خودروی ملی پیام رسان ملی!
- شناسه خبر: 6414
- تاریخ و زمان ارسال: 20 تیر 1402 ساعت 23:50
- نویسنده: روزنامه آرمان امروز
مریم شکرانی / روزنامه نگار اقتصادی
آرمان امروز : جستجوگرهای بومی جایگزین گوگل در اوایل دهه ۸۰ خورشیدی در ایران مطرح شد و در روزهای پر حادثه سال ۱۳۸۸ که سرویس جهانی یاهو و جیمیل در ایران از کار افتاد، بحث ایمیل ملی داغ شد.
سال ۱۳۹۶ نوبت فیلتر پیام رسان پرطرفدار تلگرام رسید و سروش، ایتا، آی گپ، بله و … به عنوان جایگزین های بومی تلگرام معرفی شدند.
در ایران، سرنوشت فناوریهای ارتباطی دست کمی از سرنوشت خودروسازان نداشت. فیلترینگ گسترده فناوری های ارتباطی که حالا به واتساپ، اینستاگرام، لینکدین و حتی اپ استور و جهان بازیهای رایانهای مثل کلش آو کلنز رسیده است، بازار را در انحصار پیامرسان های بومی قرار داده است و در عین اینکه دسترسی مردم ایران را به جدیدترین فناوری های ارتباطی گران و پرهزینه کرده است در بازار داخلی، جایگزین های بی کیفیت و شکست خورده را به روش های مختلف به مردم تحمیل می کند.
جایگزین های شکست خورده که از انواع وام و تسهیلات و رانت برخوردار هستند اما نتیجه ای جز سرنوشت خودروسازان نداشته اند.
در اواخر دهه ۸۰ خورشیدی و ابتدای دهه ۹۰ بحث راه اندازی ای میل های بومی ایران داتآیآر و وطن میل و چاپار میل و … بالا گرفته بود و وزارت ارتباطات وقت اعلام کرد که هر شهروند ایرانی برای دسترسی به خدمات دولت الکترونیک باید ای میل ملی داشته باشد اما ای میل ملی خیلی زود به خط پایان رسید و زیان دهی باعث تعطیلی بی سر و صدای بسیاری از ای میل های بومی شد.
راه اندازی مرورگر جایگزین گوگل هم قصه مشابه دارد و حفاظت از کودکان در مقابل محتوای نامناسب “بهانه” تمام ترویج دهندگان جستجوگر بومی بود. پارسی جو و یوز دو مرورگر پر سر و صدای بومی بودند که حالا یوز کاملا از کار افتاده است و پارسی جو با اختلال سنگین در دسترس است.
سروش، ایتا، آی گپ، بله و … هم به عنوان پیام رسان های جایگزین معرفی و از سوی برخی ادارات و نهادها به کاربران ایرانی تحمیل شدند اما در سال ۱۳۹۶ سروش که مدعی میزبانی ۲۰ میلیون کاربر بود با کوچ اجباری پرسنل نهادها و دستگاه های دولتی از کار افتاد و مدعی شد که برای توسعه این پیام رسان به تسهیلات و کمک های دولتی بیشتری نیاز دارد.
پس از فیلترینگ گسترده پیام رسان های خارجی از سال گذشته، اصرار دولت سیزدهم برای استفاده کاربران ایرانی از پیام رسان های داخلی بیشتر شد اما وزارت ارتباطات کابینه رییسی که به خوبی از ظرفیت محدود و کیفیت زیرساخت میزبانی پیام رسان های داخلی آگاه بود اعلام کرد که پیام رسان های داخلی را بهم متصل می کند بلکه مجموعه این پیام رسان ها بتوانند گوشه ای از کار یک پیام رسان خارجی را انجام دهند. اصرار حاکمیت بر استفاده کاربران ایرانی از پیام رسان های داخلی و پرهزینه کردن فناوری های نوین جهانی در شرایطی ادامه دارد که کارشناسان معتقد هستند تحریم و بازار کوچک و داخلی پیام رسان های بومی تولید و توسعه آنها را غیراقتصادی کرده است و سرنوشت آنها جز سرنوشت محتوم خودروسازان داخلی نخواهد بود.