احتمال برگزاری آزمونی مجدد برای «استخدام آموزگار» در زمستان ۱۴۰۳
- شناسه خبر: 7966
- تاریخ و زمان ارسال: 2 مرداد 1402 ساعت 23:50
- نویسنده: روزنامه آرمان امروز
آرمان امروز : درحالی طبق نتایج آزمون آموزگاری امسال وزارت آموزش و پرورش بیش از ۲۸ هزار آموزگار جذب آموزش و پرورش میشوند که به گفته رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور احتمالاً نیاز به جذب مجدد در رشته آموزگاری در برخی از استانها وجود داشته باشد.
طبق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، آموزش و پرورش می تواند به منظور تامین بخشی از نیازهای خاص خود در رشتههایی که امکان توسعه آن از طریق دانشگاه فرهنگیان وجود ندارد، اقدام به جذب نیرو از میان دانشآموختگان سایر دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور و حوزههای علمیه مطابق با ضوابط و مقررات وزارت آموزش و پرورش کند اما این امر مشروط به گذراندن دوره یک ساله مهارت آموزش در دانشگاه فرهنگیان است.
بر این اساس برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲ دو مرحله آزمون یکی برای جذب آموزگار و دیگری جذب دبیر در نظر گرفته شد. آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش ویژه رشته شغلی آموزگار ابتدایی و آموزگار استثنایی، هشتم اردیبهشت ماه سال جاری در ۳۸۶ حوزه امتحانی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و در ۲۳۲ شهرستان در سراسر کشور برگزار و نتایج اولیه آن سهشنبه ۳۰ خرداد اعلام شد.
نهایتا بر اساس نتایج این آزمون آموزگاری، ۲۴ هزار و ۶۹۴ آموزگار ابتدایی، ۲۳۳۲ آموزگار استثنایی و ۹۹۲ نفر آموزگار ویژه مناطق عشایری و مرزی جذب آموزش و پرورش میشوند. در واقع در مجموع ۲۸ هزار و ۱۸ آموزگار ابتدایی، استثنایی و ویژه مناطق مرزی و عشایری جذب خواهند شد.
امسال طبق قانون، حداقل سن شرکت در آزمون آموزگاری ۲۰ و حداکثر سن ۴۰ سال بود و دهه شصتیها نیز توانستند در این آزمون شرکت کنند.
همچنین پیش تر سهم نمره آزمون کتبی ۷۰ درصد و مصاحبه ۳۰ درصد بود اما در آزمون آموزگاری برگزار شده، سهم آزمون ۴۰ و سهم مصاحبه ۶۰ درصد درنظر گرفته شد.
با این حال طبق تغییراتی که این آزمون طی امسال داشت می توان گفت ورود و شرکت در آزمون تسهیل شده، اما قبولی در آن سختتر شده است.
به طوری که کل آزمون ۱۰۰۰ امتیاز داشت و ۴۰۰ امتیاز مربوط به آزمون کتبی و ۶۰۰ امتیاز مربوط به ارزیابی تکمیلی و مصاحبه بود و حداقل نمره برای قبولی نیز ۴۷۰ امتیاز است.
فرایند ارزیابی تکمیلی در این آزمون استخدامی مبتنی بر ادبیات ارزیابی حرفهای با درجه اعتبار بالا بهنحوی برنامهریزی شده که بتواند در گستره ملی جایگزین مصاحبههای سنتی جذب معلمان شود.
با این هدف که بتواند بسترسازی لازم را برای احراز شایستگیهای پایه و جذب معلمان با کیفیت فراهم کند و ضمن توجه جامع به مهارت و شایستگی معلمان، اسباب رشد و ارتقای آنان را در ابتدای خدمت فراهم کند.
در این فرایند سعی شده است فرصتی فراهم شود تا بهترینها بتوانند توانمندی خود را به نمایش بگذارند و ارزیابی، عادلانه و مبتنی بر موقعیت شبیهسازی شده در مورد داوطلبان صورت پذیرد.
در سال جاری براساس دفترچه آزمون استخدامی آموزگاری وزارت آموزش و پرورش، ارزیابی تکمیلی آموزگاران در قالب برگزاری و شکل گیری حوزههای ارزیابی انجام خواهد شد. در فرایند ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی آموزگاری، علاوه بر مصاحبه عمومی، تمرینهای شبیهسازی شدهای تحت عنوان ارائه تدریس، ایفای نقش و کار گروهی طراحی شده است که بتواند توانمندی افراد معرفی شده در پذیرش نقش مربی در نسبت با دانشآموزان و خانواده ایشان و همچنین نقش مرجعیت اجتماعی، مورد ارزیابی قرار دهد.