کریدور شمال_جنوب فراموش می شود؟
- شناسه خبر: 15764
- تاریخ و زمان ارسال: 14 مهر 1402 ساعت 23:51
- نویسنده: روزنامه آرمان امروز
مسعود دانشمند / کارشناس حمل و نقل
آرمان امروز : در خبر ها آمده ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و هند بر سر پیشنویس سند توسعه کریدور کشتیرانی «شمال-جنوب» توافق کردند. این کریدور یک مسیر جایگزین برای مسیر ناوبری دریایی در نظر گرفته میشود که اروپا، کشورهای خلیج فارس و اقیانوس هند را از طریق کانال سوئز به هم متصل میکند و شامل ۳ مسیر ترانزیتی بین المللی شمال به جنوب از طریق دریای خزر با استفاده از راهآهن و بنادر و دو راه زمینی غربی و شرقی است. اما آیا با اتافاقاتی که در حوزه حمل نقل افتاده این کریدور می تواند مانند گذشته اهمیت داشته باشد؟ بیش از ۲۰ سال است که بحث احداث این کریدور مطرح است و هربار خبری از آن منتشر می شود.
این در حالی است که در طی این مدت کریدورهای شرق و غرب آن را تحت شعاع قرار داده اند. کریدور چین و آسیای میانه از جمله کریدورهایی هستند که کریدور شمال_جنوب را تحت تاثیر قرار داده اند. کریدور آسیای میانه با سرمایه گذاری اروپا ایجاد شده است و چند روز پیش نیز صدراعظم آلمان، و سران کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان برای توسعه کریدور میانی با هدف اتصال اروپا به آسیای میانه و گسترش روابط اقتصادی توافق کردند. تا کنون حدود ۳۰۰ میلیون یورو روی کریدور آسیای میانه سرمایه گذاری شده و بیش از ۱ میلیارد نیز در کریدور چین سرمایه گذاری شده است.
کریدرور دیگری که در اجلاس جی.۲۰ روی آن توافق شد از هند به اروپا خواهد رفت. در کنار این کریدورهای اصلی، چند کریدور فرعی نیز وجود دارد. کریدور پاکستان به آسیای میانه که به ترکمنستان و تاجیسکتان می رسد و عراق نیز کریدوری را از بندر فاو آغاز کرده است. اما متاسفانه ما در این وضعیت یک جزیره تنها شده ایم؛ در حالیکه کشورهای همسایه هرکدام با مداخلاتی که دارند روی کریدورهای جدید تاثیر گذارند. برای مثال، ترکیه در جنگ آذربایجان دخالت می کند، چون کریدور آسیای میانه با گذرگاه زنگزور با مسیری کوتاه تر مستقیم به ترکیه خواهد رسید. در تمامی این اتفاقات دولت ما تنها تماشگر است. با این وضعیت نمی توان به کریدور شمال_جنوب امیدی داشت.