نابرابری در صندلیهای کنکور
- شناسه خبر: 12640
- تاریخ و زمان ارسال: 13 شهریور 1402 ساعت 23:55
- نویسنده: خبرنگار آرمان
آرمان امروز: خبری مبنی بر اینکه رتبههای برتر کنکور امسال از بین دهک های برخوردار و ثروتمند جامعه هستند، با موجی از واکنش ها همراه شد. آمار نشان میدهد ۳ دهک اقتصادی بالای جامعه دارای ۸۷ درصد معدل پایین و ۸۴ درصد رتبه زیر ۳ هزار کنکور با نحوه برگزاری به شکل سابق بودند.این امر نشان میدهد که دانش آموزان کم بضاعت و از مدارس دولتی به کنکور میروند، نباید توان رویارویی با دانش آموزانی که خانواده های آنها از تمکن بالایی برخوردار است، داشته باشند. حالا بعد از چند هفته دبیر سابق و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته است؛ هیچ کس با علم برای استقرار عدالت و رفع مشکلات مردم مخالف نیست. امروز بیش از یک میلیون معلم در مدارس و ۱۰۰ هزار عضو هیات علمی در دانشگاههای کشور فعال هستند. باید اهداف آموزش در کشور برای این جمعیت، روشن و یکپارچه شود. دانش آموزانی با خانواده پولدار می توانند بهدلیل استفاده از مدارس خاص و کلاس های کنکور و… راحت تر از سد کنکور بگذرند و رتبه دار شوند و بعد هم وارد دانشگاه های مطرح کشور شوند و دانش آموزان با خانواده های متوسط و محروم که توان هزینه کرد دهها و شاید صدها میلیونی را در طول دوران تحصیل و بخصوص سال های منتهی به دیپلم و کنکور را ندارند، نباید انتظار داشته باشند فرزندانشان رتبه برتر کسب کنند و وارد دانشگاههای مطرح و درجه یک کشور شوند که این موضوع نشان از تبعیض و بی عدالتی است.
سعیدرضا عاملی، دبیر سابق و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در مورد طبقاتی شدن آموزش و پرورش با وجود دانشآموزانی که در مدارس باکیفیت غیردولتی درس میخوانند و راحتتر در کنکور رتبه بالا کسب میکنند و به دانشگاه دولتی هم راه پیدا میکنند و عدم دستیابی دانش آموزان مدارس دولتی به دانشگاههای برتر به دلیل کیفیت پایین این مدارس، توضیح داد: بحث عدالت یا تبعیض در ورود به دانشگاه جدا از این عدالت و تبعیض در جامعه اصلی نیست؛ جامعهای که در آن آدمهای بسیار پولدار، طبقه متوسط کوچک و طبقه فقیر بزرگ وجود دارد؛ این تبعیض به فضای دانشگاهش نیز کشیده میشود. برخی از کارهای نظاممند میتواند رفع تبعیض کند؛ مثلا سیاست جدیدی که در سنجش و پذیرش کنکور سراسری اتفاق افتاد، از نظر من رفع تبعیض کرده است. به این دلیل که در گذشته کلاسهای کنکور تعیین بخش بودند و ما با این مصوبه سهم کلاسهای کنکور را کاهش دادیم. به گفته این استاد دانشگاه؛ در گذشته کسانی هم در دروس عمومی هم تخصصی در آزمون سراسری برنده میشدند که کلاسهای کنکور قویتری رفته بودند. سه هزار رتبه اول کنکور محصول کلاسهای کنکور برجسته و معلمهای خصوصی بودند. این روش جدید در کنکور علم را در آموزش و پرورش تقویت کرد؛ متوسط معدل کسی که دیپلم میگرفت ۱۲ بود این یعنی دانش آموزان ما درس نمیخواندند و فقط تست کنکور میزدند! تست کنکور سواد به وجود نمیآورد، فقط مهارتی ایجاد میکند برای اینکه دانش آموز مرحلهای را بگذراند. باید به آموزش و پرورش رسیدگی کنیم؛ امروز در حوزه بودجه تقریبا ۱۴ تا ۱۵ درصد بودجه عمومی کشور برای آموزش و پرورش است، ولی بودجه سایر آن ۲.۵ درصد است و ۹۷.۵ درصد بودجه آموزش و پرورش صرف الزامات و حقوق و امور اجرایی میشود پس نمیتواند کار تربیتی برای دانش آموز انجام دهد و همین بخش را باید اصلاح کرد. عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در ادامه عنوان کرد: باید آموزش و پرورش ثروتمندی به وجود آوریم و این احساس را هم داشته باشیم که ثروت باید از دل آموزش و پرورش بیرون بیاید.