چالش حذف تنوع در مدارس
- شناسه خبر: 21170
- تاریخ و زمان ارسال: 19 آبان 1402 ساعت 23:55
- نویسنده: روزنامه آرمان امروز
آرمان امروز : حسین صادقی، کارشناس حوزه آموزش و پرورش در مورد موضوع تنوع در مدارس ایران که چند دهه است تبدیل به چالش در سیستم آموزش کشور شده و تبعات آن توضیح داد: تنوع مدارس در ایران، پیشینهای بسیار طولانی داشته و محدود به نظام آموزشی دورههای اخیر نمیشود؛ با پیروزی انقلاب اسلامی، مسائل گوناگونی در حوزه اجتماعی و فرهنگی از منظر رویکردهای انقلابی مطرح شد که از مهمترین آنها «عدالت گستری در همه ابعاد و حوزهها» بود و این موضوع نه تنها در همه بخشهای جامعه که تأثیر مستقیمی بر نظام آموزشی کشور دارند، گذاشت بلکه روند این تأثیرگذاری، در گامهای نخست، در «حذف برخی از انواع مدارس» و در گام دوم، در «تصویب و ایجاد انواع جدیدی از مدارس» بیشتر نمایان شد. او در ادامه تاکید کرد: بدین ترتیب، «مدارس ملی و مردمی» یعنی همان مدارس غیردولتی (به جز چهار مدرسه علوی، نیکان، رفاه و احمدیه)، دومین گونه از مدارسی بودند که پس از انقلاب از لیست انواع مدارس کشور حذف شدند و همه این اتفاقات با شعار «تحقق عدالت آموزشی» صورت گرفت و متعاقب آن «مدارس شبانه روزی» و «مدارس نمونه مردمی»، با هدف تأمین فرصتهای برابر آموزشی برای اقشار محروم جامعه، تأسیس شد. صادقی اظهار کرد: دوگانهای که از یک سو در پی نگاه و رویکرد انقلابی به دنبال «عدالت گستری» بود و از سوی دیگر با افزایش نرخ رشد جمعیت و افزایش هزینههای اداره آموزش و پرورش بر دولت، «تصدیگری امور از سوی مردم و بخش خصوصی» را اجتناب ناپذیر میکرد. لذا میتوان با مطالعه و بررسی روند حذف و ایجاد تدریجی انواع گوناگون مدارس در طی سالهای متمادی، به این نتیجه دست یافت که یکی از مهمترین چالشهای آموزش و پرورش در زمینه «تنوع مدارس»، «مسئله مدیریتی» و «مساله اقتصادی» مدارس از منظر جلب مشارکت عمومی به منظورکاهش هزینههای آموزشی و برداشت بار آن از دوش دولت بوده است.
او در ادامه بیان کرد: به نظر میرسد یکی از چالشهای جدی و مهم موانع حذف تنوّع مدارس، گسترش مراجع تصمیمگیری، اعمال نفوذ صاحبان قدرت و مافیای مدارس طبقاتی است و اگر بناست عزم جدی در این خصوص صورت پذیرد باید شورای عالی انقلاب فرهنگی، به عنوان مرجع عالی سیاستگذاری، تعیین خط مشی، تصمیم گیری و هماهنگی و هدایت امور فرهنگی، آموزشی و پژوهشی کشور، در این باره تصمیم گیری کرده و نهادهای نظارتی بر حسن اجرای آن، نظارت کنند.