انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
کد خبر: ۲۵۳۶۶۸ | تاریخ : ۱۳۹۸/۱/۲۵ - شماره: 3858

رحمان یک و دو و سه برای سینما بدنه!

رحمان ۱۴۰۰ و تیم سازندگان آن و به طریق اولی بازیگرانش از آنچه در اجتماع فعلی ایران و اقتصادش می‌گذرد ؛ کلاهی پر از نمد برای خویش ساخته‌اند که هزار و چهارصد که سهل است نیم قرن بعد از آن نیز از این خوان بهره‌ها خواهند برد. قصه که اگر بتوان نام قصه و داستان بدان نهاد ؛ آنقدر تکراری است که هر مخاطبی در هر سطح و اندازه، می‌تواند سکانس به سکانس آن را حدس زند و از این رهگذر است که بازی بازیگرانش نیز لامحاله از این جهت معنا می‌یابد که برای آنچه که در فیلم حرفش زده می‌شود ( پول) حاضرند به ایفای نقش بپردازند. روال معمول این فیلم‌ها طی سال‌های اخیر اضافه کردن شوخی‌های خط قرمزگونه با ساز و آواز و رقص و پایکوبی مردانه است که در این فیلم نیز ناز و عشوه و دلبریِ ممنوع نیز بدان اضافه شده است. به حتم دست پر سازنده و تهیه‌کننده بوده که توانسته سکانس‌هایی را به تصویر بکشد که اگر در فیلم غیرخودی‌ها می‌بود؛ رنگ پرده که سهل است راش‌هایش نیز به فنا میرفت! اگر رحمان ۱۴۰۰ می فروشد که نوش جانِ عوامل و سینمای ایران ؛ بیدرنگ شاخک‌های جامعه شناختی باید حساس شود از چرایی آن؛ چه که همزمان فیلم یا فیلم‌هایی هم هستند که در این اکرانِ اول بهاری، سوختند و از بیرون لنگ کردن نیز، دوای دردشان نیست. این فیلم هر چه خواسته و هر چه در توانش بوده؛ بی جهت و با جهت به تصویر در آورده و بسان«جنگ های تلویزیونی» سابق و «دورهمی‌های فعلی» از هر دری سخن گفته ؛ از سیاست و گرانی و اصغر فرهادی و ترامپ و اختلاس که متاسفانه وقتی جنبه کمیک هم به خود می‌گیرد از چاشنی اش کاسته می‌شود و صرفا در حرف باقی ‌می‌ماند. رحمان آبدارچی شرکتی بزرگ که گویا سرطان دارد و عضوی از بدنش را قطع می‌کند، می‌داند که تا سه ماه زنده نیست و نقشه می‌کشد که به دست پسر رئیس شرکت کشته شود تا دیه میلیاردی بگیرد و در حقیقت رضایت. بازی سعید آقاخانی هر چند قابل قبول است در این نقش و پارتنرش نیز انوش با بازی بهرام افشاری هم توانست صحنه‌های دو نفره‌ای بیافریند برای خنده تماشاگر اما بازی همیشگی مهران مدیری در نقش رئیس شرکتی که ریاکاری می نماید ؛آنچنان تکراری و گل درشت است که بازی تصنعی گلزار نیز در محاق می‌رود! حال بماند بازی اغواگرانه یکتا ناصر در نقش‌زنی که چهره‌اش سعی دارد امروزی باشد با المان‌هایی که به تصویر در می آید؛ واما آنچنان در نوع لباس و میمیک صورت ‌می‌ماند که نمی‌توان ادامه ای بر آن نوشت.بازی فرعی ساره بیات نیز جانی به فیلم نمیدهد و انگار این تیم جمع شده‌اند تا فقط به مخاطب بگویند تا ۱۴۰۰ و بعد از آن نیز اوضاع بر همین منوال است.(سیاه‌نمایی به سبک کمدی و طنز) فیلم تلاش دارد نشانه‌هایی از جامعه امروزی ارائه دهد که بر پایه نداری و تبعیض بنا شده ولی آنچنان در قاب ‌می‌ماند که قاب بندی سینمایی‌اش نیز از یاد می‌رود. کارگردان که کار خاصی انجام نمی‌دهد؛ و سکانسی نیست که گوییم این هنر بازی گرفتن کارگردان است که اصلا بازی‌های به شکلی نیست که او بتواند تبحر بازی گرفتن را، نشان دهد. همه چیز بسیار دم دستی و از روی وظیفه‌گی انجام می پذیرد و تدوین نیز نمی‌تواند گرهی از فیلم و نماهایش باز نماید. در بعد فنی و تکنیکال امر تازه ای مشاهده نمی‌شود که تروکاژ به حتم بار آن را به دوش میکشد. وقتی فیلم نامه منسجمی نباشد واز بانک اسپرم و قطع عضو بتوان نماهایی کمیک در آورد و به شوخی‌ها و حرکات جنسی چنین فیلمی خندید ؛ به حتم باید جامعه‌ای را تصور کرد که در پی اموری ست که فیلم «برگ برنده اش» آن است... هر چند نتیجه گیری کلی از فرجام چنین فیلمی و ربط آن به آنچه جامعه در پی آن است در لفافه؛ شاید در نگاه برخی به صواب نباشد ولی نمی‌توان کتمان نمود که این فیلم کلیتی از جامعه شهری امروز است با سطحی نگری خاص خود و در پی بی تفاوتی و دمی خوش بودن که وجه بارزش در این فیلم نشان داده شد و رگ خواب تماشاگر نیز با بازیگرانی به دست آمد که سابقه بازی‌های آنها در فروش فیلم ، کمک شایانی است. حربه‌ای که این سینمای امروز ایران از آن زیاد بهره جست و تا ۱۵۰۰ نیز جوابگو خواهد بود ...! بر خلاف طنز نوشتاری که به مذاق برخی خوش نمی آید در طنز سینمایی این سال‌ها می‌توان هر چه دل تنگ سازندگان خواست به تصویر در آورد فارغ از بگیر و ببند و بود و نبود مرسوم.( رقص و آواز و شوخی و... تا سال‌ها مخاطب جذب می نماید) سینمای سبک سرانه رحمان گونه ، نه تنها بارِ معنایی تازه‌ای به کلیت نزار هنر هفتم اضافه نمی‌کند بلکه دریچه‌ای است برای خام دستی اندیشه و مخاطب را از فلسفه وجودی سینما دور کردن که خود بحثی است به‌اندازه نام فیلم...

* منتقد سینما

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد