خودروی ایرانی ۴ برابر بیشتر سوخت می سوزاند
- شناسه خبر: 27864
- تاریخ و زمان ارسال: 4 دی 1402 ساعت 23:56
- نویسنده: روزنامه آرمان امروز
آرمان امروز : وضعیت نابسمان آلودگی هوا در کلانشهرها و به خصوص تهران، انتقادات زیادی را در پی داشته است و این سوال مهم در ذهن مردم نقش بسته است که چرا اساساً مشکلاتی مثل ترافیک و آلودگی هوا، هیچوقت حل نمیشود و تاثیر آن بر اقتصاد چیست.
در همین خصوص، مجتبی یوسفی، عضو هیات رییسه مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: یکی از مسائلی که دغدغه به حق مردم است، موضوع مرتبط با آلایندگی است که میبینید امروز نفس مردم را تنگ کرده است. البته اگر کسی بگوید که اکسیر حل این مشکل را دارد، باید در نگاهش شک کرد که آیا کارشناسی این حرف را میزند یا خیر؟
وی افزود: موضوع حل آلایندگیها به یک پروسه اقدامات برمیگردد. از تولید خودروهای بیکیفیت تجاری و شخصی گرفته تا خودروهای حمل و نقل عمومی. وقتی مردم خودروی نو میخرند و در همان ابتدای امر، در ۱۰۰ کیلومتر ۱۲ لیتر مصرف میکند و بعد از چند سال هم به مصرف بالای ۱۵ لیتر میرسند که آنها مقصر این وضع نیستند.
نماینده اهواز تصریح کرد: تکنولوژی دنیا به سمت تولید خودروهای هیبریدی و برقی رفته است؛ خودروهایی با مصرف دو، سه لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، اما ما در شرایط کنونی و این وضع تولید خودرو قرار گرفتهایم. یکی از مواردی که تاکید به واردات خودروهای نو و کارکرده داشتیم این بود که هم رقابت در کیفیت و قیمت صورت میگیرد و هم جلوی انحصار گرفته میشود تا اجحافی که در حق مردم میشود، حل شود.
به گزارش اقتصاد۲۴، پیشتر سعید مداح مروج، مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در این خصوص گفته بود: «متوسط مصرف خودروها در داخل نزدیک سه برابر مصرف استاندارد جهانی است؛ درحالی که خودروهای ما باید در هر ۱۰۰ کیلومتر ۴ لیتر مصرف بنزین داشته باشند، در حال حاضر خودروهای ما ۱۰ تا ۱۲ لیتر مصرف بنزین دارند.»
یوسفی در ادامه گفتگوی خود با اقتصاد۲۴ گفت: در حالی که باید از تولید و صنایع داخلی حمایت کنیم، ولی اگر همین یارانهای که برای سوخت به خودروهای داخلی میدهیم را برای واردات خودروهای خارجی استفاده کنیم، هم آلایندگی نداریم و هم منابع از دست نمیرود. این یک کار چندوجهی و درازمدت است.
عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: موضوع دیگر، عدمتوجه به زیرساختهای حمل و نقل عمومی مثل مترو و اتوبوس است؛ یعنی دسترسی سریع، آسان و ارزان که باید اتفاق بیفتد. اگر این سه مولفه به معنای واقعی اتفاق بیفتد و مردم آن را لمس کنند، حتماً وضع آلودگی هوا هم بهبود پیدا میکند. این نماینده استان خوزستان در ادامه بیان کرد: در بحث کیفیت خودرو باید اقدامات جدی صورت بگیرد. از طرفی، توجه به حمل و نقل عمومی بسیار مهم است که تقریباً در این زمینه، کار تعطیل بود و به جز اقداماتی که در شهرداری تهران انجام شد، خیلی کار خاصی را ندیدیم.
یوسفی گفت: این دولت آمد و از طرفی، مجلس اعتباری بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل عمومی تخصیص داد. دولت هم بقیه منابع را تامین کرد و بیش از دو هزار اتوبوس به شهرداریهای کشور تحویل میشود. البته بماند که روی کیفیت این اتوبوسها یا روی توسعه مترو باید سر جای خودش بحث شود.