انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 رونمایی از کتاب برلیان نت
کد خبر: ۲۳۸۷۷۲ | تاریخ : ۱۳۹۷/۸/۲۳ - شماره: 3747

بیشتر بد انیم

یبوست با این غذاها بدتر می‌شود

یبوست مشکلی است که گاهی واقعا طاقت‌فرسا و ناراحت‌کننده می‌شود. تغذیه سالم یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای رفع یبوست است. این غذاها باعث تشدید یبوست می‌شوند.

لبنیات

اگر زیاد دچار یبوست می‌شوید، به رژیم غذایی خود نگاهی بکنید. پنیر زیاد و شیر در بین غذاهایی هستند که یبوست شما را بدتر می‌کنند. اما مجبور نیستید لبنیات را از رژیم غذایی خود حذف کنید – فقط لازم است لبنیات کمتری بخورید و در انتخاب خود بیشتر دقت کنید. ماست پروبیوتیک مصرف کنید، پروبیوتیک باکتری‌های زنده‌ای هستند که برای سیستم گوارش مفید هستند. ان باکتری‌ها به رفع یبوست کمک می‌کنند.

فست‌فود یا غذاهای آماده

آیا زندگی پر مشغله شما باعث شده بیشتر به سمت غذاهای آماده و فست‌فود رو بیاورید؟ این غذاهای آماده ممکن است مناسب به‌نظر برسند، اما می‌توانند پیامدهایی نیز در پی داشته باشند. اکثر فست‌فودها حاوی فیبر کمی هستند. فیبر به حرکت غذاها در دستگاه گوارش کمک می‌کند. با کمی وقت گذاشتن برای درست کردن غذا می‌توانید کمک زیادی به حرکت و عملکرد دستگاه گوارش خود کنید.

غذاهای سرخ‌شده

غذاهای سرخ‌شده مطمئنا خوشمزه‌تر هستند، اما بهتر است مصرف فیبر بیشتر را در رژیم غذایی خود در نظر بگیرید تا دفع راحت‌تری داشته باشید. غذاهای سرخ‌شده سرشار از چربی هستند و هضم آنها سخت است. زمانی که غذا به آرامی در روده حرکت می‌کند، آب زیادی از آن جذب می‌شود. این مساله باعث خشک و سفت شدن مدفوع می‌شود.

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ سرشار از پروتئین است اما فیبر کمی دارد.در عین حال لازم نیست تخم‌مرغ را از لیست غذاهای خود حذف کنید. فقط کافی است غذاهای حاوی فیبر را همراه با تخم‌مرغ مصرف کنید. می‌توانید یک املت همراه با اسفناج و گوجه‌فرنگی درست کنید و هم از پروتئین تخم‌مرغ و هم فیبر اسفناج و گوجه‌فرنگی بهره ببرید.

گوشت قرمز

گوشت نیز سرشار از پروتئین و چربی است اما فیبر ندارد. خیلی خوب است گوشت را همراه با کمی بروکلی بخورید. خوردن بروکلی با گوشت به حرکت غذا در سیستم گوارش کمک می‌کند.

کیک

یکی دیگر از دلایل بروز یبوست خوردن دسرهای شیرین است. شیرینی‌ها، کلوچه‌ها و سایر خوراکی‌هایی که حاوی قند تصفیه شده هستند، دارای فیبر و مایعات کم و چربی زیادی هستند. اگر دچار یبوست هستید، خوردن خوراکی‌های شیرین توصیه نمی‌شود.

نان سفید

خوردن نان سفید به مقدار زیاد باعث سفت‌شدن مدفوع می‌شود. آرد سفید کم فیبر عامل بروز این مشکل است. توصیه می‌شود نان سبوس‌دار بخورید تا کمتر دچار یبوست شوید.

کافئین

نوشیدن قهوه در برخی افراد باعث می‌شود فرد زیاد به دستشویی برود، اما گاهی تاثیر عکس هم دارد. کافئین مانع حفظ آب بدن می‌شود و در نتیجه در زمان نوشیدن کافئین آب بیشتری نیاز دارید. بنابراین توصیه می‌شود اگر به یبوست مبتلا هستید، کافئین کمتری مصرف کنید.

