سبقت موتورسیکلت ها از قانون!
- شناسه خبر: 43118
- تاریخ و زمان ارسال: 7 اردیبهشت 1403 ساعت 1:04
- نویسنده: روزنامه آرمان امروز
« آرمان امروز» گزارش می دهد
آرمان امروز – گروه جامعه : این روزها و با گرمتر شدن هوای تهران، هر روز بر تعداد موتور سیکلت سوران افزوده می شود و به نوعی خیابان ها و حتی معابر در دستخیر موتورسوران هستند . البته در ترافیک و شلوغی روزهای پایتخت، موتور بهترین وسیله برای فرار از این شلوغی کلافه کننده و رسیدن زودهنگام به مقصد است . طبق آمار نزدیک به ۳۶ درصد موتورسواران کشور در شهر تهران تردد می کنند، ۴ میلیون ۳۰۰ هزار موتورسیکلت عددی شگفت انگیز برای این شهر و چیزی در حدود نیمی از جمعت تهران یعنی از هر دو نفر در تهران یک نفر موتورسیکلت دارند ! آمارهای تصادفات و مرگ و میر موتورسوران نیز وحشتناک است . « در سال ۱۴۰۱ در شهر تهران ۲۰۸ نفر و در سال گذشته ۲۸۵ نفر موتورسیکلت سوار فوت شدهاند . » این آماری است که چندی پیش پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد و طبق معمول بیش از ۷۰ درصد این آمارهای فوتی مربوط به راکبینی هستند که کلاه امینی برسر ندارند . این موضوع را پلیس راهور تایید و باور دارد که استفاده از کلاه ایمنی در شهر تهران توسط نهایت به ۴۰ درصد میرسد . این در حالی است که وقتی موتورسواری قصد سوار شدن بر موتورسیکلت را دارد کلاه ایمنی میبایست جز لباس او باشد و حتماً قبل از روشن کردن موتورسیکلت کلاه ایمنی را بر سر بگذارد .
اما در این شرایط تنها راهکار پلیس راهور برای کنترل موتورسورانی که حدود ۶۰ درصد از آنها پلاک خود را برای فرار از جریمه می پوشانند، ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی است، همان مقرراتی که در بحث حمل و نقل برای خودروها وجود دارد برای موتورسیکلت سواران نیز جاری است یعنی موتورسیکلتها نمیتوانند داخل پیاده روها تردد کرده و نمیتوانند در آن محلها توقف کنند . در این شرایط توقف موتور سیکلت های متخلف و انتقال به پارکینگ یا طرح هایی که براساس آن راننده متخلف باید یک ساعت با لباس همیار پلیس، در کنار خیابان به تبلیغ رعایت قانون و تذکر به موتورسوران دیگر بپردازد، بیشتر به شوخی شبیه است و بازدارنده نیست . بنا به آمار روزانه حدود ۴۰۰ موتور سیکلت به پارکینگ فرستاده می شود . با این حال کتابچه قوانین راهنمایی و رانندگی کشورمان را که مرور کنید، وقتی نوبت به برخورد با موتورسواران میرسد، این سه مشکل بیشتر از هرچیز دیگری خودشان را نشان میدهند و به باور مسئولان پلیس راهنمایی و رانندگی : « متاسفانه قوانین و مقررات کارآمد، محکم و بازدارندهای برای برخورد با موتورسواران در کشور ما وجود ندارد . »
سرقت موبایل فقط با موتور سیکلت
در این میان ۹۵ درصد موبایل قاپی که این روزها در تهران رونق بسیاری دارد، با موتور سیکلت است . کافیست دو نفر در تهران با موتور گشتی بزنند تا ده ها گوشی تلفن همراه در دسترسشان براس سرقت باشد . موتورهایی که به راحتی از ترافیک و کوچه ها عبور می کنند و در کمتر از یک دقیقه از محل سرقت می گریزند . هنوز برای این معضل هم تدبیری اندیشیده نشده است . در این شرایط مجلس هم سال هاست که به این موضوع ورود نمی کند و اولویتی به نام ساماندهی یا اعمال قوانینی برای موتورسیکلت ها ندارد . یک سررشته اصلاح قوانین در هر حوزه و موضوعی همیشه به مجلس شورای اسلامی میرسد؛ جایی که نمایندگان منتخب مردم برای رسیدگی به مشکلات دور هم جمع شدهاند؛ ساماندهی موتورسیکلتسواران یکی ازمشکلاتی است که مدتهاست حل نشده باقی ماندهاست .
در این شرایط ســرهنگ شرافتی، جانشین ســابق پلیس راهور می گوید: »متاســفانه تخلفات موتورسیکلت سواران جدی گرفته نمی شــود و به همین دلیل بیشترین تلفات و خســارات ناشی از تصادفات مربوط به این وسیله نقلیه است. درحالی که این گروه نقش عمده ای در تشدید سایر مشکلات ترافیکی شهرها هم ایفا می کنند،برای مثال اگر نظارت ها بر عملکرد راکبان موتورسیلکت ها جدی تر شــود، حتی تا اندازه قابل توجهی می توان آلودگی هوا را هم کنترل کرد.
وی در ادامه با انتقاد از به خطر افتادن امنیت و آرامش سایر شهروندان با تکرار تخلفات از سوی موتورسواران می گوید: باید بپذیریم که موتورســیکلت جزو وسایل نقلیه پرخطر است و به همین علت به موتورسوارها راکبان مرگ هــم می گویند، مخصوصــا وقتی که از کلاه ایمنی اســتفاده نمی کنند و با انجام حرکات پرخطــر در خیابان ها، تصادف های مرگبــاری را رقــم می زنند. امــا نکته مهم اینجاســت که این گروه با بــی توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی علاوه بر سلامت خودشــان، سلامت بقیه شهروندان را هم به خطر می اندازند و ضروری اســت که برخورد جدی تری با آنها انجام شود.»
برخورد جدی تر، اما با وضع قوانین قاطعانه و محکم در این رابطه، مورد توجه سرهنگ شــرافتی قرار می گیــرد و با اشــاره به آن می گوید: «برای ساماندهی اوضاع نابسامانی کــه موتورسیکلت ســوارها در جامعه ایجاد کرده اند ضروری است که قوانین مناسب تری صرفا برای این گروه، از لحاظ شدت مجازات و سنگینی تخلفات انجام شده، در نظر گرفت. اما پیشــنهاد این موضوع باید از طرف دولت و پلیس به مجلس برود و مورد بررســی قرار بگیرد.»
چرا گواهینامه یک روزه نمی گیرید؟
اما یکی از راه کارهای پلیس راهنمایــی و رانندگی برای قانونمند کردن موتورسیکلت سوران، طرح گواهینامه های یک روزه است. روز گذشته سرهنگ احمد کرمی اسد، رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور اعلام کرده: «طرح صدور یک روزه گواهینامه رانندگی برای موتورسیکلت سواران فاقد گواهینامه همچنان درحال اجراســت.» اما قوانین آنقدر بازدانده نیســت که کمتر موتورسورای در تهران از این طرح استقبال کرده است که فقط حدود ۵۷۰ هزار تومان و کمتر از دو ساعت زمان نیاز دارد.