آموزش ثبت برند آنلاین
- شناسه خبر: 2592
- تاریخ و زمان ارسال: 17 خرداد 1402 ساعت 21:14
- نویسنده: آرمان سفیدی
کسب و کارها برای شناخته شدن و موفقیت بیشتر باید برند خود را به ثبت برسانند. افراد زیادی فکرمی کنند هنوز هم مثل گذشته ها برای هر کار کوچک و بزرگی باید به ادارت مختلف مراجعه کرد و حسابی هم به زحمت افتاد! این مطلب با عنوان آموزش ثبت برند آنلاین به شما کمک می کند خودتان به راحتی، به صورت آنلاین و البته با دقت کامل برندتان را ثبت نمایید.
آموزش ثبت برند آنلاین
ما در این آموزش که آماده کرده ایم سعی داشهت ایم که تمامی آن چه برای ثبت برند آنلاین لازم است بدانید را برای شما آماده کنیم تا با اطلاعات کامل بتوانید برای این کار اقدام کنید:
انتخاب نام برند
اولین قدم این است که نام مناسبی برای برندتان انتخاب نمایید. دقت کنید که نام انتخابی شما نباید قبلا ثبت شده باشد و هیچ ممنوعیت قانونی ای هم برای ثبت نداشته باشد. به عنوان مثال از اسامی کلی و عام مثل پارچه نمی توانید در نام برند استفاده کنید.
استعلام نام بگیرید
ممکن است نامی را برای برندتان انتخاب کرده باشید و خودتان فکر می کنید که این نام تا به حال جایی به گوش تان نخورده است. اما ممکن است این نام و یا نامی با درصد مشابهت بالا با نام انتخابی شما، در همان زمینه شغلی خودتان قبلا ثبت شده باشد. استعلام برند به شما کمک می کند خیالتان راحت شود که به احتمال زیاد نام انتخابی پذیرفته می شود و زمان دیگری برای آن نمی گذارید.
استعلام برند به صورت آنلاین و تنها در چند دقیقه انجام می شود.
مدارک لازم را آماده کنید
برندتان حقیقی است یا حقوقی؟ قرار است تنها در داخل ایران ثبت شود یا به فکر ثبت بین المللی آن هم هستید؟
مدارک مورد نیاز بسته به نوع برند و شرایط شما می تواند متفاوت باشد. در این مرحله همه مدارک لازم را آماده کنید تا در زمان لازم اسکن آن ها را در سایت قرار دهید. دقت کنید که بعد از تایید اولیه در سایت، نسخه فیزیکی مدارک به اداره مالکیت معنوی ارسال می شود.
اظهارنامه را ثبت کنید
یکی از مهم ترین مراحل آموزش ثبت برند آنلاین، شیوه درست تکمیل اظهارنامه است. ابتدا باید وارد وب سایت اداره مالکیت معنوی شده و ثبت نام کنید.
پس از آن سایت به شما یک برگه می دهد که باید آن را به یکی از دفترخانه های رسمی برده و گواهی امضاء برای تایید حساب بگیرید. پس از آن این گواهی را در سایت بارگذاری کرده و نام کاربری وکلمه عبور خود را دریافت نمایید.
پس از این که حساب کاربری تان تایید شد به قسمت ثبت اظهارنامه برند مراجعه کنید و مدارک خواسته شده را بارگذاری نمایید. این مدارک عبارت است از: کپی شناسنامه، کپی کارت ملی، نمونه برند در ابعاد ۶*۶، جواز فعالیت و کارت بازرگانی (در صورت نیاز).
سه کارشناس اداره اظهارنامه شما را بررسی کرده و در صورت تایید پیامک مربوطه برایتان ارسال می شود.
بررسی پرونده شما بسته به شرایط می تواند از یک تا ۴ هفته کاری طول بکشد.
هزینه اظهارنامه را پرداخت کنید
پس از این که اظهارنامه پرداخت شد باید هزینه آن را هم پرداخت نمایید. پس از آن فرمی حاوی اطلاعات کاربری به شما تحویل داده می شود.
دفعه بعد برای ورود به سامانه اطلاعات فرم را وارد کرده و نام کاربری و پسوردتان را دریافت نمایید. دقت کنید که این اطلاعات مهم است و باید آن ها را به خوبی حفظ نمایید.
