خودروهای لاکچری وارداتی تاثیری بر قیمت ندارند
- شناسه خبر: 17353
- تاریخ و زمان ارسال: 24 مهر 1402 ساعت 23:36
- نویسنده: روزنامه آرمان امروز
آرمان امروز_گروه اقتصادی: ۷ماه پس از ثبتنام اولیه و بلوکه شدن پول ۳۰ هزار متقاضی خرید خودروی وارداتی، شامگاه گذشته قیمت «علیالحساب» چند خودرو منتشر شد. با وجود اینکه اولویت با ورود خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو و سپس واردات خودروهایی با سقف قیمت ۲۰ هزار یورو بود و انتظار میرفت که این خودروها در نهایت با قیمت یک میلیارد تا ۱.۵ میلیارد تومان به دست مشتریان برسد؛ اما قیمتهایی که در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی بارگذاری شده، نشان میدهد که باید منتظر قیمتهای نجومی از کارخانه تا بازار هم بود. ارزانترین محصول وارداتی، زوتی DL 5 با قیمت ۷۷۰ میلیون تومان است که توسط پارسخودرو وارد کشور میشود.
هیوندای کرتا با قیمت یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان، هیوندای النترا یک میلیارد و ۶۰۰، جتا VS 7 یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان و کیا سلتوس با قیمت یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در سامانه بارگذاری شدهاند.
البته عنوان شده که این قیمتها به صورت «علیالحساب» است و ۲۵ درصد به ارزش واقعی خودروهای وارداتی طبق قوانین مالیات و هزینههای دولتی مربوط به پلاکگذاری خودروها و… اضافه میشود. علاوه بر این، سود شرکتهای واردکننده نیز باید محاسبه شود که اگر حدود ۱۵ درصد لحاظ شود، در مجموع ۴۰ درصد به قیمتهای اعلامی افزوده میشود. ضمن اینکه قطعا خودروها پس از عرضه به متقاضیان، با قیمتهای بسیار بالاتری در بازار آزاد فروخته میشود. اتفاقی که همین الان با شکاف بسیار بزرگ قیمت کارخانه تا بازار برای محصولات داخلی دیده میشود و حالا به نظر میرسد که برای خودروهای وارداتی نیز تکرار شود. پیش از این نیز شرایط واردکنندگان انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و ون با عمر کمتر از ۵ سال به شرح جدول و زیر ابلاغ شده بود که با چند تغییر همراه بود.
تغییراتی که به گفته برخی از کارشناسان صنعت خودرو باعث بی ثمر شدن این شرح می شود. اخیر یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، پس از آنکه آییننامه واردات خودروهای کارکرده در مجلس به تصویب رسید و برای اجرا به دولت فرستاده شد، حال مجدد دولت چهار تغییر مهم در این آییننامه ایجاد کرده است. پنجم مهر ماه، معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامهای به دبیر کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیطزیست دفتر حیات دولت، پیشنویس اصلاحیه آییننامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده را ارسال کرد؛ این آییننامه پس از بررسی در کمیسیون زیربنایی به تصویب مجلس رسید و برای اجرا به دولت ارسال شد.
در وهله اول قرار بود واردات خودروهای کارکرده توسط اشخاص حقیقی با کارت ملی ممکن باشد و هر فرد با کارت ملی خود مجاز به واردات خودرو به کشور باشد؛ این بند توسط دولت تغییر کرده و شرط واردات خودرو داشتن کارت بازرگانی عنوان شده است؛ بر اساس تصمیم جدید دولت تنها افرادی میتوانند خودروی دست دوم وارد کشور کنند که کارت بازرگانی فعال داشته باشند. تغییر دوم این آیین در موضوع منشاء ارز واردات خودروهاست؛ طبق آنچه که در آییننامه مصوب شده، آمده بود، ارز موردنیاز برای واردات خودروهای کارکرده از طریق ارز حاصل از صادرات خود و دیگران، جذب سرمایهگذاری، ارز منشاء خارجی مورد تایید بانک مرکزی، امکان تامین داشت، اما حالا در تغییرات جدید، کمیسیون زیربنایی با تامین ارز از طریق منشاء خارجی موافقت کرده اما استفاده از ارز شخصی افراد در داخل کشور را نپذیرفته است.