مدارس غیردولتی ۶۵ میلیونی؛ شکاف و تبعیض آموزشی
- شناسه خبر: 42622
- تاریخ و زمان ارسال: 2 اردیبهشت 1403 ساعت 23:55
- نویسنده: روزنامه آرمان امروز
آرمان امروز- رها معیری: در سال های اخیر مدارس غیر دولتی، یکی از راهکارهای قشرهای متمول و حتی متوسط جامعه بوده برای افزایش سطح آموزش فرزندان که با خدمات تحصیلی بیشتری بوده است. ولی ابلاغ جدید شهریه این مدارس در سال ۱۴۰۳، قشر متوسط و فرهنگی جامعه نیز مانند قشر ضعیف (که سال هاست از خدمات این نوع مدارس به دلیل شهریه های بالا محروم مانده) از خدمات مدارس غیر دولتی هم حذف شده و حالا با اعلام شهریه های چند ده میلیونی هم می توان به جرات گفت که مدارس غیر دولتی فقط برای قشر متمول جامعه و این رکن آموزشی نیز به امری لاکچری تبدیل شده است. رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی ضمن اعلام ابلاغ آییننامه جدید مدارس غیردولتی گفته است: «رقم بالاترین شهریهها با احتساب فوق برنامه ۶۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است که با ابلاغ آیین نامه جدید مدارس غیردولتی، تکلیف مدارس متخلف که شهریه بالاتر دریافت میکنند مشخص شده است.» این گفته در شرایطی مطرح می شود که در سال های گذشته کمتر مدرسه دولتی نرخ مصوب شهریه ها را رعایت می کردند و حالا نیز باید انتظار داشت این مبلغ به بهانه خدمات یا اردوهای تحصیلی تا ۱۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند.
در این شرایط سوال اینجاست که قشر متوسط توان پرداخت هزینه ۵۶ میلیون تومان را در سال دارد؟ مبلغی ماهیانه حدود ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به غیر از هزینه های کتاب، لوازم التحریر، سرویس مدارس و… که ماهیانه به ۱۰ میلیون تومان می رسد، البته بنا قیمت مصوب و قانونی که تجارب سال های گذشته ثابت کرده که مدارس دولتی و غیر دولتی به هر بهانه ای از والدین هزینه اضافی دریافت می کنند و شکایت والدین از مدارس، بیشترین ثبت شکایت در وزارت آموزش و پرورش بوده است.
در شرایطی که متوسط معدل امتحانات مدارس دولتی با افت شدید همراه بوده و به عدد ۱۰.۲ تا ۵ .۱۱ رسیده، افت آموزشی بهگونهای شده که آموزش و پرورش اعلام کرده دانشآموزان میتوانند با استفاده از قانون تکماده به جای ۳ درس در ۴ درس نمره قبولی بگیرند که نشان از اوضاع نامناسب تحصیل است. مدارس سرآمد، مدارس غیردولتی و لاکچری هستند که در تهران خیلی زیاد و در دیگر استانها هم به تناسب بزرگی و کوچکی استان افزایش داشته و به اینها باید مدارس خاص دولتی را هم اضافه کرد که شامل مدارسی مانند هیئت امنایی ها، نمونه دولتیها و تیزهوشان میشوند که پول میگیرند.
رابطه فقر با افت تحصیل
نبود آموزش رایگان برای همه دانش آموزان و گسترش مدارس خصوصی و شکاف طبقاتی در آموزش و پرورش، کیفیت آموزش در مدارس دولتی را کاهش داده است. آموزش میتواند از گسترش فقر و نابرابری جلوگیری کند و جامعه را آگاه سازد. رضا امیدی، جامعهشناس، در کانال تلگرامی خود دراینباره نوشت: «نقشه وضعیت معدل استانها تا حد زیادی منطبق با نقشه فقر کشور است.» محمدرضا نیک نژاد، کارشناس آموزش درباره افت تحصیلی دانشآموزان به خبر آنلاین گفته بود: «مسائل اقتصادی آسیب جدی به آموزش زده است. ما به عنوان شهروند عادی این فشار اقتصادی را حس میکنیم.»