شورای رقابت تسلیم شد؟
- شناسه خبر: 886
- تاریخ و زمان ارسال: 24 اردیبهشت 1402 ساعت 1:10
- نویسنده: روزنامه آرمان امروز
آرمان امروز : شورای رقابت برای اولین بار در طول حیات خود به قیمتگذاری خودروهای مونتاژی ورود پیدا کرده است. این نهاد پیشتر اعلام کرده بود قیمت محصولات مونتاژی نه تنها افزایشی نخواهد بود بلکه به نسبت قیمتهای پیشین کاهش نیز پیدا خواهد کرد. اعضای شورای رقابت برای محاسبه قیمت های خودروهای مونتاژی سه پارامتر را مدنظر قرار دادند. پارامتر اول مربوط به تعیین تکلیف نرخ ارز برای محاسبه قیمت محصولات مونتاژی شرکتهای خودروساز خصوصی بود.
شورای رقابت برای تعیین میانگین نرخ ارز سه ماهه منتهی به اردیبهشت ۱۴۰۲ یعنی نرخ دلار از بهمن ۱۴۰۱ تا فروردین ۱۴۰۲ را مبنا قرار داده است. اعضای شورای رقابت برای محاسبه سایر هزینههای مرتبط با تولید خودرو نیز مبنای محاسبه خود را صورتهای مالی شرکتهای خودروساز قرار دادهاند. همچنین قیمت کارخانهای خودروی مورد نظر در کشور مبدا نیز پارامتر سومی بود که مورد توجه شورای رقابت قرار گرفته بود. اختلاف قیمتها گاه به بیش از یک و نیم میلیارد تومان در فاصله کارخانهای جدید تا بازار رسیده است.
بررسی قیمت مصوب ۱۷ خودروی اعلامی این شورا با قیمتهای فروش مونتاژکاران حاکی از آن است که قیمت اغلب این خودروها نسبت به قیمت فروش خودروسازان کاهشی بوده و این اختلاف قیمت در خودروهای مختلف بین ۱۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان است. درواقع مونتاژکاران در این مدت قیمتها را غیرمتعهدانه افزایش داده بودند.
به عنوان مثال در حالی که قیمت
Tiggo7pro مدیران خودرو توسط شرکت مدیران خودرو ۱.۱۶۶.۰۰۰.۰۰۰ تومان است، قیمت مصوب این خودرو توسط شورای رقابت به ۱۰.۰۹۷.۴۵۱.۷۴۳ ریال کاهش یافته است و یا قیمت فعلی مدیران خودرو برای Tiggo8pro عدد ۲.۲۶۹.۰۰۰.۰۰۰ تومان بود که در نرخگذاری شورای رقابت به ۱۴.۸۳۲.۷۵۹.۹۸۱ ریال کاهش یافته است.
به دنبال انتشار فهرست قیمت خودروهای مونتاژی از سوی شورای رقابت، عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیر کل خودرویی وزارت صمت طی نامهای خواستار بازنگری در قیمت خودروهای مونتاژی از سوی شورای رقابت شد. اما اسماعیل شجاعی، سخنگوی شورای رقابت، تغییر احتمالی قیمت این خودروها را به سه ماه آینده موکول کرد.
در واقع این نشان دهنده کوتاه آمدن یا تسلیم شدن در برابر مونتاژکاران است، چون طبیعتا این خودروسازان عرضه خود را در این سه ماه قطره چکانی خواهند تا فروش خود را به بعد از افزایش قیمتها منتقل کنند.
موضوعی که در گذشته و زمان روند صعودی قیمتها شاهد آن بودیم که به ندرت این خودروسازان حاضر به فروش محصولات خود بودند و اگر به دلیل فشار مسئولان مجبور به فروش می شدند دسترسی به سایت ثبتنام امکانپذیر نبود.
در حالیکه گرانفروشی این خودروسازان صدای منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت، را نیز درآورد و او اظهار کرد: قیمت فروش خودروهای خارجی مونتاژ داخل، ۲ تا ۳ برابر قیمتهای واقعی است؛ به این ترتیب خودروهای خارجی مونتاژ داخل بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان بالاتر از قیمت واقعی به فروش میرسند.
بنابراین در شرایطی که گرانفروشی این خودروسازان از سوی مسئولان خود وزارت صمت تایید میشود تسلیم شدن در برابر خواسته نامشروع این شرکتها چه توجیهی میتواند داشته باشد؟ چرا مدیر کل خودرویی وزارت صمت خواستار تجدیدنظر در مورد قیمت این خودروها باشد؟ و در نهایت اینکه چرا شورای رقابت تنها یک هفته پس از مصوبه خود سریع در برابر این شرکتها تسلیم میشود؟