سهم ناچیز مازندران از تجارت دریایی
- شناسه خبر: 18677
- تاریخ و زمان ارسال: 2 آبان 1402 ساعت 23:50
- نویسنده: روزنامه آرمان امروز
آرمان امروز : سهم ناچیز ایران از کشتیرانی دریای خزر، مازندران را برآن داشت تا با ورود به صنعت کشتی سازی برای جبران این عقب ماندگی تلاش کند.
در حالی که شعبهای از کارخانه بزرگ کشتی سازی در مازندران وجود دارد اما غفلت از این ظرفیت و پتانسیل طی دهههای گذشته سبب شد تا مازندران و استانهای حاشیه خزر برای تأمین ناوگان حمل و نقل دریایی چشمشان به کشورهای دیگر باشد. اکنون با همت جوانان و متخصصان ایرانی، ساخت چهار فروند کشتی در کارخانه کشتی سازی مازندران در حال انجام است تا عقب ماندگیهای دیرینه این استان در صنعت کشتی سازی جبران شود.
استان مازندران که به دلیل نداشتن کشتیهای کانتینری و تجاری همواره دستش در دریای خزر خالی و پیش دیگر استانها و کشورها دراز بود اکنون به فکر کشتی سازی افتاد تا این عقب ماندگی دیرینه را جبران کند.
علاوه کشتیهای تجاری، مازندران سالهای سال در پی خرید و واردات کشتی تفریحی و شناور توریستی بوده که پیگیری سالانه هنوز جواب نداده است، هرچند آمدن کروز و خرید کشتیهای غول پیکر تفریحی طی سالهای گذشته به استان داده شد اما تاکنون هیچ وقت سوت کروز در استان شنیده نشد و سهم مازندران، از کروز یک اتوبوس دریایی کوچک است که چند ماه قبل به آب انداخته شده است. غفلت از تقویت ناوگان دریایی در خزر در حالی است که کارخانه بزرگ کشتی سازی ایران در مازندران وجود دارد. با همت دولت سال گذشته قرارداد ساخت کشتیهای تجاری و تفریحی شروع شد تا با تکمیل آن مازندران از این عقب ماندگی تاریخی رهایی یابد. نقش آفرینی مازندران در مسیر کریدور شمال – جنوب نیازمند تقویت ناوگان کشتیرانی در حوزه خزر است تا کالاها و تولیدات استان از طریق ناوگان دریایی به بازارهای مقصد برسد. حسن خیریانپور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران در گفت وگویی با بیان اینکه تقویت ناوگان کشتیرانی در دریای خزر جزو برنامههای راهبردی در استان است، گفت: در سال گذشته با بهرهگیری از ناوگان کشتیرانی محموله صادراتی استان به کشورهای حاشیه خزر ارسال شده بود. وی افزود: امسال نیز با همکاری پایانه صادراتی روماک گستر و بندر امیرآباد محمولههای صادراتی مرکبات با کشتی به کشورهای حاشیه و روسیه ارسال میشود.
وی با اشاره به قرارداد ساخت کشتی گفت: با تلاشهای دولت سیزدهم کشتی سازی در مازندران وارد فاز جدید شد تا از ظرفیتهای مغفول مانده صنعت کشتیسازی در استان بهرهگیری شود.
خیریان پور گفت: این کارخانه در زمینه تعمیرات کشتی نیز فعالیت دارد و هم اکنون کشتیهایی از سوی کشورهای دیگر نیز برای تعمیر به کارخانه اعزام شده است.
نبود ناوگان تجاری و کشتیرانی مجهز یخچال دار و کانتینری سبب شده تا از ظرفیت بنادر مازندران برای تجارت محصولات کشاورزی و کالا چندان استفاده نشود و بخش قابل توجهی از ظرفیتهای این بنادر در طول سال خالی است.
ظرفیت ۱۰۰ هزار تنی کشتیرانی ایران در خزر
از سوی دیگر در حال حاضر ۱۴۰ فروند کشتی در دریای خزر تردد میکند که سهم ایران از آن ۲۶ فروند با ۱۰۰ هزار تن است واین ظرفیت در مقایسه با دریا و ناوگان جنوب ناچیز است./ مهر