق جامد هستند. اصلی‌ترین غذاهای حاوی چربی‌های ترانس عبارتنداز: کره‌ مارگارین جامد، خامه‌ شیرینی و کیک، پیتزای یخ‌زده، خمیر منجمد، خامه‌ قهوه و پاپ‌کورن‌های مایکروویوی.پِژوهشی نشان داد افرادی که چربی ترانس بیشتری مصرف می‌کنند، در آزمون‌های حافظه ضعیف‌تر عمل می‌کنند.اگرچه متخصصان باور دارند که باید پژوهش‌های بیشتری برای تایید نقش چربی‌های ترانس در سلامت مغزی انجام شود، اما خطرهای ثابت‌شده‌ چربی‌های ترانس برای توقف مصرف آنها کافی است. یافته‌هایی که از تحلیل ۵۰ پژوهش مربوط به چربی‌های ترانس به دست آمد، نشان می‌دهد که رژیم‌هایی با چربی ترانس بالا، خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را تا ۲۸‌درصد و خطر مرگ ناشی از بیماری‌های دیگر را تا ۳۴‌درصد افزایش می‌دهند. دکتر موریس می‌گوید: «مصرف غذاهایی با چربی ترانس بالا، کلسترول خوب را کم می‌کند و کلسترول بد را افزایش می‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.