بحران در ادبیات ایران
- شناسه خبر: 44260
- تاریخ و زمان ارسال: 16 اردیبهشت 1403 ساعت 23:50
- نویسنده: روزنامه آرمان امروز
آرمان امروز : علی شروقی بحران مخاطب را مسئله اصلی ادبیات امروز ما میداند و درباره دلایل این بحران توضیح میدهد.
این نویسنده و منتقد ادبی که با کتاب «پرده آهنین» بهعنوان تقدیرشده جایزه مهرگان ادب در بخش رمان معرفی شد، بیان کرد: داستان اصلی این رمان در فضای مطبوعات و در دهه ۱۳۹۰ اتفاق میافتد؛ شخصیت اصلی رمان «پرده آهنین» یک خبرنگار ادبی است که دنبال شخصی است که هیچکس از او خبر ندارد، یک نویسنده قدیمی که با هیچ جا مصاحبه نکرده و سالها غایب بوده است. دهه ۱۳۹۰ دورهای است که مطبوعات خیلی دنبال چهرهها و شخصیتهای مشهور هستند و از طرف دیگر این رقابت در مطبوعات وجود دارد که خبرنگار یا روزنامهنگار سراغ یک چهره معروفتر یا آدمهایی که سخت مصاحبه میکنند، برود.
او افزود: شخصیت اصلی داستان دنبال این است با این نویسنده که سالها از او خبری نبوده، مصاحبه بگیرد؛ در واقع این شخصیت روزنامهنگاری است که نتوانسته در حوزه روزنامهنگاری ادبیات بدرخشد و با پیدا کردن این شخص و مصاحبهکردن با او میخواهد به شهرت برسد. در این میان شخصی مدعی است که با این فرد در ارتباط است و میتواند این روزنامهنگار را به او وصل کند. این ماجرای جستوجو و مصاحبه ابعاد دیگری پیدا کرده و حالت رازآلودی به فضای رمان میدهد. البته فضای اجتماعی این دهه را نیز به نحوی منعکس میکند.
شروقی درباره اینکه بهنوعی روزمرگی کار خبرنگاران به رمان تبدیل شده است، گفت: این موضوع به نحوی در این رمان وجود دارد؛ در واقع مشغلههای معمول در فضای روزنامهنگاری و قضیه جعل و سوءاستفاده یک آدم خارج از مطبوعات از فضای رقابتی که در مطبوعات وجود دارد، در این رمان بازتاب داده شده، البته ارجاعاتی درباره فضای ادبی و هنری و روشنفکری دهه ۱۳۴۰ و بازخوانیهایی که در دهه ۱۳۹۰ صورت گرفته در این رمان وجود دارد. اما محور ماجرا و داستان اصلی حول جستوجو برای آن آدم غایب شکل گرفته و یکجور مشغله روزانه خبرنگاران است. بعد از انقلاب گسستی میان دو نسل پدید میآید و یکسری از نویسندهها فراموش میشوند و یا معلوم نیست کجا هستند..