نقدپذیری مسئولان؛ اهرم توسعه یافتگی
- شناسه خبر: 40760
- تاریخ و زمان ارسال: 19 فروردین 1403 ساعت 23:59
- نویسنده: روزنامه آرمان امروز
«آرمان امروز» در گفتوگویی بررسی میکند:
آرمان امروز، گروه سیاسی: یکی از لازمههای جامعه توسعه یافته این است که جامعه قدرت نقد کردن مسوولان را داشته باشند و همینطور مسوولان ظرفیت انتقادپذیری خود را افزایش دهند. از جمله راههای کم هزینه و کوتاه برای بهبود وضعیت هر جامعهای، شنیدن صدای انتقادها است. انتقادهایی که میخواهند مطالبات شهروندان را به گوش مسوولان برسانند. در این مورد که چرا باید از مسوولان دولتی و … انتقاد کرد و چرا آنها به منتقدان و انتقادهای داخل چارچوب نیاز دارند با یکی از سیاستمداران گفتوگویی انجام دادهایم. آرینمنش معتقد است که استفاده از انتقادها از نشانههای بارز یک انسان خردمند است و هرچه دایره مسوولیت بزرگتر باشد فرد مورد نظر باید آستانه انتقادپذیری خود را بیشتر کند در این مورد هم مسوولان و هم شهروندان باید فرهنگ انتقاد و نقدپذیری را اشاعه دهند. در ادامه این گفتوگو را میخوانید.
برای اداره جامعه باید از خرد جمعی استفاده کرد
«جواد آرینمنش»، سیاستمدار و تحلیلگر مسایل سیاسی در پاسخ به این سوال که چرا نیاز است تا مسوولان دایره انتقادپذیری خود را افزایش دهند و در برابر نقدهایی که شهروندان و رسانهها به آنها میکنند تحمل بیشتری داشته باشند و از آنها استفاده کنند، به خبرنگار «آرمان امروز» میگوید: «اگر میخواهیم که مراحل توسعه یافتگی در ایران روند خوبی را در پیش بگیرد باید با افزایش آگاهی سیاسی در متن جامعه فرهنگ نقد و نقدپذیری را اشاعه دهیم. ابتدا باید بدانیم که منظور از نقد چیست و بعد از آن در چارچوب موجود نقد خود را مطرح کنیم و در سوی دیگر این مسوولان دولتی هستند که برای تن دادن به مطالبات شهروندان دامنه نقدپذیری خود را افزایش دهند و در برابر انتقادها گارد نگیرند. توجه داشته باشید هنگامی که از نقد حرف میزنیم چیزی بهنام تخریب و سرزنش وجود ندارد به همین دلیل مسوولان نهتنها باید از انتقادها استقبال کنند بلکه باید از رسانهها بخواهند با اشاعه فرهنگ انتقادی در اصلاح امور به دولت و سایر نهادها کمک کنند.»
او در همین مورد و با اشاره به اینکه وعدههای محقق نشده راه را برای منتقدان باز میکند ادامه میدهد: «یکی از مواردی که در این مورد باید به آن اشاره کنیم عدم تحقق وعدههای مسوولان است که همین موضوع باعث میشود تا راه برای انتقادها از سوی رسانهها و شهروندان هموارتر شود. بهعنوان مثال امروز مسوولی وعده میدهد که در آینده میتواند قیمت دلار را کاهش دهد و یا ثابت نگاه دارد، اگر او در موعد مورد نظر از چنین وعدهای باز میماند طبیعی است که باید انتقادها را بپذیرد و البته پاسخ نقدها را بدهد. با گسترش فضای مجازی مشاهده میکنیم که شهروندان فیلمهای وعدههای مسوولان را باز نشر میکنند تا بتوانند نقاط ضعف دولت را نشان دهند. اگر فضای انتقادی وجود نداشته باشد هیچ مسوولی نمیتواند بگوید که کارهایی که انجام میدهد بدون اشکال است. خاصیت انسان بودن این است که خطا کند و ما باید با علم بر این هم انتقاد کنیم و هم شنوده نقدها باشیم. هنگامی که در مورد فضای انتقادی یک جامعه مانند ایران صحبت میکنیم، مفهومش این است که خرد جمعی باید حاکم باشد. استفاده از خرد جمعی نهتنها میتواند به دولتها کمک کند بلکه همانطور که اشاره کردم روند توسعه پذیری کشور هم سرعت بیشتری به خود میگیرد. البته بار دیگر تاکید میکنم که بین انتقاد و تخرب و سرزنش تفاوتهای بسیاری وجود دارد. اگر انتقاد منتقدان نباشد یک مسوول چگونه به اشتباه خود پی خواهد برد؟ با توجه به این تعریف انتقاد نهتنها باعث یاسآفرینی نمیشود بلکه روزنههایی را برای جامعه باز خواهد کرد.»
آرینمنش با اشاره به تاکیدات مذهبی و اجتماعی که در مورد نقد پذیری اضافه میکند: «باتوجه به دستورات اسلامی باید بگوییم که حتی فرد مومن و خردمندی که همه بر دانش او تاکید دارند هم باید پذیرای نقد باشد و همچنین تاکید شده است که نهتنها منتقدان را از خود دور نکنید بلکه برای اصلاح مشکلات و چالشها از آنها دعوت کنید تا نکات مد نظرشان را مطرح کنند. انسان خردمند برای تکمیل نقاط ضعف خود همواره انتقادها را میشنود و با بررسی آنها چالشها را برطرف میکند. هرچه جایگاه و مسوولیت فرد بالاتر باشد باید دایره انتقاد پذیری خود را هم افزایش دهد.»