چالش نیازهای ۱۵ میلیون دانش آموز در راهروهای «بهارستان»
- شناسه خبر: 2109
- تاریخ و زمان ارسال: 9 خرداد 1402 ساعت 0:07
- نویسنده: روزنامه آرمان امروز
آرمان امروز- حمیدرضا خالدی: امروز چهارمین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم موفق میشود مانند یوسف نوری، از نمایندگان مجلس رای اعتماد بگیرد؟ رضا مرادی صحرایی امروز در شرایطی از اهداف خود برای نشستن برروی صندلی وزارت آموزش و پرورش در مقابل نمایندگان دفاع میکند که دوران سرپرستی او (چند ماه اخیر) همراه با حواشی بوده است، اما او با برنامهای جدید و مبتنی بر ۷ محور اساسی پا به بهارستان میگذارد تا شاید امروز ظهر شانزدهمین وزیر آموزش و پرورش پس از انقلاب اسلامی لقب بگیرد.
اجرای سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
تحول اساسی و کار جذب تربیت و ارتقای سرمایه انسانی آموزش و پرورش
آرام سازی نظامات و ساز و کارهای راهبردی و مدیریت آموزش و پرورش
ارتقای عدالت آموزشی و نصیب برابر آموزشی و کیفیت بخشی به برنامههای آموزشی و پرورشی
به کارگیری ظرفیتهای درونی و بیرونی مدرسه (مشارکت)
آرام سازی و بهینه سازی نظام تامین، تخصیص و مصرف منابع مالی در سطوح مختلف نظام آموزش و پرورش
استانداردسازی و توسعه فضا، تجهیزات و فناوری های آموزشی و پرورشیو ارتقای توانمندی های تربیتی خانوادهها
این هفت محور در شرایطی از سوی صحرایی ۴۷ و دکتری زبانشناسی مطرح شده که وی از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان انتخاب شده است.او پیش از انتصاب به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان، ریاست مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبایی را بر عهده داشت. صحرایی ۱۷ سال به عنوان معلم از ابتدایی تا پیش دانشگاهی در روستاها و شهرها تدریس کرده است. سپس به وزارت علوم پیوست و تا استاد تمامی پیش رفت.
نمایندگان چه میگویند؟
اما به نظر می رسد صحرایی راه پر پیچ و خمی را برای کرسی نشینی آموزش و پرورش در پیش داشته باشد. کمااینکه در جریان قرائت نامه رئیسجمهور توسط محمد رشیدی و در راستای معرفی صحرایی به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس، از ابتدای شروع صحبتهای رشیدی به منظور تعداد زیادی از نمایندگان با فریادهای «دو-دو» مخالفت خود را نسبت به معرفی وی ابراز کردند. صحرایی در بین نمایندگان مخالفانی سرسخت هم دارد.
محسن علیزاده نماینده مردم سپیدان و بیضا یکی از همانهاست که در واکنش به معرفی احتمالی رضامراد صحرایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش در توئیتر نوشت: «انتظار از ترمیم معرفی فردی توانمند برای ایجاد تحول است متاسفانه مهم ترین وزارتخانه دولت تاکنون مورد بیشترین بیتوجهی قرار گرفته است.» ابراهیم سحرخیز معاون سابق آموزش و پرورش هم درباره انتخاب صحرایی گفت: «صحرایی مانند نوری است و نمیتواند در حوزه آموزش و پرورش موفق باشد. او سبقه کافی در آموزش و پرورش ندارد و علی رغم اینکه گفته میشود ۱۰ سال سابقه داشته اما وقفه افتاده و به تجربه ثابت شده افرادی که از آموزش و پرورش برنخواستهاند، تعلق خاطر به این سازمان ندارند.»
بعید است رای اعتماد نگیرد!
با این حال اظهار نظرهای نمایندگان حکایت از آن دارد که طرفداران وی نیز کم نیستند. شیوا قاسمیپور عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی از رأی اعتماد کمیسیون متبوعش به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خبر داده است، با این حال علیرضا پاک فطرت، عضو کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس درگفت و گو با «آرمان امروز» میگوید: «در جلسهای که با آقای صحرایی در کمیسیون داشتیم وی اولا تاکید داشت که تنها خط قرمز وی سند تحول است و خودش نیز مدعی بود که عملکردش را در چارچوب این سند و دستورات رئیس جمهور پیگیری خواهد شد و به دستورات احتمالی نهادها و افراد دیگر توجهی نخواهد داشت. همچنین ایشان قول دادند که مدارس دولتی را تقویت کنند و برای کسب بودجه و رفع نقایص طرح رتبه بندی نیز تدابیر و تلاشهای لازم را داشته باشند.»
