راهکاری برای جبران کسری بنزین
- شناسه خبر: 2394
- تاریخ و زمان ارسال: 15 خرداد 1402 ساعت 23:50
- نویسنده: روزنامه آرمان امروز
آرمان امروز : اخیرا رئیس کانون انجمنهای صنفی جایگاهداران سوخت گفته است: « در حال حاضر توزیع بنزین سوپر در برخی شهرستانها محدود شده و به میزان مورد نیاز در اختیار جایگاهدار نیست. همچنین، ما بارها اعلام کردهایم که کسری بنزین بخصوص در استانهای گرمسیر بالا است، همچنین اعلام کردیم که باید این چالش برطرف شود.» به نظر میرسد که با وجود انکار مسئولان کشور، احتمالا در تابستان با کمبود بنزین مواجه شویم. حتی در برخی از روزهای سال جدید مصرف روزانه بنزین به رکورد ۱۳۱ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر بنزین در کشور رسیده است.
حال پرسش اصلی این است که در این شرایط سیاستگذار باید به دنبال چه راهکارهایی باشد تا بتواند مشکل کمبود یا ناترازی بنزین را برای همیشه برطرف کند. به نظر میرسد در وهله نخست همواره در کشور ما سیاست گذار به دنبال افزایش نرخ بنزین رفته است تا به نوعی عامل بازدارنده برای مصرف فزاینده باشد. اما با توجه به سیاستهای تورمزا در اقتصاد کلان، پس از مدتی این افزایش قیمت به دلیل تشدید تورم کل اقتصاد بیاثر میشود. همچنین افزایش نرخ سوخت به دلیل همبستگی مثبت با قیمت کالاها، خود عامل افزایش تورم در جامعه می شود که باوجود تورم کنونی احتمالا خارج از توان جامعه باشد.
بنابراین سیاستگذار نباید سراغ تجربههای گذشته رفته و به دنبال جهش قیمتی در بخش بنزین باشد. البته در برنامه سوم توسعه پیش بینی شده بود که سالانه براساس افزایش نرخ تورم بر قیمت بنزین نیز افزوده شود تا تاثیرات جهشی در جامعه بروز ندهد که متاسفانه بعدا حذف شد.
در این شرایط لازم است که سیاست گذار به دنبال دیگر راههای کاهنده مصرف بنزین باشد. بطوریکه براساس برخی برآوردها میانگین مصرف خودروهای داخلی ۴۰ درصد بشتر از خودروهای خارجی است. از همین روی لازم است سازمان استاندارد به دنبال ارتقای کیفیت خودروسازان داخلی باشد تا به نوعی میزان مصرف سوخت در کشور را کنترل کنند. یا لازم است سیاست گذار روند واردات خودروهایی کم مصرف را سرعت ببخشد تا کشور لازم به واردات بنزین نباشد.