نمره ایران از «عدالت آموزشی»
- شناسه خبر: 37820
- تاریخ و زمان ارسال: 15 اسفند 1402 ساعت 23:50
- نویسنده: روزنامه آرمان امروز
آرمان امروز : پژوهشگر آموزش و پرورش با بیان اینکه شناخت درستی از «عدالت آموزشی» وجود ندارد به وجود فقر آموزشی و شکاف یادگیری اشاره کرد و گفت: نمیتوانیم قضاوت کنیم نمره کشورمان از عدالت توزیع تربیت مدرسه چند است؛ هرچند در توزیع برابر عدالت از جنبه کمی آن موفق بودهایم اما از جنبه کیفی (کیفیت آموزش) به شدت مشکل داریم و این موضوع روز به روز آشکارتر میشود.
محمد حسنی با بیان اینکه در بحث مهم و حساس عدالت اجتماعی بدون ابزار و عملگرایانه وارد میدان آموزش و پرورش شدن خسارت زیادی به همراه دارد؛ در ادامه با اشاره به وجود «فقر یادگیری» اظهار کرد: این مشکل شایع است؛ میانگین ضریب نمره آزمونهای تیمز و پرلز ۵۰۰ است این در حالیست که این میانگین برای آموزش کشور ما ۴۰۰ (۴۰۰ از ۱۰۰۰) ثبت شده و این فاجعه است. مردم عادی به بهترین موقعیتها نیاز دارند، روستاییان به خاطر کمبود عدالت آموزشی به بهترین آموزشها نیاز دارند؛ عدالت یعنی طبقاتی که نیاز به آموزش بیشتر دارند مورد توجه قرار گیرند. در کشور ما هم فقر یادگیری و هم شکاف یادگیری وجود دارد. در کشور مدرسهای داریم که تمام دانش آموزان آن به میانگین کشوری نمره ۴۰۰ نمیرسند و درعین حال مدرسهای دیگر داریم که تمام دانش آموزان آن بالاتر از میانگین کشوری در آزمونهای تیمز و پرلز نمره کسب کردهاند؛ فقر و شکاف یادگیری نشان میدهد ما عدالت را درست تعریف نکردهایم.