وی با ذکر اینکه عملکرد صحرایی در زمان سرپرستی وی قابل دفاع است، میگوید: «معتقدم وزیر پیشنهادی رئیسی، فردی شجاع و آشنا با مسائل و دغدغههای آموزش و پرورش و مناسب برای تصدی وزارتخانه است. ضمن آنکه در حال حاضر نیز جو مجلس به گونهای است که به نظر میرسد ۷۰ درصد نمایندگان موافق ایشان هستند و بنابراین معتقدم وی به احتمال زیاد رای اعتماد را از مجلس خواهد گرفت.»
ابهام در تحقق برنامههای پیشنهادی
اما صحرایی تا چه حد می تواند این سرفصل ها و انتظارات و مطالبات خانواده بزرگ آموزش و پرورش را برآورده کند؟ سوالی که محمد رضا نیک نژادی، در گفت و گو با «آرمان امروز» در خصوص آن می گوید: برخلاف نظر بسیاری از سیاسیون هم طیف رئیسی، بنده به عنوان یک فعال صنفی و نماینده معلم ها معتقدم که اقدامات رئیس جمهور در طول مدیریتش حکایت از آن دارد که اصولا آموزش و پرورش جزء اولویت های کشور نیست.
این در حالی است که بیش از ۹۰۰ هزار معلم و ۱۵ میلیون دانش آموز را به صورت مستقیم و حدود ۴۰ میلیون نفر از والدین و خانواده ها و جمعیت کشور را به صورت غیر مستقیم درگیر می کند.
وی با ذکر اینکه در رزومه کاری و مدیریتی صحرایی نکته قابل توجهی که متناسب با حوزه آموزش و پرورش باشد، دیده نمیشود میگوید: ایشان تا جایی که بنده اطلاع دارم ۲ دوره معاونت بنیاد شهید را برعهده داشتهاند که ارتباطی با آموزش ندارد.
در دو دوره هم معاونتهای غیر مرتبطی با آموزش را در دانشگاه علامه داشتهاند.
این سوابق نمیتواند برای مدیریت خانواده ۱۵ میلیونی که شامل طیفی از دبستانی تا ۱۸ سالههاست باشد. نوجوانان و جوانانی که هم از لحاظ رشد فیزیکی و جسمی و هم از منظر ذهنی و فکری و روحی سالهای حساسی را پشت سر میگذارند!.
وی با اشاره به اینکه دوره کنونی بسیار متفاوت تر از سالهای قبل است، میگوید: امروز شرایط با سال و سالهای گذشته بسیار متفاوت است. بخصوص اینکه وقایعی مانند ناآرامیها و مداخله دانش آموزان باعث شده تا دانش آموزان با تغییرات روحی و ذهنی و رفتاری بسیاری مواجه باشند. این کارشناس آموزشی با اشاره به رویکرد صحرایی نسبت به چنین جریانهایی می گوید: همانطور که حتما شنیدهاید، صحرایی زمانیکه معاون فرهنگی دانشگاه بود، اعلام کرد که دانش آموزان بازداشتی حتی اگر شامل عفو رهبری هم شوند، باز هم ما آنها را رها نمیکنیم. این دیدگاه که نشان از تفکر وزیر پیشنهادی است، خودش به تنهایی میتواند برای عدم صلاحیت تصدی وزارت وی کافی باشد. وی با ذکر اینکه در هیچ دورهای تا این حد شاهد تنش بین معلم ها و تشکل های صنفی با دولت نبودهایم، ضمن اشاره به مطالبات معلم ها از وزیر آینده آموزش و پرورش نیز می گوید: این طیف دو سو دارد. یک طرف دانش آموزانی هستند که امروز سرخورده و دلزده هستند و همین امر باعث شده تا خانواده های آنها و حتی کل جامعه نیز با بحران آموزش گریزی دست به گریبان باشند. این یک معضل جهانی است. بنابراین باید وزیری برای این پست معرفی شود که دیدگاه جهانی داشته باشد.
از سویی ما در آموزش و پرورش با بحران عدم مهارت دانش آموزان مواجهیم چرا که دانش آموز امروزی ما نه مهارت فردی را آموزش می بیند و نه آموزش اجتماعی را. همچنین در محتویات درسی دانش آموزان با تناقض های ایدئولوژیک فراوانی مواجهند که میتواند هر وزیری را با چالش مواجه کند. معتقدم که صحرایی واقعا گزینه مناسبی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش نیست و نمی تواند باعث برآورده شدن انتظارات و مطالبات معلم ها و دانش آموزان باشد.