امید و اعتماد مردم را مراقبت کنیم
- شناسه خبر: 44536
- تاریخ و زمان ارسال: 18 اردیبهشت 1403 ساعت 23:50
- نویسنده: روزنامه آرمان امروز
حمیدرضا بوستانی / دکترای مدیریت دولتی
آرمان امروز : بی اعتمادی عمومی، یعنی بی اعتمادی مردم نسبت به همدیگر که طبق برخی از آمارهای جسته و گریخته عدد بالایی را نشان می دهد. وقتی ابهام در جامعه تشدید شود، امکان بروز رفتارهای نوع دوستانه کمتر می شود و مردم کمتر به یکدیگر اعتماد پیدا می کنند. شواهد، همچنین حکایت از آن دارد که اعتماد متقابل بین مردم و برخی از مسئولان در جامعه ما روندی نزولی دارد.
در حالی که انتظارات مردم در خصوص بهبود شرایط اقتصادی روز به روز افزون می گردد، وعده های مسئولان مبنی بر بهبود وضع موجود، یکی پس از دیگری نقش بر آب می شود. در شرایطی که تکالیف شهروندان از جمله تعهدات مالیاتی آنان مرتبا گوشزد می گردد، از دیگر سو احساس مردم آن است که برخی از مسئولان، انتظارات عمومی جامعه را نمایندگی نمی کنند و در نتیجه تشدید بی اعتمادی اجتناب ناپذیر خواهد بود. نمونه بارز آن نیز مشکلاتی مانند مسکن و تورم در جامعه بوده که نه تنها حل نشده بلکه روز به روز حادتر می شود. به اعتقاد بسیاری کارشناسان، ریشه این بی اعتمادی در بحران مدیریت نهفته است و درمان آن نیز رجوع به شایسته سالاری. وقتی در بسیاری از موارد سازوکاری برای انتخاب مدیران وجود نداشته باشد، برای یک مقام مسئول جهت انتخاب مدیران زیرمجموعه خود چاره ای جز اعتماد به نزدیکان و اطرافیان خویش باقی نمی ماند. مصادیق این شخصی محوری در چند دولت اخیر به کرات وجود داشته و مختص این دولت نیست. چه بسیار دامادها که در طول دولت نهم به بعد به منصب رسیدند و دلیل آن انتصاب هم بیش از نسبت های فامیلی، شایستگی فرد منصوب شده لقب گرفت.
بنابراین، ریشه نزول سرمایه اجتماعی را باید در ناکارآمدی عملکرد برخی از مسئولان و ناتوانی آنان در تحقق وعده های پر زرق و برقشان دانست. در این شرایط، بدیهی است که ظرفیت نخبگان مورد بی توجهی قرار گیرد و حجم وعده های بر زمین مانده رو به فزونی رود. به هر حال، ارتقاء امید و اعتماد در وجود مردم تابعی از حل مشکلات آنان است و حل مشکلات نیز تنها زمانی اتفاق می افتد که شایسته سالاری به عمیق ترین وجه خود نهادینه شود. مسئول کاردان یا وعده ای نمی دهد یا بر مبنای توان خود و امکاناتی که در اختیار دارد سخن می گوید.