 

مصرف غذاهای تند برای سلامتی مفید است

به‌رغم طعم تند فلفل، برخی افراد به‌خاطر عدم تحمل تندی آن کمتر تمایلی به مصرف فلفل دارند، اما برخی هم بر این باورند که باید برای حفظ سلامت این ادویه در رژیم غذایی گنجانده شود.به گفته محققان تاکنون اثبات نشده است که تندی فلفل برای سلامت بد و مضر است. از این‌رو مصرف این نوع ادویه را در رژیم غذایی مرتبط با شماری از فواید برای سلامت عنوان می‌کنند.

حفظ سلامت قلب

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی‌وعروقی، حملات قلبی و سکته در بین افرادی که فلفل تند مصرف می‌کنند کمتر است. درحالیکه هنوز این رابطه به اثبات نرسیده است، اما محققان معتقدند ادویه‌ها در صورت مصرف متعادل، موجب کاهش میزان کلسترول LDL در بدن می‌شوند.

کالری‌سوزی بیشتر

طبق نتایج مطالعه محققان دانشگاه پوردو آمریکا، افراد بعد از خوردن فلفل قرمز کالری بیشتری سوزانده و اشتهایشان کاهش می‌یابد. این تاثیر به‌خصوص در افرادی که به‌طورمنظم غذاهای پرادویه استفاده نمی‌کنند بیشتر است.اما محققان تاکید می‌کنند تنها مصرف فلفل موجب کاهش قابل توجه وزن نمی‌شود بلکه ترکیب آن در رژیم غذایی سالم و داشتن سبک زندگی پرتحرک منجر به این تاثیر می‌شود.

پیشگیری از سرطان

به عقیده محققان «کپسایسین»، ماده موجود در فلفل که عامل تندی آن است، دارای خواص ضدسرطانی است.به گفته دکتر «گرگوری پلاتنیکوف»، سرپرست تیم تحقیق در کلینیک آلینا مینه سوتا آمریکا، «کپسایسین دارای تاثیراتی مشابه برخی داروهای سرطان بر بدن است.»با این حال این خاصیت فلفل هنوز از لحاظ پزشکی موردمناقشه است.

 

فواید ماهی برای سلامت جسم و مغز

ماهی از جمله سالم‌ترین مواد غذایی است که سرشار از مواد مغذی مهم نظیر پروتئین و ویتامین D است. همچنین این غذای دریایی بهترین منبع اسیدهای چرب امگا۳ است. در ادامه به برخی از فواید خوردن ماهی اشاره می‌شود.

کاهش ابتلا به بیماری قلبی

طبق نتایج مطالعات اخیر، مصرف ماهی با کاهش ریسک بیماری کُشنده بیماری قلبی‌وعروق کرونر مرتبط است. ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ است که از قلب محافظت کرده، موجب کاهش التهاب شده و از ابتلا به بیماری‌های مزمن پیشگیری می‌کند.

منبع غنی ویتامین D

ویتامین D برای جذب کلسیم برای سلامت و رشد استخوان مفید است. طبق اعلام موسسات ملی سلامت، ماهی سرشار از ویتامین D است. از این‌رو یکی از بهترین منابع رژیمی برای این ماده مغذی ضروی تلقی می‌شود.

بهبود قوه بینایی

ماهی از بهترین منابع اسیدهای چرب امگا۳ است.مغز و چشم‌های ما به‌شدت نیازمند اسیدهای چرب امگا۳ برای حفظ سلامت و عملکردشان هستند. به گفته محققان، اسیدهای چرب امگا۳ برای بهبود قوه بینایی وسلامت چشم مفید هستند.

مقابله با افسردگی

ماهی برای سلامت روان هم مفید است. طبق گزارش محققان، روغن ماهی می‌تواند در کنار مصرف داروی ضدافسردگی به بهبود علائم افسردگی کمک کند.

از بین بردن آکنه‌ها

ماهی می‌تواند به تسکن علائم آکنه در پوست کمک کند. به گفته محققان، روغن ماهی برای پاکسازی پوست افراد مبتلا به آکنه خفیف تا شدید سودمند است.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد