انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
کد خبر: ۱۹۴۴۰۹ | تاریخ : ۱۳۹۶/۵/۲۳ - شماره: 3392

پیشنهاداتی برای تقویت تمرکز

امروزه با وجود مشغله های فکری فراوانی که باعث حواس پرتی افراد می‌شود، تمرکز کردن روی یک کار سخت‌تر شده است.اصولاً ذهن و فکر انسان‌ها به گونه ای طراحی شده است که هرج و مرج را نمی‌پذیرد. از طرفی اگرچه تقویت تمرکز امری دشوار است اما غیرممکن نیست؛ بنابراین داشتن پشت کار در بهبود قدرت تمرکز مهم و ضروری است. در این مطلب به چند راه حل برای بهبود قدرت تمرکز، اشاره شده است.

کنترل افکار: بعضی معتقدند کلید تمرکز این است که ذهن خود را با فکرهای سطحی مشغول نکنید.هنگامی که فکرهای نامربوط به ذهن خطور می‌کند به آنها بی توجهی کنید و به طور فعال روی کاری که می‌خواهید انجام دهید تمرکز کنید.

برنامه زمان بندی شده: برای کارهایی که باید انجام دهید، برنامه ریزی کنید. برای انجام کارها اولویت بندی داشته باشید و زمان انجام کارهای جدی و تفریحات را مشخص کنید.

هرگز منفی نباشید: هرگز به خود نگویید که قادر به تمرکز نیستید؛ زیرا در این شرایط تمرکز کردن سخت‌تر می‌شود.هر از گاهی که نیاز به تمرکز کردن پیدا کردید، چندین بار با خود تکرار کنید که می‌توانید تمرکز کنید تا به آسانی این توانایی را به دست بیاورید.

از انجام چند کار باهم بپرهیزید: انجام دادن چند کار با هم باعث می‌شود تا نتوانید روی تمام کارها به طور کامل تمرکز کنید. بنابراین، روی یک کار تمرکز کنید و پس از اتمام آن به کار بعدی بپردازید.

صداهای مزاحم را حذف کنید: حذف صداهای مزاحم نقش مهمی در انجام درست کارها دارد، زیرا سروصدا مانع تمرکز می‌شود. به عنوان مثال، صدای دریافت ایمیل و پیام‌های تلفن مانع تمرکز در انجام کار می‌شود.

ورزش و رژیم غذایی: توانایی تمرکز با رژیم غذایی و برنامه ورزشی ارتباط دارد. دریافت ناکافی مواد مغذی، می‌تواند خستگی مفرط ایجاد کند.

به انجام کار یقین داشته باشید: شک و شبهه یا سرگردان بودن درباره کاری که انجام می‌دهید، تمرکز کردن را سخت‌تر می‌کند.هنگامی که کار دشوار باشد، ذهن دنبال کارهای آسان‌تر می‌رود؛ بنابراین قبل از شروع، به انجام و عاقبت آن امیدوار باشید، یک مفهوم اساسی و معیار صحیح را برای خود درنظر بگیرید.

پشتکار داشته باشید: حس تمرکز کردن را ندارید؟ از انجام دادن کاری طفره می‌روید؟ با این حس مقابله کنید و تا به اتمام رساندن کارتان آرام ننشینید.

توان خود را مشخص کنید: هر فرد توان مشخصی دارد و زمانی از روز می‌تواند کارهای دشوار را به بهترین نحو انجام دهد بنابراین زمان مناسب برای انجام کار را مشخص کنید و کارهای سخت و دشوار را در آن ساعت انجام دهید.

کارها را تقسیم بندی کنید: کارهایی که آغاز و پایان ندارد، تمرکز فرد را از بین می‌برد اگر مشغول کار یا پروژه بزرگی هستید بهتر است زمان و روشی برای شروع و به اتمام رساندن آن اتخاذ کنید.

ورزش‌های ذهنی انجام دهید: ورزش با بهبود هماهنگی ذهن و بدن، تمرکز از دست رفته را باز می‌گرداند. با ورزش‌های ذهنی و یادگیری چگونگی کنترل ذهن قدرت تمرکزتان را افزایش دهید.

گام‌های کوچک بردارید: با کارهای کوچک شروع کنید، به آنها پای بند باشید و از وقت خود به طور موثر استفاده کنید.

زمانی را برای اتمام کار خود تعیین کنید: برای تقویت تمرکز، زمانی را برای اتمام کار در نظر بگیرید این کار باعث می‌شود تا کارهای غیرضروری را فراموش کنید و از ساعت کاری خود بهترین استفاده را بکنید.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد