«آرمان امروز» بررسی کرد / ادامه حرکت خودرو در جاده سراشیبی
- شناسه خبر: 1628
- تاریخ و زمان ارسال: 2 خرداد 1402 ساعت 22:50
- نویسنده: روزنامه آرمان امروز
آرمان امروز : بازار خودرو این روزها شاهد افت قیمت است. کاهش قیمت سبب شده تا در برخی افرادی که خودرو در اختیار دارند با این تصور که شیب کاهش قیمت ها تندتر خواهد شد به دنبال این هستند تا خودروی در اختیار خود را به ریال تبدیل کنند و از بازار خودرو خارج شوند. فراموش نکنیم بازار خودرو این روزها حمایت بازار ارز را هم از دست داده زیرا نرخ ارز در بازهای کم نوسان میکند.
سیاست گذار خودرویی به دنبال این بود تا با آزادسازی واردات خودرو اجازه افزایش قیمت خودرو را ندهد. اما به نظر میرسد چالشهای تامین ارز و مشکلات قانونی به نوعی سرعت حرکت محصولات برندهای جهانی خودروساز برای حضور در بازار ایران کُند کرد. همین مساله سبب شد برخی از فعالان بازار با دیده شک و تردید به عزم دولت برای عرضه خودروهای وارداتی در بازار نگاه کنند.
آخرین جزییات بازار خودرو
روز گذشته سعید موتمنی با بیان اینکه آرامش در بازار خودرو حاکم شده است، گفت: معاملات در بازار خودرو به نقطه صفر رسید و در این بازار رکود کامل حاکم شده است؛ مگر اینکه فروشندهای بخواهد خودرو خود را زیر قیمت بازار بفروشد در این صورت مشتری برای خرید پیدا میشود.
وی با اشاره به قیمت خودروهای داخلی در بازار، تصریح کرد: دنا اتوماتیک ۹۱۰ میلیون تومان، ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۵۴۵ میلیون تومان ( البته مدل ۱۴۰۲ در بازار موجود نیست)، پژو ۲۰۶ تیپ ۳ حدود ۶۰۲ میلیون تومان، پژو پارس ۵۶۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف فلز ۹۳۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ ام سی ۸۳۰ میلیون شده است.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تهران با تاکید بر افت قیمت خودروها نسبت به هفته گذشته، گفت: مصرفکننده واقعی باوجود افت قیمتها باز هم توان خرید ندارد و برخی دیگر از خریداران نیز منتظر واردات خودروهای دسته دوم هستند چراکه هنوز بحث واردات منتفی نشده و این احتمال وجود دارد که خودروهای دسته دوم وارد کشور شود.
این فعال صنفی با بیان اینکه متقاضی برای خرید محصولات کارخانهای زیاد است، گفت: اگر عرضه هر کالا محدود شود در آن بازار واسطهگری و دلالی افزایش پیدا میکند؛ اگر بخواهیم دلایل افزایش قیمت ۱۰ تا ۱۵ خودرو در ۱ ماه گذشته را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد در آن مقطع شرکتها خودرو را فاکتور نمیکردند چراکه میخواستند در ابتدای سال افزایش قیمت را اعمال کنند وعدم عرضه محصول در بازار باعث شد افرادی که دپو داشتند از این فرصت استفاده و قیمتها را افزایش بدهند.
به گفته موتمنی؛ اگر نیاز بازار تامین شود هیچگاه واسطهگری ایجاد نخواهد شد؛ باید نیاز بازار سنجیده و متناسب با آن محصول تولید و در بازار عرضه شود؛ اگر توان تولید متناسب با نیاز بازار نیستیم باید مجوز واردات صادر شود تا اینگونه تنظیم بازار صورت بگیرد.
وی ادامه داد: من نمیتوانم درباره عملکرد وزیر پیشین صمت اظهار نظر کنم؛ یک هفته بعد از استیضاح وزیر اعلام شد که ۵۰ هزار خودرو تولید و پلاک کردیم و این موضوع تاثیر خود را در بازار گذاشت و شرکت سایپا اعلام کرد که ۴۰ هزار خودرویی که ثبت نام کردند تا مرداد تحویل خواهد داد وقتی خودرو فاکتور میشود امکان واسطهگری به حداقل میرسد. بحران در بازار خودرو موضوع جدیدی نیست و این موضوع از سال ۹۷ ایجاد شده است از این تاریخ به این سو، ۵۰ درصد کمتر از نیاز خودرو روانه بازار شد.
این فعال صنفی با بیان اینکه قیمت خودروهای مونتاژی بیشتر از قیمتهای جهانی در ایران فاکتور میشود، اضافه کرد: شورای رقابت به این بحث ورود و قیمت خودروهای مونتاژی را اعلام کرد اگر این مهم اجرایی شود تاثیر خود را در بازار خواهد گذاشت.
در مجموع میتوان اینگونه برداشت کرد که اگر مدیران صمت بتوانند این باور را به بازار تزریق کنند که جاده عرضه خودروهای وارداتی شلوغ خواهد ماند آنگاه بازار خودرو بیش از پیش انگیزه را از سرمایه گذاران برای ورود به این بازار خواهد گرفت و روند نزولی قیمتها تا رسیدن به نقطه ای تعادل ادامه خواهد یافت.
بعید میدانم دولت موافق واردات باشد
امیرحسن کاکایی در گفتوگو با «آرمان امروز» در مورد دلایل کاهش نرخ خودرو اظهار داشت: در سال جدید ما به دو دلیل با افزایش قیمت خودرو مواجه شدیم؛ نخست به دلیل افزایش نرخ ارز و دوم قیمتگذاری شورای رقابت برای خودروهای داخلی. این جهش قیمت با تنشهای بازار سرمایه همراه شد که در افزایش قیمت خودرو تاثیرگذار بود. اکنون که ثبات نرخ ارز وجود دارد و بازار سرمایه نیز باوجود نوسانات اخیر نقدینگی خوبی را جذب میکند، از سوی دیگر فروشهای اخیر دولت باعث شد تا تعدادی از مردم دارای حواله باشند که البته اکنون شاهد پدیده «حوالهخری» در بازار هستیم. همچنین یکسری ادعاهای از سوی دولتمردان در مورد واردات کارکرده مطرح شده که باعث میشود تا مردم رفتار محتاطانه داشته باشند. بازار مسکن نیز با جهش مواجه شده و بخشی از نقدینگی را جذب کرده است. در مجموع، این عوامل در کاهش نرخ خودرو در روزهای اخیر تاثیرگذار بوده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: نمیتوان این روند را بطور دقیق پیشبینی کرد اما با در نظر گرفتن متغیرهای اقتصادی، صنعت خودرو با چالش زیاندهی و قیمتگذاری روبه رو است و در دو ماه اخیر ارز اندکی به صنایع مختلف از جمله خودرو تخصیص یافته است که خود را در کاهش تولید نشان خواهد داد. همچنین در ماههای گرم تابستان با چالش کمبود برق صنایع مواجه میشویم که آن نیز تولید را تحت تاثیر قرار میدهد. مجموع این عوامل نشان میدهد که ما بزودی با چالش جدی تولید و کاهش عرضه را داشته باشیم، از همین روی باید دید در تیر و مرداد ماه اوضاع بازار ارز چگونه است.
اگر وعدههای مسئولان مبنی بر تقویت تجارت با دنیا و بازگشت ارز محقق شود، قیمت دلار و خودرو کاهش مییابد. اما اگر عوامل فوق را در نظر داشته باشیم منطقا این روند کاهشی نمیتواند بیشتر دوام داشته باشد. البته باید توجه داشت که اقتصاد کلان با تورم بالا مواجه بوده و کاهش ارزش پول ملی در این روند تاثیرگذار خواهد بود.
وی ادامه داد: با متغیرهای اقتصادی موجود قیمتها در شش ماه اول بیشتر نمیتواند کاهش یابد. البته در تحلیل بازار خودرو این موضوع را در نظر داشت که ما سه دسته خودرو تولیدی، مونتاژی و وارداتی داریم که رفتار آنها نیز متفاوت خواهد بود و مردم باید بخش مورد نظر را در تحلیل خود بگنجاند. مثلا مشکل کمبود برق به خودروهای داخلی مربوط میشود یا کمبود ارز بیشتر در بخش مونتاژی یا وارداتی تاثیرگذار خواهد بود. همچنین، بنده بعید میدانم که دولت در این شرایط کنونی اقدام به واردات کارکرده موافقت کند چون به مصالح نظام در تضاد است و میتواند تاثیر منفی در اقتصاد خواهد داشت.