بررسی مشخصات دیگنیتی و قیمت آن در بازار
- شناسه خبر: 38148
- تاریخ و زمان ارسال: 17 اسفند 1402 ساعت 12:26
- نویسنده: آرمان سفیدی
بازار کراساوورها در ایران بسیار محبوب است و عجیب نیست که در سالیان اخیر شرکتهای خودروسازی و واردکنندگان اتومبیل در این سگمنت بسیار فعال شدهاند. گروه بهمن یکی از همین شرکتها است که از سال ۱۳۹۹ خودرو دیگنیتی را وارد بازار کرد. خودرویی که به دلیل طراحی جذاب و شباهت زیادی که با ماشینهایی مثل بیامو X4 و بیامو X6 داشت، خیلی زود مشتریان زیادی پیدا کرد.
نسخه ابتدایی که وارد ایران شد در واقع همان دانگ فنگ ix5 بود که بهمن موتور برای آن نام دیگنیتی پرایم را انتخاب کرد. از تیر ماه سال ۱۴۰۱ نیز دیگنیتی پرستیژ که در واقع مدل بهبودیافته مدل پرایم بود، وارد خیابانهای کشور شد. حالا با گذشت مدت زمان مناسبی از ورود این خودرو به کشور، بررسی دقیقتری میتوان از کارایی و دوام این خودرو داشت.
طراحی ظاهری؛ نقطه قوت دیگنیتی
طراحی ظاهری دیگنیتی خیلی مدرن نیست، اما بسیار جذاب است. به هر حال با خودرویی مواجهیم که در دسته کراساوورهای کوپه قرار میگیرد و این زیبایی ظاهری، کاملا قابل انتظار است.
در جلو خودرو چراغها کشیده و خشن هستند و به جلوپنجره بزرگ و عریض آن متصل شدهاند. در این نما نسخههای پرایم و پرستیژ بسیار شبیه به یکدیگرند، تنها با این تفاوت که در دیگنیتی پرایم چراغهای مهشکن وجود دارد اما در دیگنیتی پرستیژ خبری از این چراغها نیست.
نمای بغل خودرو نیز بسیار زیباست و زاویه زیاد ستون C نشان میدهد که با ماشینی اسپرت و البته نسبتا لوکس طرفیم که با قیمت دیگنیتی هم همخوانی دارد. از این زاویه نیز دو نسخه دیگنیتی عینا مشابه هم هستند و تنها فرقشان این است که رینگ لاستیکهای پرایم ۱۸ اینچی است و رینگ لاستیکهای پرستیژ ۲۰ اینچی.
طراحی عقب خودرو نیز شکیل و زیباست و المانهای طراحی مدرن را هم دارد. چراغها بهم پیوستهاند و جالب اینکه کل چراغهای عقب روی درب صندوق قرار گرفتهاند.
شیب زیاد ستون C البته دید عقب را کمی محدود کرده که شاید به زیبایی آن بیارزد. ضمن اینکه سپر عقب در دیگنیتی پرایم ظاهر سادهتری دارد و در دو طرف آن، دو طرح خروجی اگزوز وجود دارد، اما در دیگنیتی پرستیژ در دو طرف سپر، خروجیهای دوگانه دایرهای واقعی اگزوز قرار گرفته است که حس بهتری را به بیننده القاء میکند.
طراحی داخلی؛ اسپرت و مینیمال
مشخص است که طراحان دیگنیتی تلاش کردهاند که داخل ماشین نیز مثل بیرون آن اسپرت باشد. در این کار تا حدود زیادی هم موفق بودهاند. مخصوصا اینکه طراحی داخلی ماشین مینیمال است و حس بهتری را هم به سرنشینان میدهد. متریال استفاده شده در کابین نیز نه آنکه بسیار مرغوب باشند، اما در مجموع از نظر کیفیت نمره قبولی میگیرند.
جالب اینکه در این ماشین داشبورد به سمت راننده متمایل است و گویی تمام توجهش به راننده است تا کسی که بغل دست او مینشیند. فرمان دیکات و سه شاخه ماشین حس اسپرت میدهد و کاملا راحت و توی دست است. استفاده از قطعاتی به رنگ مشکی براق (پیانویی) کمی فضا را لوکستر میکند و قیمت دیگنیتی پرایم را بیشتر هم نشان میدهد. البته داشبورد با این تم رنگی خیلی هم زود خط و خش میافتد و کهنه به نظر میرسد.
فضای داخلی نیز با توجه به ابعاد مناسب ماشین جادار است و فقط سرنشینان عقب اگر قد بلند باشند ممکن است سرشان با سقف مماس شود. تفاوت خاصی در طراحی داخلی دیگنیتی پرایم با پرستیژ وجود ندارد و فقط کیلومترشما آنها با هم فرق دارند. پشت آمپر دیگنیتی پرستیژ کاملا دیجیتالی است، درحالیکه نسخه پرایم از یک نمایشگر آنالوگ بهره میبرد.
مشخصات فنی؛ تفاوت اصلی نسخه پرایم با پرستیژ
مهمترین فرق میان دیگنیتی پرایم با دیگنیتی پرستیژ همینجا است. نسخه پرایم موتوری ۱.۵ لیتری با توان تولید ۱۴۸ اسب بخار دارد که با ظاهر اسپرت آن همخوانی چندانی ندارد و اتفاقا محل انتقادات زیادی بوده است. به همین خاطر دیگنیتی پرستیژ توسط بهمن موتور عرضه شد که در بخش فنی کاملا بهبود یافته است. پرستیژ به موتور ۲ لیتری با توان تولید ۲۲۸ اسب بخار مجهز شده که مطمئنا رانندگی جذابتری را برای آن به ارمغان میآورد.
تفاوت در گیربکس، نوع تنفس و مصرف سوخت دیگر مواردی است که بین دو نسخه این ماشین به چشم میخورد و در جدول زیر به آنها اشاره کردهایم:
مشخصات فنی | دیگنیتی پرایم | دیگنیتی پرستیژ |
حجم موتور | ۱.۵ لیتر توربو شارژ | ۲ لیتر توربو شارژ پاشش مستقیم (TGDi) |
حداکثر قدرت | ۱۴۸ اسب بخار | ۲۲۸ اسب بخار |
حداکثر گشتاور | ۲۲۰ نیوتن متر | ۳۵۵ نیوتن متر |
گیربکس | اتوماتیک CVT | ۶ سرعته اتوماتیک AT |
شتاب | ۱۳ ثانیه | ۱۰.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ | ۲۰۰ |
مصرف سوخت | ۷.۵ لیتر | ۸.۵ لیتر |
قیمت دیگنیتی
قیمت دیگنیتی صفر در نسخههای پرایم و پرستیژ (کارخانه و بازار) به تاریخ اسفند ماه سال ۱۴۰۲ به شرح زیر است:
مدل خودرو | قیمت کارخانه (تومان) | قیمت بازار (تومان) |
دیگنیتی پرایم | ۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۰۳۰,۰۰۰,۰۰۰ |
دیگنیتی پرستیژ | ۱,۶۹۳,۷۰۰,۰۰۰ | ۲,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰ |