نقش فرهنگسازی در کاهش تصادفات
- شناسه خبر: 44728
- تاریخ و زمان ارسال: 19 اردیبهشت 1403 ساعت 23:50
- نویسنده: روزنامه آرمان امروز
امیر محمود حریرچی / جامعه شناس
آرمان امروز : تجربه نشان داده توجه به حوادث رانندگی از طرف مسئولان کشوری در کاهش تلفات رانندگی در جادهها بسیار موثر است و در صورت نبود برنامه برای کاهش تصادفات آمار تلفات جادهای افزایش مییابد. در موضوع کاهش تصادفات جادهای باید همزمان به چند محور توجه کرد. بهبود وضعیت جادههای بینشهری بسیار در کاهش تصادفات موثر است. واضح است وزارت راه نمیتواند در زمان اندک باقیمانده تا آغاز سفرهای تابستانی جادههای بینشهری را تغییر یا توسعه دهد، اما میتوان آسفالت جادهها را ترمیم کرد. رانندگان معمولا با سرعت بالا در چالههای جادهای میافتند و این چالهها سبب تصادفات میشوند.
وزارت راه باید عملیات ترمیم جادههای بینشهری را در سطح کشور انجام دهد. گاهی اوقات یک چاله سبب انحراف و چپ شدن خودرو و کشتهشدن سرنشینان آن میشود. کمبود علائم راهنمایی و رانندگی و خطکشی جادهها باعث ایجاد تصادفات میشوند. مجموعه راهداری کشور میتواند در فرصت باقیمانده به رفع این نواقص بپردازد. با توجه به تفکیک بخش راهداری از راهسازی در وزارت راه انتظار میرود روی بحث بهبود وضعیت جادههای کشور کار کنند. استاندارد خودروها را نیز نمیتوان در مدت زمان کوتاه تغییر داد منتها می توان به بحث معاینه فنی خودروهای فرسوده توجه بیشتری کرد و از حرکت خودرو های فاقد معاینه فنی در جادهها جلوگیری کرد. پلیس راهنمایی و رانندگی بحث سرعت را در خودروها کنترل میکند، اما به نسبی بودن این بحث در خودروها توجهی ندارد. به عنوان مثال اگر یک خودرو صفرکیلومتر و مجهز به سیستم ایمنی با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در جاده حرکت کند به ندرت ایجاد حادثه میکند، اما هنگامی که یک خودروی بیکیفیت و فرسوده با این سرعت در بزرگراه حرکت منشا انواع و اقسام حوادث برای خود و دیگران میشود. به همین دلیل به نظر میآید باید میزان سرعت را برای خودروهای قدیمی و غیراستاندارد محدود کرد.
این از مباحثی است که تاکنون چندان به آن پرداخته نشده و بارها مشاهده کردهایم که یک خودروی فرسوده با سرعت زیاد در جاده ها حرکت میکند و باعث اتفاقات بسیار ناگوار جادهای میشود. عوامل انسانی در ایران نقش اول را در وقوع تصادفات جادهای دارند. میتوان فرهنگ رانندگی را تقویت کرد و نقش صدا و سیما و پلیس راهنمایی و رانندگی در این فرهنگسازی بسیار موثر است. به این منظور رادیو و تلویزیون باید برنامههایی را برای ایجاد و تقویت فرهنگ رانندگی در افراد جامعه داشته باشد و این رسانهها باید همواره درباره مسائل امنیتی در سیستم حمل و نقل کشور صحبت کنند و طرح این موضوعات در این رسانهها میتواند بسیار اثرگذار باشد. رانندگان باید آموزشهای کافی ببینند تا در هنگام عصبانیت یا خوابآلودگی اقدام به رانندگی نکنند. در واقع انواع و اقسام تصادفات جادهای در اثر خوابآلودگی، عصبانیت یا موارد مشابه برای خانوادهها اتفاق میافتد و خانوادههای ایرانی در اثر این تصادفات داغدار عزیزانشان میشوند. صدا و سیما میتواند برنامهها و کلیپهای آموزشی تلویزیونی بسازد و به مخاطب نشان دهد.
اگر پیشزمینه ذهنی روشنی را برای رانندگان درباره علل وقوع حوادث جادهای ایجاد کنیم از وقوع بسیاری از این حوادث جلوگیری کردهایم. راننده برنامه تلویزیونی را که در آن عواقب رانندگی در خوابآلودگی و عصبانیت به تصویر کشیده شده به یاد میآورد و خود به خود نقش بازدارندهای برای او دارد. نقش پلیس راهنمایی و رانندگی صرفا کنترل سرعت رانندگان در جادهها نیست و میتواند در فرهنگسازی و ساخت برنامههای اثرگذار نیز مشارکت کند. اگر پلیس راهنمایی و رانندگی موارد برخورد با رانندگان خاطی را به صورت مستندی درآورده و به مردم نشان دهد از وقوع حوادث رانندگی جلوگیری میکند. این گونه رانندگان خودروهای لوکس درمییابند که باید در هنگام رانندگی غرور بیجا را کنار گذاشته و به خود اجازه رانندگی با سرعت بالا در جادهها را ندهند. اگر همه عوامل نهادهای فرهنگساز با یکدیگر همکاری کنند میتوان شاهد کاهش آمار و آثار تصادفات جادهای بود.