آگهی را در روزنامه رسمی چاپ کنید
اظهارنامه شما بررسی می شود و اگر مشکلی از این بابت وجود نداشته باشد درخواست آگهی برای روزنامه رسمی داده می شود. در این مرحله باید هزینه آگهی نوبت اول را بپردازید. احتمالا حدود یک هفته طول می کشد تا آگهی چاپ شده و روزنامه آن به آدرس شما ارسال گردد. همه افراد می توانند در صورت لزوم در این مرحله به آگهی شما اعتراض کنند. به این منظور یک ماه زمان در نظر گرفته می شود. پس از گذشت یک ماه و در صورت نبود هیچ گونه اعتراض موجه، باید حق ثبت را پرداخت کنید.
در صورتی که اعتراضی نسبت به برند شما صورت بگیرد توسط کارشناسان بررسی خواهد شد.
به اداره مالکیت معنوی مراجعه کنید
اگر هیچ گونه اعتراضی نسبت به برندتان وجود نداشته باشد، پس از مدت ۳۰ روز اظهارنامه توسط کارشناسان تایید می شود. از طریق پیامک خودتان هم متوجه این موضوع می شوید. پس از دریافت این پیامک باید به اداره مالکیت مراجعه کرده و تشکیل پرونده بدهید. دقت کنید که در این مرحله باید اصل و کپی برابر با اصل همه مدارکی که قبلا به صورت آنلاین آپلود کرده اید راهمراه داشته باشید.
حق ثبت برند را پرداخت کنید
تا این مرحله همه چیز به خوبی پیش رفته است؟ اکنون می توانید در سامانه حق ثبت برند را پرداخت نمایید. این هزینه بسته به حقیقی یا حقوقی بودن برند می تواند متفاوت باشد. دقت کنید که ثبت برند در طبقات مختلف باعث می شود هزینه هایتان افزایش یابد.
هزینه روزنامه رسمی نوبت دوم را بپردازید
شاید با خودتان بگویید چه نیازی به روزنامه نوبت دوم است؟ تا این مرحله برند متعلق به شماست و نهایی شدن این موضوع باید به اطلاع همگان برسد. در واقع این آگهی ثبت برند شما را نهایی می کند.
گواهی ۱۰ ساله برندتان را تحویل بگیرید
در مرحله بعدی باید گواهی ۱۰ ساله برند خود را تحویل بگیرید. یک نسخه از دو روزنامه چاپ شده را همراه با اظهارنامه و نمونه خواسته شده به اداره مالکیت تحویل دهید و سند برند خود را دریافت کنید. مبارکتان باشد.
مدارک لازم برای ثبت برند
طبق آخرین ققوانین اداره مالکیت معنوی، متقاضی ثبت برند باید برای درخواست خود مدارک زیر را آماده داشته باشد.
مدارک لازم برای ثبت برند حقیقی
- تصویر شناسنامه و کارت ملی
- تصویر کارت بازرگانی (در صورت نیاز)
- تصویری از مجوز فعالیت (در صورت نیاز)
- اطلاعاتی مثل آدرس، کد پستی و موارد مشابه
مدارک لازم برای ثبت برند حقوقی
- تصویر شناسنامه و کارت ملی برای مدیران، سهامداران، شرکا و هر فردی که در فعالیت شرکت یا نهاد مشابه نقش دارد.
- تصویر مجوز فعالیت (در صورت نیاز)
- کپی روزنامه رسمی تاسیس و آخرین تغییرات
- تصویر کارت بازرگانی (برای ثبت برند لاتین)
- اطلاعاتی مثل شماره موبایل افراد، کد پستی و موارد مشابه
شرایط تمدید برند چیست؟
همان طور که گفتیم گواهی برند شما به صورت ۱۰ ساله صادر می شود. پس از آن یک مهلت ۶ ماهه به شما داده می شود تا برای تمدید آن اقدام نمایید. اگر در این مدت برای تمدید برند خود اقدام نکنید ممکن است برندتان به شخص دیگری واگذار شود، برای این کار می توانید از طریق موسسه ثبتی معتبر اقدام کنید.
نکات مهم در آموزش ثبت برند آنلاین
- بهتر است مرورگرتان نسخه ۱۶ فایرفاکس یا نسخه های بالاتر از این باشد.
- نیازی به حضور در اداره ثبت نیست مگر زمانی که سامانه این موضوع را به شما اطلاع می دهد.
- برای بررسی وضعیت پرونده این کار را باید از طریق سایت انجام دهید.
- تمامی درخواست های شما برای رفع نقص، اعتراض و… از طریق همین سامانه ثبت می شود.
- پرداخت هزینه های ثبت برند هم از طریق خود سامانه انجام می شود. دقت کنید که پرداخت با روش های دیگر مورد قبول واقع نمی شود.